برنده مشهدی مدال نقره المپیاد جهانی ۲۰۱۹ در رشته نجوم میگوید: معمولا تیم های ایرانی در بین دیگر کشورها از آمادگی خوبی برخوردار بوده و هستند.

بی برنامگی مسوولان چند مدال المپیاد جهانی را ازایران گرفت/مطالعه دررشته ای که علاقه داریم بهتر از هزار کتاب کنکور است/برخی مدرسان درحد دانش آموزان المپیادی نیستند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: اکثر علاقه مندان به نجوم، در دوران دبیرستان طعم المپیاد نجوم را چشیده اند. المپیادهای کشوری و جهانی اکنون به یکی از شاخه های مورد علاقه جوانان و نوجوانان در نجوم تبدیل شده است و هر روز بر تعداد داوطلبین آن افزوده می شود. و یکی از افرادی که مدال نقره المپیاد دانش آموزی رشته نجوم را در سال ۲۰۱۹ به دست آورده است جوان مشهدی است . دانیال جلائیان سامانی ، سال ۱۳۸۰ در مشهد به دنیا آمد ، از همان کودکی به فیزیک علاقه داشت و ... گفت وگوی خبرنگار ما با این نابغه مشهدی را بخوانید:

قدس آنلاین: از علاقه مندیتان به علم نجوم بگویید.

جلائیان: من از همان ابتدایی علاقه بسیار زیادی به فیزیک داشتم زیرا علم توصیف طبیعت و پدیده هایش است. ولی خب این آشنایی و البته علاقه بیشتر در سالهای آخرهای دوره اول متوسطه شکل گرفت. من آنجا با بخش نجومی فیزیک آشنا شدم و این علاقه مندی بیشتر و بیشتر شد. و در ابتدای پایه دهم بودم که با المپیاد نجوم به صورت کاملا رسمی آشنا شدم.

قدس آنلاین: چه شخص یا اشخاصی در زندگی مشوقتان درجاده موفقیت مشوقتان بودند؟

جلائیان: من دوران متوسطه را در مدرسه هاشمی نژاد  سمپاد تحصیل کردم آنجا مدرسه برای دانش آموزان کلاس های المپیادی را در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار میکرد. هرچند تعدادی از معلم ها به اندازه کافی مناسب این گونه کلاس ها نبودند و متاسفانه به طور کلی کیفیت و تعداد کلاس ها قابل مقایسه با مدارسی مثل علامه حلی و انرژی تهران نبود. ولی به نظر خودم چیزی که از همه بیشتر در موفقیتم تاثیر داشت خانواده ام بود. آنها هیچ چیز چه از نظر مالی برای تهیه کتاب ها و لوازم لازم و چه از نظر فراهم کردن محیطی مناسب برای درس خواندن از هیچ چیز برایم دریغ نکردند.

قدس آنلاین: آماده شدن برای حضور در المپیاد در چه مدتی در ایران انجام می شود وآیا در کشورهای دیگر این مدت متفاوت است؟

جلائیان: معمولا تیم های ایرانی در بین دیگر کشورها از آمادگی خوبی برخوردار بوده و هستند.  در کشور ما دوره های یکساله ای را برای حضور در برگزار می کنند.  ولی مطلع هستم که در خیلی از کشورها دوره مشابه کشور ما را ندارند. هر چند با همه این برنامه ها متاسفانه به دلیل مدیریت بسیار نامناسب باشگاه و البته کمیته المپیاد، با وجود دوره یک ساله تعدادی از دانش آموزان حتی ضعیف تر از ابتدای این دوره در المپیاد ظاهر می شوند. مخصوصا امسال که مسوول خیلی از این کمیته ها تغییر کرد و این بی برنامگی کلی مشکل ایجاد کرد.

قدس آنلاین: کدام کشورها بجز ایران در این رشته قوی ظاهر شدند؟

جلائیان: کشور روسیه از قوی ترین کشور ها در المپیاد نجوم است. این کشور نیز مانند ایران برای دانش اموزان  خود دوره آمادگی برگزار می کند ، البته با کیفیت خیلی بیشتر. آنها در پایه دهم ۵ نفر را به عنوان نفرات برتر انتخاب میکنند و آنها را بعد یک  سال به المپیاد جهانی می فرستند. و این دوره بار دیگر با وجود یکسال آموزش تکرار می شود و قطعا تجربه یک بار شرکت در این مسابقات در گرفتن نتیجه خوب برای این کشور بسیار موثر است.

قدس آنلاین: چــه منابعــی بــرای آمادگــی شرکت کنندگان در المپیاد نجوم معرفی می شود؟

جلائیان: بیشتر کتاب هایی که در زمینه نجوم معرفی می شوند انگلیسی هستند که شرکت کنندگان باید تا حدی به این زبان مسلط باشند که البته به مرور که کتاب ها را مطالعه و ترجمه کنند درکشان روان تر می شود.

قدس آنلاین: روز آخر المپیاد چه حسی داشتید ؟

جلائیان:در روز آخر المپیاد در مجارستان نتایج مدال ها از دیپلم افتخار تا مدال طلا و کاپ ها اعلام شد.

قدس آنلاین: چه توصیه ای برای کسانی که مانند شما به این رشته علاقه مند هستند دارید؟

جلائیان: توصیه میکنم حتما دنبال علاقه شان بروند و در راه آن تلاش کنند چون مطالعه درسی که ‌واقعابه آن علاقه دارید بسیار بهتر از مطالعه تمام دروس برای کنکور است. اگر به اندازه کافی کار کنند و مطالعه داشته باشند می توانند موفق شوند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.