کردستان- تخصیص آب برای ۹۶ هزار از اراضی استان کردستان بنا بر گفته استاندار کردستان رویدادی تاریخی است که با اجرای کامل طرح‌های پیشران علاوه بر تثبیت ۲۵ هزار شغل، ۶۰ هزار شغل جدید نیز در این منطقه ایجاد خواهد شد.

دشت‌های «قروه» و «دهگلان» جان می‌گیرند/بزرگ ترین باغ گردو در انتظار آب

قدس آنلاین؛گروه استان ها: سد آزاد که در راستای تأمین آب شرب شهر سنندج و قروه و دهگلان احداث‌شده است چشمان بسیاری از کشاورزان اراضی پائین‌دست را به خود خیره کرده است زیرا با انتقال آب از طریق این سد مقررشده تا سطح زیر کشت محصولات افزایش یابد.

موضوعاتی هم چون کمبود آب برای مصرف شهرستان‌های «قروه» و «دهگلان» و هم‌چنین کمبود آب برای کشت و زراعت و از طرفی برخی شایعات مبنی بر اینکه آب سد آزاد قرار است به همدان منتقل شود موجب شد تا استاندار کردستان خبرنگاران را با خود همراه و از نزدیک ضمن بازدید از این سد آن‌ها را در جریان امور قرار دهد.

پیشران توسعه و اقتصاد

استاندار کردستان در همین راستا بابیان اینکه در طرح پیشران کشاورزی سه محور افزایش تولید گوشت قرمز، توسعه باغات و افزایش اراضی کشاورزی به‌صورت آبی تا سطح ۱۰۰ هزار هکتار در نظر گرفته‌شده است، اظهار داشت: ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار توسعه باغات و اراضی در حال انجام است که چهار هزار و ۳۰۰ هکتار آن تا پایان شهریورماه امسال به اتمام می‌رسد.

بهمن مرادنیا افزود: برای چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اجرای طرح باغات تاکنون ۸۳ میلیارد تومان هزینه شده و اتمام آن نیازمند ۲۰ میلیارد تومان دیگر است.

وی تخصیص آب برای ۹۶ هزار از اراضی استان را رویدادی تاریخی دانست و گفت: برای اجرای این طرح پنج‌ساله از رهبر معظم انقلاب درخواست یک و نیم میلیارد دلار کرده‌ایم که امیدواریم این اعتبار از صندوق توسعه ملی به استان اختصاص داده شود.

مرادنیا یادآور شد: با اجرای کامل طرح‌های پیشران علاوه بر تثبیت ۲۵ هزار شغل، ۶۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.

استاندار کردستان در پاسخ به این سؤال که آیا انتقال آب سد آزاد به همدان صحت دارد یا خیر، عنوان کرد: شهرستان‌های قروه و دهگلان و برخی از روستاها با کمبود آب شرب مواجه هستند، درنتیجه باید در ابتدا تأمین نیازهای استان صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که سهم مناسب از منابع آب خود داشته باشیم تا به میانگین کشور برسیم چراکه حتی با اجرای ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به آبی به ۲۳ درصد می‌رسیم.

تأمین آب ۳۴۰۰ هکتار باغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز گفت: هدف از انشعاب اول و دوم سامانه انتقال توسعه باغات به میزان ۴ هزار و ۳۰۰ هکتار در مسیر سامانه برای توسعه پایدار است.

خالد جعفری اظهار کرد: پروژه سامانه انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم به طول یک هزار و ۸۸۲ متر لوله‌گذاری انجام می‌شود و این طرح برای تأمین آب ۴ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ از روستای طاله‌وران تا حسین آباد سنندج اجرا می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه این طرح در حال حاضر ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تصریح کرد: از این شبکه‌های فرعی سامانه سد آزاد سالانه ۲۸ میلیون مترمکعب آب موردنیاز تأمین می‌شود.

وی افزود: برای طرح عنوان‌شده ۸۳ میلیارد تومان تخصیص‌یافته و مبلغ ۱۹ میلیارد تومان دیگر برای اتمام پروژه نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: احداث این پروژه از سال ۹۶ شروع‌شده و عمدتاً بزرگ‌ترین باغ گردو و سایر میوه‌های درختی خواهد شد.

جعفری بابیان اینکه ۴۳ هزار هکتار باغات دیم در استان وجود دارد، ادامه داد: با این طرح ۸ هزار هکتار باغ آبی احداث می‌شود.

وی بابیان اینکه سامانه انتقال سد آزاد در راستای توسعه پایدار باهدف تأمین نیازهای شهری در بخش صنعت و کشاورزی اهمیت دارد، یادآور شد: با اجرای این طرح دشت‌های قروه و دهگلان و همچنین توسعه باغات کشاورزی در مسیر سامانه مورد بهره‌برداری خواهد شد.

وی از میزان اشتغالزایی یک هزار و ۷۲ نفر به صورت مستقیم و اشتغال غیرمستقیم ۲ هزار و ۸۷۰ نفر بعد از اتمام این پروژه خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.