معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: با اجرای سیمپ به جای برخورد فیزیکی برای جمع آوری زباله گردها، با از بین بردن ملزومات ابتدایی کار آنها، زباله گردی را جمع خواهیم کرد.

انتقال مشاغل مزاحم به حاشیه شهر مشهد با قدرت انجام می شود/ جمع آوری زباله گردها با سامانه سی مپ

دکتر مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: شهرداری مشهد توانایی بازیافت حدود ۲۰ درصد از حجم زباله های تولیدی شهر را دارد اما به دلیل عدم تفکیک از مبدا، در عمل در حدود ۱۱ درصد از این زباله ها بازیافت می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از شهروندان تفکیک پسماند و جداسازی زباله های خشک از تر را انجام نمی دهند. باید فرهنگ سازی بیشتری در راستای تفکیک زباله ها صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آسیب شناسی انجام شده در مناطق مختلف شهری، سامانه ای به نام سیمپ را  در نواحی یک و دو منطقه ۹ شهرداری به صورت آزمایشی راه اندازی کرده ایم. سیمپ نرم افزاری برای گوشی های هوشمند است که امکان درخواست جمع آوری و خرید پسماندهای خشک شهروندان را به صورت آنلاین فراهم می نماید.

وی اظهار کرد: مطابق بررسی ها، رضایت مندی خوبی در این نواحی از اجرای سامانه سیمپ بوجود آمده و افراد زیادی در اپلیکیشن ثبت نام کرده و عضو شده اند. پس از بررسی های لازم و رفع ایرادات احتمالی، در آینده نزدیک برای برخی دیگر از مناطق شهری نیز این سامانه را فعال خواهیم کرد.

وی ابراز داشت: یکی از فواید سامانه مذکور این است که معضلات به  وجود آمده در شهر توسط زباله گردها، برطرف خواهد شد. برخی از زباله گردها علاوه بر پراکنده کردن زباله ها که منجر به  کثیف شدن مناطق مسکونی می شود، محل ها را نیز ناامن کرده اند که اعتراضات ساکنین را به دنبال داشته است.

معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در واقع با اجرای سیمپ به جای برخورد فیزیکی برای جمع آوری زباله گردها، با از بین بردن ملزومات ابتدایی کار آنها، زباله گردی را جمع خواهیم کرد.

وی افزود: اجرای مناسب نرم افزار مذکور مستلزم ارتباط خوب شهردای و مردم است. باید تفکیک زباله توسط مردم از مبدا انجام و با قیمتی مناسب از طرف شهرداری خریداری شود. باید این قابلیت وجود داشته باشد که هر زمانی که مردم وجود زباله های تفکیک شده را اعلام کردند، نیروهای شهرداری برای جمع آوری زباله ها به محل مراجعه نمایند تا انگیزه مردم برای ادامه همکاری بیشتر شود.

وی یادآور شد: اکنون در حال استفاده آزمایشی از این سامانه هستیم و پس از دیده و برطرف شدن مشکلات احتمالی، آنرا برای تمام شهروندان اجرایی خواهیم کرد. به همین دلیل باید گفت که اتفاقات خوبی در زمینه جمع آوری زباله های خشک رخ خواهد داد.

یعقوبی در خصوص وضعیت طرح انتقال مشاغل مزاحم به حاشیه شهر مشهد نیز گفت: به دلیل مزاحمت هایی که مشاغل مزاحم برای ساکنین محلی دارند مصمم هستیم که اینگونه مشاغل را به طور کامل به حاشیه شهر منتقل کنیم.

وی ادامه داد: اکنون در محدوده خین عرب دو مجموعه تازه تاسیس فجر طبرسی و سامان اوج ۶۰۰ واحد تازه ساز در آستانه بهره برداری قرار گرفته اند. قرار است به زودی ۶۰۰ شغل مزاحم که بیشتر آنها از منطقه ۱۱ شهرداری انتخاب شده اند به این مجموعه ها منتقل شوند.

وی بیان داشت: انتقال مشاغل مزاحم به حاشیه شهر به صورت مرحله ای انجام خواهد گرفت تا هم مردم و هم کسبه بتوانند به مرور زمان خودشان را با این تغییرات هماهنگ کنند.

وی تاکید کرد: در طرح انتقال مشاغل مزاحم شهردای مشهد خدمات تشویقی برای کسبه در نظر گرفته است. این مشاغل با تشکیل شرکت تعاونی اقدام به خریداری زمین با شرایط مناسب می کنند و مجوزهای قانونی که در اختیار شهرداری است با تخفیف های مناسب برای آنها صادر می شود.

معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: با توجه به فواید بسیار زیاد انتقال مشاغل مزاحم به حاشیه شهر، مردم هم باید همکاری های لازم را در اجرای این طرح انجام دهند. به عنوان مثال صاحبان مغازه هایی که در مناطق مسکونی قرار دارند نباید از ابتدا مغازه را به اینگونه از مشاغل اجاره دهند. این کار باعث ایجاد مزاحمت هم برای خود و هم برای ساکنین محل می شود.

وی متذکر شد: باید توجه داشت که هنگام جابه جایی اینگونه از مشاغل، ممکن است کسبه برخی از مشتریان ثابت و محلی خود را از دست بدهند. طبیعی است که آنها در ابتدای کار به میزان سابق مراجعه کننده نداشته باشند. همشهریان در راستای کمک به اجرای بهتر طرح باید با مراجعه به مکان جدید این مشاغل از کاهش درآمد کسبه جلوگیری کنند.

وی با اشاره به این موضوع  که شهرداری مشهد در حد توان به صاحبان مشاغل مزاحم در صورت انتقال به مکان جدید کمک خواهد کرد تا معیشت آنها به مشکل برخورد نکند گفت: آینده اینگونه از طرح ها و مشاغل بسیار روشن و شرایط بسیار خوبی در انتظار آن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.