حمید رضا ترقی گفت: انتظار می رود دولت دست از خوش بینی های همیشگی خود نسبت به اروپا بردارد و با آنچه از سوی غرب دنبال می شود واقع بینانه مواجه و برخورد کند.

وعده‌های اروپا، پر زرق و برق اما بی‌محتواست/دولت قاطعانه و بدون تزلزل به کاهش تعهدات هسته‌ای ادامه دهد

حمید رضا ترقی نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص چرایی عدم اطمینان به مواضع اروپایی‌ها در قبال تعهدات به ایران گفت: اروپایی‌ها در رابطه با برجام و  یازده تعهد خود نشان دادند که کمترین قدمی برای انجام آن تاکنون برنداشته‌اند و تصمیمی برای عملیاتی کردن آنها نیز ندارند. بنا به اعتراف آقای ظریف اروپایی‌ها تمایلی به انجام تعهدات خود در قبال برجام ندارند، از سوی دیگر بدعهدی‌ها و فرصت سوزیهایی که کرده‌اند، بیانگر آن است که اروپا نه تنها قادر به راضی کردن آمریکا در بازگشت به برجام و تعهد به مفاد برجام نیست بلکه خود دنباله روی آمریکاست.

وی دراین باره افزود: اینستکس به عنوان کانال مالی پیشنهادی اروپا نیز کارآمد نبوده است و علی رغم وعده‌های داده شده کمترین مشکلی را از ایران حل نکرده است. اینستکس کمترین کارآمدی را در تبادل مالی ایران و فروش نفت نداشته است، ضمن اینکه اصل اینستکس نیز درتعهدات اروپا قرار ندارد بنابراین الزام چندانی به اجرایی کردن آن ندارند. بی شک عدم تعهد اروپا نسبت به مفاد ایران و بی‌عملی آنها در قبال موضع گیریهای غیر منصفانه آمریکا بیانگر آن است که اروپا نیز به دنبال دادن وعده‌های پرزرق و برق ولی بی‌محتوا مثل خرید نفت یا دادن کمک مالی خیلی محدود و مشروط به ایران در جهت بازداشتن ایران از کاهش تعهدات هسته‌ای است چرا که آنها به طور طبیعی نگران فرآیند ادامه کاهش تعهدات ایران هستنند.

کارشناس سیاسی اظهار داشت: قطعاً در شرایط فعلی انتظار می‌رود دولت دست از خوش بینی‌های همیشگی خود نسبت به اروپا بردارد و با آنچه از سوی غرب دنبال می‌شود واقع بینانه مواجهه و برخورد کند. همانطور که بارها مقام معظم رهبری تأکید کردند هیچ تفاوتی بین اروپا و آمریکا در موضع اصلی نسبت به فعالیت های هسته‌ای ایران وجود ندارد. دولت نیز نباید به وعده‌های پوچ وخالی اروپا دل ببندد تا با اتخاذ موضعی قاطع و بدون تزلزل کاهش تعهدات هسته‌ای خود را  دنبال کند تا هنگامی که اروپایی‌ها عملاً تعهدات خود را انجام دهند به هیچ وجه نباید روند کاهش تعهدات هسته‌ای ایران کند یا متوقف شود.

حمید رضا ترقی گفت: طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت بمب اتمی نیست و دولت می‌تواند با اطمینان دهی به غرب آنها را نسبت به مطرح کردن چند باره این موضوع اطمینان دهد که ما گامی در جهت ساخت بمب اتمی برنمی‌داریم و این اطمینان به آنها داده شود بنابراین بهانه واهی است برای اینکه ایران را از دست یابی به بمب اتمی پرهیز دهند و دولت جمهوری اسلامی ایران چنین بهانه‌هایی را برای عدم همکاری اروپا با ایران وعمل نکردن به تعهداتش نمی‌پذیرد.  

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه عدم ساخت بمب اتمی برای ما اثبات شده و  محقق است که براساس دستورات دینی ما هرگز به چنین موضوعی دست نمی‌زنیم لذا  به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه دراین بعد هر توضیح یا مطلبی را می‌تواند به عنوان توضیح نهایی یا تکمیلی عنوان کند اما متضرر شدن ایران یا کوتاه آمدن یا فرصت سوزی به هیچ وجه به نفع کشور ما نیست و دولت به هیچ وجه نباید راه رفته سالهای گذشته را تکرار کند چرا که نه تنها دستاوردی به دنبال ندارد بلکه با فرصت سوزیهای داخلی اقتصاد کشور را در چالش‌هایی حل نشدنی فرو می‌برد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.