معاون استاندار ادلب با اشاره به اینکه رؤیاهای ترکیه درباره خان شیخون بر باد رفته است، از تداوم فعالیت برای بازگرداندن زندگی به این شهر خبر داد.

مسئول سوری: بازگشت ساکنان «خان شیخون» آغاز شده است/نقشه‌های ترکیه بر باد رفت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «فادی السعدون» معاون استاندار ادلب اعلام کرد که ارتش سوریه با آزادسازی شهر راهبردی «خان شیخون» واقع در 70 کیلومتری شهر ادلب توانست «طرح‌ها و رؤیاهای رژیم ترکیه درباره تحمیل قیمومیت خود بر آن را بر باد دهد».

السعدون در گفت‌وگو با روزنامه الوطن اظهار داشت که بیش از 20 رسانه روسی و اروپایی دو روز پیش، از شهرک‌های ریف جنوبی ادلب که به تازگی آزاد شده است، دیدن کردند و از وضعیت خان شیخون نیز اطلاع یافتند.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌ها، فعالیت خود را برای بازگرداندن زندگی به خان شیخون، آغاز کردند و مشغول آواربرداری و باز کردن مسیرها هستند، تصریح کرد که برخی از ساکنان، در خان شیخون حضور دارند و برخی دیگر نیز به این شهر بازگشته‌اند و کمک‌های غذایی و امدادی در اختیار آنان قرار گرفته است.

این مسئول سوری با اشاره به اینکه شماری از خانواده‌ها به خان شیخون بازگشته‌اند، خاطر نشان کرد که اگر ارتش سوریه، دایره امنیت این شهر را به بیش از 10 کیلومتر افزایش دهد، شمار زیادی از ساکنان، به این شهر بازخواهند گشت.

وی با تأکید بر ارائه تسهیلات دولتی برای بازگشت ساکنان خان شیخون، اما به آنان پیشنهاد کرد که به صورت گسترده به این شهر بازنگردند، تا اینکه ارتش سوریه بتواند امنیت مناطق اطراف آن را تأمین کند که این مسئله تا 15 روز دیگر محقق خواهد شد.

السعدون در باب اهمیت نمادین و سیاسی خان شیخون، اعلام کرد: «مهمترین بُعد این بود که این شهر، دومین یا سومین شهر بزرگ ادلب است که رژیم ترکیه چنین ادعا می‌کرد که تحت قیمومیت آن در خواهد آمد، ولی، طرح‌ها و رؤیاهای طرف ترکیه‌ای بر باد رفت».

معاون استاندار ادلب اعلام کرد که در پی آزادسازی خان شیخون، پنج افسر از ارتش ترکیه که مسئول عملیات ادلب بودند، استعفا کردند، و این مسئله «دلیلی بر خواری [رجب طیب] اردوغان [رئیس جمهور ترکیه] و شکست وی در اتخاذ تصمیماتی است که با ماهیت این مرحله و پیروزی‌های ارتش سوریه، هیچ تناسبی ندارد».

وی با بیان اینکه اردوغان با سفر خود به روسیه، امیدوار بود که بتواند پیشروی ارتش سوریه را متوقف کند، تأکید کرد: «این عملیات تا آزادسازی آخرین وجب از خاک سوریه ادامه دارد... پیروزی‌های پیاپی ارتش در ادلب، بر آینده سیاسی اردوغان در ترکیه تأثیر دارد و بهترین گواه این مدعا این است که وی در انتخابات، بزرگترین شهرهای ترکیه مانند استانبول، آنتالیا و آنکارا را از دست داد».

السعدون در پایان تصریح کرد که اردوغان چندین بار امتحان شد، ولی به وعده‌های خود (در توافق سوچی) عمل نکرد، و «منطقه‌ای که متعهد شه بود، افراد مسلح از آن خارج خواهند شد و عاری از سلاح خواهد شد، تعداد تروریست‌ها در آن افزایش یافته و نوع و کمیت سلاح [تروریست‌ها] بیشتر شده است»(جزئیات بیشتر).

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.