۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 668626

یادداشت/

ادلب ملک شخصی تروریست‌ها نخواهد شد

حسین شیخ الاسلامی- سفیر سابق ایران در سوریه

 اراده مستحکم ارتش سوریه برای بازپسگیری استان ادلب در شمال این کشور به عنوان آخرین دژ تروریست‌های تحت حمایت ترکیه، اردوغان را برای حفظ این پایگاه مهم به صرافت انداخته و وی را به مسکو کشاند.

اردوغان که در طول چند سال گذشته از بحران سوریه با پشتیبانی دیپلماتیک، لجستیک و نظامی؛ ادلب را به پایگاه امنی برای تروریســت ها تبدیل کرده در کنفرانس خبری مشترک با پوتین در ادعایی مضحک مدعی شد حملات دمشق مانع اجرای توافق سوچی و رشد افراط گرایی بوده است.

 این ادعا را هر عقل ســلیمی به راحتی رد می‌کند. این اقدامات ارتش سوریه که در راســتای حفظ تمامیت ارضی این کشور صورت میگیرد نیست که موجب تداوم بحران بوده بلکه این تحرکات مشــکوک آنکارا در طول مرز با سوریه است که با ایجاد مأمن امنی برای تروریســت‌ها مشــکلات بعدی را ایجاد کرده است.

 تروریســت‌های تحت حمایت آنکارا اکنون ادلب را در اشغال خود دارند. علاوه بر این ترکیه مناطقی در حد فاصل عفرین تا جرابلس را تحت کنترل مستقیم خود دارد. این در حالی است که ترکیه و آمریکا در چند روز گذشته به توافقاتی برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه دست یافته‌اند.

بسیاری از تحلیلگران نگران آن هستند که آنکارا با ادعای مبارزه با تروریسم و حمایت از بازگشت آوارگان ترکیب جمعیتی مناطق شمال سوریه را تغییر دهد.  حتی برخی ناظران بر این باورند که ترکیه ممکن اســت اهدافی فراتر از توافق با روسیه و ایران در شمال سوریه دنبال کند و در پی آن باشد تا بخش‌هایی از خاک سوریه را به کشورش ضمیمه کند.

این مسئله نیز به شدت موجب نگرانی دولت سوریه شده و مقامات این کشور با محکومیــت ورود نظامیان ترک به ادلب، اعلام کرده‌اند که دخالت نظامی ترکیه در ادلب در راســتای اهداف توسعه‌طلبانه و اشغال‌گرایانه اردوغان و اندیشه‌های عثمانی‌گرایی وی است.

 با وجود همه این توطئه‌ها ادلب به زودی به خاک ســوریه بازخواهد گشت. قرار نیست این قسمت از خاک سوریه به ملک شخصی تروریست‌ها تبدیل شود. اکنون به جز مناطق کردنشین شرق فرات که تحت سلطه کردها تحت پیمان آمریکا قرار دارد دیگر مناطق سوریه با جانفشانی ارتش این کشور آزاد شده و بدون شک ادلب نیز به زودی طعم شیرین آزادی را خواهد چشید؛ اگرچه ممکن است این اتفاق در کوتاه مدت نیفتد اما حتماً روی خواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.