خوزستان- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور گفت:در نقشه راه مبادلات فرهنگی با استان خوزستان ۸۴ میلیارد تومان اعتبارات و بودجه فرهنگی به عنوان تفاهم نامه در حوزه زیرساختی، برنامه ای و رویدادی برای سه سال تعریف شده است.

تدوین سند " مهندسی فرهنگی" به شورای فرهنگ عمومی استان ها واگذار شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛  سید عباس صالحی صبح روز پنج در دیدار با حجت‌الاسلام  سید عبدالنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان اظهار کرد: یک هزار و ۱۰۰ نمایشگاه کتاب و یک هزار و ۵۰۰ برنامه فرهنگی در حوزه های قرآنی داشتیم و جمعا ۷ هزار و ۹۰۰ برنامه قرآنی با نگاه توسعه و نفوذ برنامه های فرهنگی در سطح استان ها برگزار شده است.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه در حوزه توسعه و تقویت زیرساخت های فرهنگی در استان ها با استانداران هر استان در سال ۹۶ ، اظهار کرد: برنامه ای در اواخر سال ۹۶ با استان ها شروع شد و خوزستان نخستین استانی بود که سفرهای استانی به آن شروع شد. 
وی با اشاره به اینکه  در سفرهای استانی برنامه های مبادله ای را با استانداران به عنوان نقشه راه فرهنگی برای این دوره داشته باشیم خاطر نشان کرد: در نقشه راه مبادلات فرهنگی با استان خوزستان ۸۴ میلیارد تومان اعتبارات و بودجه فرهنگی به عنوان تفاهم نامه در حوزه زیرساختی، برنامه ای و رویدادی در این سه سال تعریف شده است. اکنون که یک سال و نیم از امضای این تفاهم نامه گذشته است و در نیمه راه آن هستیم  حدود ۴۰ میلیارد تومان از این رقم در ۱۸ ماهه گذشته تامین اعتبار شده است.
 وزیر ارشاد افزود: با ۱۳ استان هم نقشه راه برای این امر مشخص و ترکیب اعتبارات ملی و استانی با این تفاهم نامه در حوزه فرهنگ محقق شده و در حوزه زیرساختی ، برنامه ای و رویدادی مسیر پرشتاب تری را طی کردیم.
حوزه فرهنگ عنایت و هم افزایی های بیشتری را مطالبه می کند و کارهای بیشتری باید در این حوزه انجام شود.

صالحی اشاره کرد: چند فضای فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی دنبال می شود و بحثی را با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم و کمیته مشترکی با شورای فرهنگ عمومی استان ها برای اصلاح آیین نامه شورای فرهنگ عمومی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است. سند مهندسی فرهنگی در سال های قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و شورای راهبری برای آن پیش بینی شده بود که تا چندسال اخیر تشکیل نشده بود.
وی یادآور شد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث مهندسی فرهنگی در حوزه های استانی به شورای فرهنگ عمومی واگذار شد و این شورا مهندسی فرهنگی را در بخش استانی به عهده می گیرد.

بدون اصلاح فرهنگ، تحولی در جامعه رخ نمی دهد

در ادامه  نماینده ولی فقیه در خوزستان با ذکر این مهم که تا فرهنگ جامعه ای اصلاح نشود تحولی در آن جامعه اتفاق نمی افتد. گفت: اگر تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد می تواند بسترساز حکومت جهانی حضرت ولی عصر (عج) باشد.
وی افزود: با توجه به این که مقام معظم رهبری در ۹ سال گذشته تأکید و اولویت نخست را بر مسائل اقتصادی و اقتصاد گذشته اند به دلیل این که در جنگ اقتصادی تمام عیار با آمریکا هستیم اما تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از اقتصاد بر فرهنگ و مسائل فرهنگی جامعه و کشور است.
نماینده ولی فقیه در خوزستان تصریح کرد: دستگاه های متولی فرهنگ در کشور متعدد هستند و در دولت هم چند وزارتخانه مثل آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در فرهنگ سهم دارند اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راس هرم فرهنگ قرار دارد.
حجت‌الاسلام موسوی فرد اضافه کرد: تا زمانی که فرهنگ هر جامعه ای اصلاح نشود محال است که اتفاق مثبتی در آن جامعه رخ دهد.
وی گفت: نخستین حرکت پیامبر تحول بنیادین فرهنگ بود تا توانستند آن حرکت را رهبری کنند و محصول تلاش های پیامبر اکرم (ص) شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بود.
نماینده ولی فقیه در خوزستان افزود: در مباحث فرهنگی ، مقام معظم رهبری تأکید ویژه ای بر هنر دارند و مباحث هنری یکی از حلقه های مفقوده در مباحث فرهنگی از ابتدای انقلاب بودن است.
حجت‌الاسلام موسوی فرد بیان کرد: با توجه به سرمایه گذاری دشمن در حوزه هنر اما متأسفانه در ایران کمتر به این موضوع توجه شده هرچند دولت های مختلف در این زمینه تلاش های زیادی کردند.
وی افزود: در این زمینه کادرسازی و تربیت نیروی لازم انجام نشد و وقتی انقلاب اسلامی شکل می گیرد کادرها و نیروها باید متناسب با این عرصه تربیت شوند.
نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: باید فیلم هایی تولید کنیم که حرف اول را در جهان بزنیم همانطور که اسلام حرف اول را در دپیت می زند.
حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: باید تلاش بیشتری برای بسترسازی تحقق امور هنری در خوزستان صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.