گزارش‌های میدانی و اظهارات فعالان بازار از کاهش ۲ تا ۸ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی، وارداتی و مونتاژی و کاهش معاملات در یک هفته اخیر حکایت دارد.

بر همین اساس، در یک هفته گذشته، قیمت پراید ۱۱۱ از ۵۱ به ۴۸ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ صندوق‌دار از ۴۵ به ۴۳.۵ میلیون، تیبا ۲ هاچ بک از ۵۹ به ۵۶.۵ میلیون، تیبا صندوق‌دار از ۵۳.۵ به ۵۱.۵ میلیون و ساینا از ۵۸ به ۵۶ میلیون تومان کاهش یافته است.

در همین حال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۸۴ به ۸۱ میلیون تومان، ال ۹۰ اتوماتیک از ۱۷۰ به ۱۶۲ میلیون، سمند ال ایکس از ۸۲ به ۷۷ میلیون، پژو ‌جی‌ال‌ایکس از ۷۸ به ۷۵ میلیون، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از ۸۹ به ۸۳ میلیون، دنا ساده از ۱۱۳ به ۱۰۷ میلیون، دنا پلاس بدون سقف از ۱۳۵ به ۱۲۸ میلیون تومان کاهش و مدل با سقف آن به حدود ۱۶۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

همچنین سراتو مونتاژی سایپا با افتی ۱۰ میلیون تومانی به ۳۰۰ میلیون، پژو ۲۰۰۸ با کاهش ۸ میلیونی به ۳۱۲ میلیون، سیتروئن سی ۳ مونتاژی سایپا نیز با افتی ۱۰ میلیون تومانی به ۳۵۵ میلیون، جک اس ۵ از ۲۸۰ به ۲۷۲ میلیون، جک اس ۳ از ۱۹۵ به ۱۹۰ میلیون، هایما اس ۷ سفید رنگ از ۲۸۰ به ۲۷۲ میلیون و هایما اس ۵ از ۲۵۵ میلیون به ۲۴۵ میلیون تومان کاهش یافتند.

 وزیر به نو نوار شدن صنعت خودرو امیدوار است

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از آرام شدن بازار و کاهشی شدن قیمت‌ها در آینده خبر می‌دهد. به گفته رضا رحمانی تکمیل و عرضه ۴۰ هزار دستگاه در دو هفته گذشته، نقش بسزایی در بهبود بازار داشته و عدم افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده معوق هم به خودروسازان ابلاغ شده است.

وی ادامه می‌دهد: با کنترل بازار و افزایش تولید، صنعت خودرو نو نوار می‌شود. تا چند ماه پیش نه تولید بود و نه امیدی به تحویل خودرو، اما خود ما در اصلاح وضعیت و کنترل گرانی خودرو جدی هستیم. برای سر و سامان دادن به وضعیت بازار خودرو، تولید در اسفند نسبت به آبان گذشته ۱۵۴ درصد افزایش یافته است و دو خودرو ساز براساس قانون ۲۰ درصد مجوز فروش فوری دارند و برپایه برنامه مکتوب تا پایان سال ۹۸، تعهدات خود را به‌روز خواهند رساند.

به گفته وزیر صمت، تعادل میان عرضه و تقاضا منجر به کاهش قیمت محصولات می‌شود و پارامترهای دیگری چون تغییر مدیرعامل شرکت خودروسازی و واکنش بازار به این مسئله هم در تعیین قیمت خودرو تأثیرگذار بوده است.

باندبازی ها نباشد، پراید نهایتاً ۱۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت!

صرف‌نظر از وعده‌های دولتی وزیر صمت و آنچه فهرست قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد، کارشناسان خودرو، این کاهش را بدون دامنه، مقطعی و در نتیجه برخی اقدامات مثبت ارزی و قضایی در راستای فسادستیزی می‌دانند و بر این عقیده‌اند که مشکل بزرگ خودروسازی و بازار آن، سوء مدیریت، سیاست‌زدگی، باندبازی و مشکلات ریشه‌ای و کلان اقتصادی است و بر همین اساس، کاهش قیمت‌ها به زودی یا در نقطه‌ای متوقف و یا به دلیل ناتوانی در هماهنگ کردن عرضه و تقاضا باری دیگر صعودی خواهد شد.

