هرمزگان- وقتی یک منطقه یا روستا به هدف جهادگران و محل استقرار اردوهای جهادی تبدیل می شود بدون شک می توان به این یقین رسید که این روستا و یا منطقه از محرومیت های بسیاری رنج می برد و بشاگرد نیز در این میان چنین وضعیتی دارد.

محرومیت از بشاگرد رخت می بندد/«راه» کلید توسعه روستاهای هرمزگان

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: بشاگرد از جمله مناطقی در جنوب شرقی استان هرمزگان است که با شهرستان های میناب، سیریک، جاسک و همچنین استان سیستان و بلوچستان هم مرز است.

مردم بشاگرد به دلیل شرایط کوهستانی و سخت گذر بودن این منطقه، در طول این سال ها متحمل سختی ها و مصیبت های زیادی شدند و هنوزهم به طور کامل این منطقه از محرومیت خارج نشده و به عنوان الگوی محرومیت در کشور زبانزد است.

هنوز برخی روستاهای منتهی به سردشت بشاگرد مرکز این شهرستان بدون جاده آسفالته بوده و به دلیل بعد مسافت و نبود جاده دسترسی حمل و نقل عمومی با سختی انجام می شود و حتی به خاطر شرایط دشوار برای حمل مصالح ساختمانی، همواره برخی از خانه ها در این منطقه کپری است.

خشکسالی، کم آبی، کوهستانی و سخت گذر بودن، جاده های پرپیچ و خم و خاکی، سختی دسترسی به شهرهای اطراف، تفکرات و فرهنگ حاکم بر منطقه، روستاهای پراکنده، نبود آنتن دهی تلفن، فقر و نداری، مسئله آموزش و بهداشت و درمان از جمله مشکلاتی هستند که هنوز باعث شده منطقه بشاگرد در کشور محروم شناخته شده است.

متاسفانه به دلیل سخت گذر بودن راه ها و پراکندگی جمعیت در منطقه بشاگرد باعث شده تا خانواده ها در تامین درآمد و هزینه های تحصیلی دانش آموزان از جمله کتاب درسی، پوشاک و حتی رفت و آمد با مشکل مواجه شوند.

راه کلید توسعه

تاکنون مسئولان بسیاری از وزیر گرفته تا وکیل به بشاگرد سفر کرده و حتی در این منطقه بار ها شاهد برگزاری همایش محرومیت زدایی بودیم اما چرا تاکنون توسعه ای به معنای واقعی شکل نگرفته و واژه محرومیت هنوز از این منطقه رخت بر نبسته است سوالی است که در این رابطه فرماندار بشاگرد می گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلات این شهرستان که موجب بازدارندگی در توسعه و رونق شده، در حوزه حمل و نقل عمومی و نبود راه های مناسب است.

احمد محمودی بیان می کند: از ۱۶۶۷ کیلومتر راه روستایی در این منطقه تنها ۱۰۱ کیلومتر آسفالت است و این موضوع خود مانعی برای توسعه و ارتباط است.

وی تاکید می کند: وقتی که راه نباشد یعنی ارتباط با مراکزبرخوردار نیز قطع است و خدمات با سرعت کند تری به دست مردمان بشاگرد می رسد و از همه مهم تر این منطقه با وجود پتانسیل های گردشگری به دلی نئداشتن راه مناسب از این پتانسیل محروم می ماند.

وی یادآورمی شود: پراکندگی روستاها، سخت گذر بودن جاده ها، اقلیم خاص بشاگرد، باران های سیل آسای فصلی و کمبود امکانات لجستیکی راهداری و حمل نقل جاده ای از دیگر مشکلاتی است که موجب تاخیر در توسعه راه های روستایی بشاگرد شده است.

وعده رفع محرومیت ها

 استاندار هرمزگان به عنوان عالی ترین مقام دولت در این استان البته نوید رفع محرومیت و پایان مشکلات را می دهد و وعده توسعه تا سال ۱۴۰۰ می دهد.

فریدون همتی که خود به تمام زوایای محرومیت و نداشته های بشاگرد آشناست و نیازی به مطرح کردن سوالات ما ندارد ابراز می کند: برنامه ای جهادی برای بشاگرد تعریف شده که شرایط آن در سال ۱۴۰۰ به کلی تفاوت خواهد داشت.

وی با اشاره به طرح وزارت کشور برای اجرای برنامه‌های محرومیت زدایی ویژه در ۳۱ شهرستان در سطح کشوریادآور می شود:  در این راستا در هر استان یک شهرستان انتخاب شده که در هرمزگان نیز ما بشاگرد را برای این کار معرفی کردیم.

استاندار هرمزگان با تاکید بر احداث راه مناسب اظهار می کند: احداث راه نیازی اساسی برای این شهرستان و کلید توسعه و حل مشکلات آن است لذا برای ایجاد راه‌های مناسب در این شهرستان تمرکز و برنامه ریزی ویژه ای صورت می‌گیرد و اعتبارات مناسبی به آن اختصاص خواهد یافت.

همتی با اشاره به این موضوع که شهرستان بشاگرد دارای خرمای مناسب و بازار پسندی است اظهار می کند: در صورت تلاش مسئولان جهاد و هم چنین بازرگانی لذا می توان شرایط برای فروش محصول در بازار های داخلی  خارجی فراهم و به اقتصاد مردم کمک کرد.

وی تاکید می کند: از آن جا که این شهرستان از نظر گردشگری دارای مولفه های خوبی است لذا به اداره کل میراث فرهنگی نیز تکلیف شده است تا ظرف کمترین زمان ممکن برنامه خود برای رونق گردشگری این منطقه را ارائه کند.

همتی در خصوص ایجاد تغییرات و توسعه در بخش کشاورزی نیز بیان می کند: سال آینده این شهرستان را از نظر کشاورزی، آب آشامیدنی و تولید به سطحی می رسد که دیگر نشانی از محرومیت نداشته باشد.

وی هم چنین در خصوص  رفع مشکل آب آشامیدنی نیز بیان می کند: یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی هرمزگان در بشاگرد با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال منابع مالی (خط انتقال آب از سد جگین به سردشت) در حال تکمیل است که تا ۲ ماه آینده به بهره برداری می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.