مدیر دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری معتقد است، کارکرد هنرهای عاشورایی و آئینی مختص ایام مذهبی نیست و اگر امروز می‌بینم حضور چنین هنری در جامعه ما کمرنگ است به دلیل کم کار ی و بی توجهی مدیران دولتی و مسئولان فرهنگی است.

کارکرد هنرهای عاشورایی محدود به ایام مذهبی نیست/ مدیران فرهنگی مسئول کمرنگ شدن هنرهای آئینی هستند

به گزارش قدس آنلاین، محسن میرزاعلی، مدیر دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به عدم برگزاری جشنواره «نقالان علوی» گفت: متاسفانه به دلایلی از جمله مضیقه مالی امسال جشنواره نقالان و پرده‌خوانان علوی در موعد مقرر برگزار نشد. آقای کوروش زارعی مسئول مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به دلیل دغدغه ای که داشتند هرسال با بخشی از بودجه تئاتر مرکز این جشنواره را برگزار می کردند و بخشی از آن هم حمایت حوزه و آقای مومنی شریف بود که سه سال متوالی انجام شد اما برای سال چهارم وضعیت بودجه به مشکل خورد که البته این مسئله تنها مختص حوزه هنری هم نیست و دوستان نتوانستند تا تاریخ مقرر این بودجه را تامین کنند.

وی در ادامه افزود: البته درصدد هستیم رویداد نقالان و پرده‌خوانان علوی را در قالب سوگواره در ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) برگزار کنیم که موضوع آن نیز امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) است. نام این سوگواره «علوی» است و ممکن است تغییر کند اما به دلیل این که هر آنچه از پیامبر اسلام(ص) تا مهدی موعود(عج) در این رویداد روایت شود به یکدیگر مرتبط است و موضوعات مربوط به این خاندان عظیم‌الشأن در امتداد هم و در یک راستا و یک خط فکری قرار دارد ما آن را علوی می دانیم اما با نگاه به داستان های عاشورایی است.

مدیر دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به این که اگر برپایی این سوگواره تایید شود و به سرانجام برسد، برنامه های متنوعی را تدارک دیده ایم، گفت: برپایی تعزیه، مقتل خوانی، پرده خوانی عاشورایی که مختص این ایام است اجرا خواهد شد و در کنار اینها نقل های عاشورایی از حماسه های کربلا و قیام امام حسین(ع) داریم. همچنین گروه های شروه خوانی را دعوت خواهیم کرد و از سراسر کشور گروه های مختلف تعزیه و شروه خوانی، روضه خوانی و هنرهای آیینی مذهبی حضور پیدا می  کنند و همانطور که گفتم اجرای همه این برنامه ها منوط به تایید شرایط اجرا است که فکر می کنم قطعیت آن در هفته جاری اعلام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با کمرنگ شدن هنرهای آیینی و محدود شدن آن به مناسک آیینی و مناسبتی، آیا می توان کارکرد این هنرها را تنها به زمان خاصی محدود کرد، گفت: اصلا اینگونه نیست و اشتباه است اگر فکر کنیم هنرهای آئینی کارکردی محدود به ایام و مناسبت های مذهبی دارند. داستان های زندگی اهل بیت(ع) همواره چراغ هدایت و رهنمونگر ما هستند و نمی توانیم آنها را به ایام خاصی محدود کنیم. «إنّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» مصداق بارز چنین ادعایی است. تاثیر اهل بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) در زندگی مردم جاری و ساری است و نیازمند مناسبت نیست. اما موضوع اینجاست که در گذشته های دور که روزنامه و تلویزیون و رسانه های دیگر وجود نداشت نقالی و پرده خوانی رسانه های آن زمان بودند و با مردم ارتباط داشتند و نکات روز را در قالب روایت برای مردم بازگو می کردند.

میرزاعلی تأکید کرد: اما شاید بخش عمده کمرنگ شدن این آیین ها به عهده دولت و مسئولان فرهنگی از جمله وزارت ارشاد است که در این زمینه کوتاهی کردند، . در ارشاد دفتری تحت عنوان دفتر هنرهای آیینی و سنتی وجود دارد که امسال نیز شاهد برپایی جشنواره آیینی سنتی توسط این بخش بودیم که البته به بدترین شکل ممکن برگزار شد و جایگاهی که شایسته هنرمندان آیینی بود به آنها داده نشد. بنابراین مدیرانی که در رأس کار هستند باید به فکر این مسئله باشند که به غیر از ایام مذهبی بهای بیشتری به هنرهای آیینی بدهند و باید توسط دولت حمایت شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.