امرالله امینی به خبرنگار ما می‌گوید: وقتی با بازداشت مدیر عامل ایران خودرو، سمند ۴ میلیون تومان ارزان می‌شود یعنی باندبازی در این صنعت، نقش زیادی دارد و اینکه این باندها نه برای منافع مردم که برای جیب خود کار می‌کنند. اگر این باندبازی‌ها نباشد و وزارت صمت از ضعف شدید خارج شود، پراید در نهایت ۱۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت!

وی معتقد است مردم هزینه‌های سنگین ناکارآیی، سوء مدیریت و عدم بهره‌وری مدیران را در حوزه خودروسازی، متحمل شده‌اند و اگر وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به درستی نظارت کنند و هیئت مدیره خودروسازان از چنگال افراد سیاسی خارج شود، می‌توان به ادامه کاهش قیمت ها و ثبات آن امیدوار بود.

به باور وی صنعت خودروسازی به حیاط خلوت مدیران سیاسی تبدیل شده تا با حضور در هیئت مدیره‌ها ماهی ۵۰ میلیون تومان حقوق و پاداش بگیرند، اما اگر واقعاً اراده بر ورود افراد متخصص و پاک‌دست به این صنعت باشد و حساب اعضای هیئت مدیره‌، روزانه کنترل شود، به یقین خودرو تا ۵۰ درصد ارزان می‌شود.

امینی می‌گوید: واسطه‌ها و دلالان بازار خودرو، دستشان در دست مدیرعامل بازداشت شده ایران خودرو بود و با پاک‌سازی این روابط، دلیلی بر کاهش نیافتن خودرو وجود ندارد.

هنوز تعهدات قبلی خودروسازان قطعی نشده

کارشناس دیگری هم به خبرنگار ما می‌گوید: شاهد اتفاقات مثبتی در بازار خودرو بودیم که در قیمت تأثیر داشتند و فاکتورهای مرتبط با عرضه و تقاضا بهبود یافتند.

حسن کریمی سنجری ادامه می‌دهد: در حالی که قیمت نهاده‌های تولید، بازار ارز و شرایط تأمین قطعه با نوسانات منفی همراه شده بود و مردم هم قدرت خرید نداشتند، شاهد افزایش شدید قیمت خودرو و رکود بازار بودیم و تنها ثبت‌نام‌ها با قیمت‌های کمتر، مشتری داشت. در این هفته اما با کاهش نرخ ارز، ارسال سیگنال‌های مثبت از اقتصاد و تورم انتظاری و بهبود شرایط سیاسی، بازار رو به کاهش گذاشت. در واقع به نظر می‌رسد اوضاع بازار و اقتصاد هم از این وخیم‌تر نخواهد شد و بر همین اساس بخش زیادی از متقاضیان، خرید خود را به آینده موکول کرده‌اند که تمام این مؤلفه‌ها کاهش قیمت را در بازار خودرو رقم زده است.

به باور این کارشناس خودرو، ریزش قیمت اگر با بهبود شاخص‌های اصلی اقتصاد و حل مشکلات طرف عرضه همراه نشود، مستمر نخواهد بود و با کاهش بیش از پیش قیمت‌ها شاهد فعال شدن تقاضاهای غیرفعال کنونی خواهیم بود که اگر این تقاضاها با افزایش عرضه منطبق نشود، افزایش قیمت مجدد یا توقف روند کاهشی را در پی خواهد داشت.

کریمی سنجری خاطرنشان می‌سازد: هنوز تأمین قطعات و پاس کردن تعهدات قبلی خودروسازان قطعی نشده و شاخص‌های کاهنده قیمت به ثبات نرسیده‌اند. واقعیت این است که رفتار فسادستیزانه اخیر، امیدوارکننده بود و جامعه دلالان و نظام دلالی که یک سوی آن به شرکت‌های خودروساز وصل است، فعلاً به جایگاه ضعف رسیده است و بدون واحدهای فروش خودروسازان، قدرتی ندارد. اگر این ارتباط دوباره وصل نشود، موج افزایش قیمت و حباب آفرینی هم متوقف می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.