کرمانشاه- باوجوداینکه تلاش‌های بسیاری برای بازسازی واحدهای مسکونی تخریب‌شده و هم‌چنین آسیب‌دیده از طرف دولت شده و تاکنون چندین نوبت شاهد جمع‌آوری کانکس‌ها در سر پل ذهاب بودیم اما هنوز این پدیده رواج داشته و شمار زیادی کانکس درحالی‌که مردم در آن زندگی می‌کنند در محله‌های متعدد به چشم می‌خورد.

وعده نانوشته دولت و بلاتکلیفی مستأجران زلزله‌زده

قدس آنلاین؛ گروه استان ها:بنا بر اعلام مسئولان ستاد بازسازی در شهرستان سر پل ذهاب از ۶۵۰۰ واحد تخریب‌شده افزون بر ۵۲۰۰ واحد آن به‌طور کامل بازسازی‌شده و مابقی قرار است تا اواسط مهرماه امسال تکمیل می‌شود و از تعداد  ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد خسارت‌دیده نیز تمامی آن‌ها تعمیر و یا به‌طور کامل بازسازی‌شده است.

ازآنجاکه تنها ۱۲۰۰ واحد تخریب‌شده در این شهرستان باقی‌مانده که آن‌هم عملیات احداث آن‌ها تا کمتر از یک ماه آینده به اتمام می‌رسد لذا برای همگان این پرسش در ذهن تداعی می‌شود که در سه هزار کانکس پراکنده در سطح شهر چه افرادی زندگی می‌کنند؟

این پرسش در حالی مطرح می‌شود که بنا بر گفته مسئولان در این شهرستان پس از زلزله شاهد افزایش ساخت واحدهای مسکونی نیز بودیم بدین معنا که یک پلاک مسکونی درگذشته حالا به سه واحد آپارتمان تبدیل‌شده است و بسیاری از مالکان منازل نسبت به افزایش واحدهای مسکونی در تعداد طبقات اقدام کردند.

اجاره‌نشین‌ها

واقعیت امر این است که ساکنان ۳ هزار کانکس پراکنده در سطح این شهر را کسی به‌جز مستأجران قدیمی این شهرستان تشکیل نمی‌دهد.

بسیاری از اجاره‌نشین‌ها که پس از زلزله در کانکس‌های موقت پناه داده شدند حال به امید اینکه دولت زمینی به آن‌ها اهدا کند حاضر به ترک این کانکس‌ها نیستند و اجاره‌بهای بالا را بهانه‌ای برای عدم تخلیه این کانکس‌ها عنوان می‌کنند.

در همین راستا جانشین ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بابیان این‌که در چند مرحله با همکاری بنیاد مسکن، شهرداری و فرمانداری، کانکس‌ها جمع‌آوری‌شده‌اند می‌گوید: در حال حاضر کمتر از سه هزار  کانکس در شهر سرپل ذهاب وجود دارد که عمده این افراد مستأجرانی هستند که قبل از زلزله هم واحدی نداشتند.

علی فولادی ابراز می‌کند: البته پالایشی که در خصوص سه هزار خانوار کانکس نشین صورت گرفته مشخص شد برخی از این افراد از امکانات و زمین دولتی استفاده کرده‌اند یا دارای خانه هستند که از چرخه دریافت خدمات خارج می‌شوند و تعداد واقعی باقی‌مانده حدود ۲۵۰۰ خانوار است.

وی بیان می‌کند: دولت به مستأجران مجموعاً ۱۷ میلیون تومان وام معیشت، کمک بلاعوض معیشت و کمک بلاعوض اجاره‌بها پرداخت کرده است تا یک‌خانه اجاره کنند.

فولادی با اشاره به اینکه  پیش‌ازاین در جلسات ستاد بازسازی، وزارت راه و شهرسازی قول زمین رایگان و ساخت خانه به این افراد داده‌شده لذا برخی اجاره‌نشین‌ها در انتظار این وعده به سر می‌برند و از تخلیه کانکس‌ها جلوگیری می‌کنند.

وی درباره شرایط مستأجران یادآور می‌شود: زمین در حیطه اختیارات ما نیست و مربوط به وزارت راه و شهرسازی می‌شود بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌شرط تأمین زمین رایگان دولتی، تسهیلات ساخت در اختیار خانوارهای مستأجر قرار می‌دهد.

وعده نانوشته

واگذاری زمین به تعدادی از مستأجران در شهرستان قصر شیرین برای ۱۳۵ خانوار و نیز واگذاری زمین در ثلاث باباجانی برای احداث۱۱۴ واحد حال قریب به دو سال است که مستأجران سر پل ذهاب را نیز چشم‌انتظار گذاشته است.

بسیاری از مستأجران که روزهای پس از زلزله در کانکس‌های آهنی اسکان یافتند هنوز هم‌ رویای زمین‌دار شدن دارند و منتظر تحقق وعده دولتمردان هستند.

فرماندار سرپل ذهاب در این راستا قول اهدای زمین به مستأجران سر پل ذهاب را وعده‌ای نانوشته از طرف دولت می‌خواند و می‌گوید: مسئولان پیش‌ازاین وعده دادند که به مستأجران  زمین اعطا شود و لذا برای مستأجران توقع دریافت زمین و تسهیلات ایجادشده اما این وعده هنوز به نتیجه نرسیده است.

محبت جمالی اظهار می‌کند: بسیاری از مستأجران به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش قیمت‌ها درواقع توان پرداخت هزینه اجاره بهاء را نداشته  و لذا زندگی در کانکس را به دلیل اینکه بار اقتصادی برای آن‌ها ندارد ترجیح می‌دهند.

وی می‌افزاید:  البته وضعیت این افراد چندان قابل‌قبول نیست  و در بلاتکلیفی به سر می‌برند و بنا بر ادعای برخی از آن‌ها که اگر قول و وعده اعطای زمین به آنان نبود شاید تاکنون بارها جهت مهاجرت به شهرستان و استان‌های مجاور اقدام کرده بودند.

وی ابراز امیدواری می‌کند: انشالله که هر چه زودتر تکلیف این مستأجران هم روشن شود که این زمینی برای احداث واحد مسکونی به آن‌ها اهدا می‌شود یا خیر زیرا هر وقت که تصمیم گرفته می‌شود که کانکس‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کنیم این افراد دچار استرس می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.