چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛

کرسی ترویجی «ظرفیت ادعیه اهل بیت(ع) در مبانی انسان شناختی» برگزار شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی هفتمین کرسی علمی -ترویجی با عنوان «ظرفیت ادعیه اهل بیت(ع) در تبیین مبانی انسان شناختی و علوم انسانی» برگزار شد.

به گزارش قدس آنلاین، علی عبدالله‌زاده پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ابتدای این نشست که با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان بنیاد برگزار شد، به تبیین موضوع ظرفیت ادعیه اهل بیت(ع) در تبیین مبانی انسان شناختی و علوم انسانی پرداخت و عنوان کرد: مفهوم دعا به این معناست که انسان در مقام عبودیت در برابر خدا قرار بگیرد و او را مورد درخواست قرار دهد.
وی ادامه داد: علوم انسانی به مجموعه علومی گفته می‌شود که به روش‌های مختلف نقلی، عقلی و شهودی، به بررسی انسان به عنوان فرد و عنصر جامعه پرداخته و مبانی انسان‌شناختی علوم انسانی نیز به بررسی موضوع علوم انسانی که همان انسان است در ابعاد مختلف می پردازد.
این پژوهشگر با بیان اینکه اولین محور این است که ما ادعیه را یک ظرفیت خاص می‌بینیم، خاطرنشان کرد: در مکتب شیعه عنصری به عنوان دعا داریم که این عنصر دارای ظرفیت خاصی است؛ این ظرفیت در سایر مکاتب وجود ندارد. ادعیه بهتر از سایر متون دینی ما همچون فقه، کلام، عقاید و مباحث اخلاقی می‌تواند برای ما ظرفیت‌ساز باشد.  
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم سایر ادیان را دعوت به تشیع کنیم این ادعیه است که به ما کمک‌رسانی می‌کند، گفت: ظرفیت معرفتی مخاطب نیز ظرفیت خاص است، ادعیه اهل بیت(ع) کلام آنان است و نقل به معنا در آن کمتر دیده می شود.
عبدالله‌زاده افزود: مخاطب ادعیه خداوند متعال است و جهت صدور ندارد از این رو معارف در بالاترین سطح خودش مطرح می‌شود حال آنکه قرآن مجید، معارف را در سطح آورده و تا حد عموم مردم مطرح کرده است. در ادعیه معارف سیر صعودی دارد از این رو بین تفسیر قرآن و ادعیه ارتباط خاصی وجود دارد.
وی با اشاره به علوم انسان‌شناسی غربی و نبود ادعیه در این علوم، اظهار کرد: علوم انسان‌شناسی غربی با ادعیه غریبه هستند، انسان در این علوم در مفاهیم مختلف با اندیشه‌های فارغ از نگاه متعالی بحث می‌شود؛ علوم انسانی غربی کلماتی مثل آزادی و عدالت را مطرح می‌کند و فارغ از نگاه وحیانی و دینی است.
این پژوهشگر ادامه داد: در علوم انسانی کنونی مشکلی اساسی ما گسیختگی این علوم و جهت‌دهی علوم از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.