مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی گفت: تا پایان سال جاری اولین مرکز نوآوری و توسعه بخش تعاون با تاکید بر فعالیت‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در استان خراسان‌رضوی تشکیل می‌شود.

اولین مرکز نوآوری و توسعه بخش تعاون استان با تاکید بر شرکت‌های دانش بنیان تشکیل می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد سنجری در ششمین همایش تجلیل از تعاونی‌های برتر شهرستان کاشمر بیان کرد: تعاونگران و فعالان اقتصادی در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور با ایثارگری، جان فشانی و تلاش مضاعف سعی می‌کنند به تولید کشور و ارائه خدمات بهینه به مردم کمک کنند.

و
ی ادامه داد: بخش تعاون یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور در کنار بخش دولتی و خصوصی است و تفاوتی که بخش تعاون به عنوان یکی از بخش‌های اقتصادی دارد این است که دارای پشتوانه‌های قوی در قوانین بالادستی می‌باشد. در هر کدام از سیاست‌های کلان بخش اقتصادی بر بخش تعاون نیز به صورت پررنگ‌تر تاکید شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی اظهار کرد: برخلاف سایر بخش‌ها که شاید هدف آن‌ها کسب درآمد باشد اما هدف اصلی تعاون توسعه عدالت اجتماعی و کاهش فقر است. آنچه بخش تعاون را با دیگر بخش‌ها متفاوت می‌کند وجود اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است که به عنوان یکی از سرمایه‌های اصلی بخش تعاون محسوب می‌شود.

سنجری یکی از مردمی‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور را بخش تعاون ذکر کرد و افزود: در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است معتقدیم بخش تعاون می‌تواند یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی باشد. دولت تدبیر و امید از زمان استقرار خود تاکید بر این داشته که باید در بخش تعاون نگاه دولت محور به نگاه مردم محور تغییر یابد و نقش دولت نیز کمرنگ‌تر شود و بخش عمده‌ای از امور به مردم سپرده شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی عنوان کرد: در طرح مثلث توسعه اقتصادی که تاکید بر توانمندسازی، استفاده از سرمایه‌های مردمی، توسعه، تولید و توجه به مناطق روستایی و دور افتاده است معتقدیم بخش تعاون می‌تواند به این عرصه وارد شده و کمک کند.

وی افزود: تاکنون ۸ تعاونی در سطح شهرستان‌های استان به عنوان معین اقتصاد مقاومتی وارد شده‌اند و به دنبال این هستیم تا این آمار در سطح استان افزایش یابد. اگر بخواهیم فعالیت تعاونی ادامه داشته و توسعه یابد باید بتوانند به دانش روز تجهیز شوند و توانمندی خود را ارتقا دهند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ایجاد مشاغل جدید تاکید بر اقتصاد دانش بنیان است، اظهار کرد: باید به سمت و سوی مشاغل و تعاونی‌های جدید و استفاده از ظرفیت و توسعه فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف و همچنین استفاده از بسترهایی که در حوزه برندسازی و اتصال به بازارها وجود دارد، حرکت کرد.

سنجری گفت: با توجه به اینکه برندینگ و توجه به برندسازی در حوزه تعاون می‌تواند به توسعه بخش تعاون کمک کند در این راستا به دنبال این هستیم تا پایان سال اولین مرکز نوآوری و توسعه بخش تعاون را با تاکید بر فعالیت‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت استارتاپ‌ها در سطح استان تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: به رغم اینکه براساس اسناد بالادستی باید اقتصاد تعاونی به ۲۵ درصد از اقتصاد برسد اما اکنون کمتر از ۵ تا ۶ درصد اقتصاد در اختیار بخش تعاون است. برای اینکه بخش تعاون بتواند به جایگاه خود ارتقا یابد باید فراتر از فعالیت‌های خرد در فعالیت‌های کلان وارد شود تا شاهد ارتقاء سطح اقتصاد و همچنین نقش و سهم بخش تعاون در حوزه اقتصاد باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره ترویج و توسعه فرهنگ تعاون و اینکه بتوانیم برترین‌های این بخش را به عنوان الگو به مردم معرفی کنیم، است. به رغم اینکه تلاش می‌کنیم ۱۴۵ تعاونی فعال شهرستان کاشمر را به دو برابر افزایش دهیم اما از ابتدای امسال ۵ تعاونی تشکیل و ۳۵ تعاونی نیز در این شهرستان منحل شده‌اند.

وی گفت: اگر به این شیوه حرکت کنیم تا دو سال دیگر اثری از بخش تعاون در شهرستان کاشمر نخواهد بود باید تعاونی‌هایی تشکیل شوند که بتوانند بقا و پایداری داشته و به اشتغال و تولید کمک کنند.
در پایان مراسم ضمن تجلیل از تعاونی‌های برتر تبادل تفاهم‌نامه همکاری بین فرماندار و مدیر کل به امضا رسید.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.