تب دلار که بالا گرفت سرعت گرانی اجناس در بازار موشک‌وار بالا رفت؛ طوری که قیمت‌ها لحظه‌ای بود و فروش جنس به مردم با کلی منت و احتیاط که نکند جنسی را که الآن فروختیم دیگر نتوانیم با همین قیمت بخریم!

گرانی، بازار ظروف یکبار مصرف را داغ کرده است

بلبشویی در بازار حاکم بود؛ همه حیران از اینکه قرار است دلار تا کجا سرعت بگیرد و اوضاع بازار را به دنبال خودش بکشد؟ دلار تا نزدیکی‌های ۱۸ هزار تومان هم رفت، اما پس از آن سیر نزولی گرفت. گرچه سرعت نزولی شدنش اصلاً با افت قیمت اجناس قابل مقایسه نبود، اما از دلار ۱۸ هزار تومان بازار ارز نزولی شد تا اکنون که حتی زیر ۱۱ هزار تومان هم رسیده است.

بازار در حالی کاهش حدود ۷ هزار تومانی از ۱۸ تا ۱۱ هزار تومان را تجربه می‌کند که قطار قیمت اجناس انگار قصد ترمز گرفتن ندارد و نرخ اجناس در همان سطح زمان دلار ۱۸ هزار تومان باقی مانده است. چای شاید آخرین مورد از کالاهای مصرفی در سبد غذایی مردم است که سیر نزولی قیمت را تجربه کرد. در بازار کالاهای مصرفی نیز روال همین بوده و هست.

  افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف در آستانه ماه محرم

تا آغاز ماه محرم چند روزی بیشتر باقی نمانده؛ جالب این است که از یک هفته ۱۰ روز قبل قیمت ظروف یکبار مصرف به طور عجیبی رو به افزایش گذاشته است. سودجویان با این پیش فرض که ظروف یکبار مصرف در محرم و صفر زیاد استفاده می‌شوند، علاوه بر افزایشی که در موج گرانی‌ها داشتند این روزها قیمت‌ها را باز هم بالا برده‌اند که این موجب نارضایتی مردم در آستانه ماه محرم شده است.

مسئول یکی از هیئت‌های مذهبی در این زمینه می‌گوید: هر ساله استفاده از ظروف یکبار مصرف در دو ماه محرم و صفر افزایش می‌یابد و مردم برای نذری دادن معمولاً از این ظروف استفاده می‌کنند، چاره‌ای هم نیست! در حسینیه ما اگرچه ظروفی غیر از یکبار مصرف برای دادن غذا به عزاداران استفاده می‌شود اما ناگزیر از استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف برای آب و شربت هستیم. بهای همین لیوان از سال گذشته تا کنون حداقل یک و نیم برابر شده است؛ واقعاً هزینه‌ها در این زمینه بالا می‌رود. مسئولان و دستگاه‌های نظارتی باید توجه بیشتری در این خصوص داشته باشند. ظروف یکبار مصرف و تهیه آن برای عزاداران حسینی و مردم نباید به دغدغه تبدیل شود.

سری به بازار برای کنکاش در این خصوص می‌زنیم. به عنوان خریدار وارد چند مغازه می‌شویم؛ قیمت‌ها با آنچه پیش از آن بود تفاوت دارد. نرخ‌ها در همین یکی دو هفته اخیر مجدد بالا رفته و حتی برخی از فروشنده‌ها می‌گویند باز هم گران‌تر خواهد شد.

 قیمت زمان دلار ۱۸ هزار تومانی کمتر از اکنون!

مشتری یکی از فروشگاه‌ها ضمن گلایه از نبود نظارت در بازار به‌ویژه بازار ظروف یکبار مصرف، می‌گوید: باورتان نمی‌شود من همین هفته گذشته برای خرید لیوان یک بارمصرف آمدم نرخ چیز دیگری بود، اکنون که دوباره مراجعه کردم با افزایش دست‌کم ۲۰ درصدی اجناس مواجهم! این یعنی چه؟ چرا کسی نظارتی بر این بازار ندارد؟ اکنون که دیگر گرانی دلار و افزایش نرخ ارز نداریم که بهانه تولیدکنندگان و فروشندگان شود برای گرانی کالا. زمانی که دلار ۱۸ هزار تومان بود همین ظروف یکبار مصرف با اینکه گران شده بود نصف قیمت الآن را داشت.

 تولیدکننده و دلال مقصر هستند

فروشنده یکی از فروشگاه‌های عرضه ظروف یکبار مصرف نیز در مورد گرانی‌های اخیر در این حوزه می‌گوید: باور کنید سودی که ما از فروش اجناسمان می‌بریم همان سودی است که قبل از گرانی‌ها بوده است، سود اصلی را شرکت‌های تولیدکننده و دلالان این حوزه می‌برند. ما هم نمی‌دانیم دلیل گرانی‌های اخیر چیست. به جای اینکه امروز با ثابت شدن تقریبی نرخ دلار، شاهد کاهش قیمت باشیم اما بر عکس همین یکی دو هفته اخیر با بالا رفتن بها روبه‌رو شدیم، طوری که خرید امروز با روز بعد متفاوت است. با این شرایط ما و مشتری هستیم که باید تاوان بدهیم و افراد دیگری سود ببرند. اگر قرار است اتفاقی بیفتد به نظر من باید از سرچشمه و جایی که این ظروف تولید می‌شوند و در بازار دلالان با متخلفان برخورد شود تا بلکه شرایط درست شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.