رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دولت ترکمنستان در پی ایجاد مسیرهای جدید به جز سرخس برای پذیرش کامیون های ترانزیتی و صادراتی از سمت ایران است.

ترکمنستان به دنبال گشایش مسیرهای جدید برای ترانزیت کالاست

به گزارش قدس آنلاین ؛ محمد علی امیر فخریان روز جمعه افزود: دولت ترکمنستان در مرز سرخس محدودیت هایی را در پذیرش تعداد کامیون های عبوری و میزان کالای آنها به دلایل مختلف که از جمله آن اختلافات سیاسی با کشور تاجیکستان است ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: ترکمنستان به دنبال ایجاد مسیر یا کریدورهای جدید برای ترانزیت کالا از جمله از طریق دریای خزر است که این مساله و مشکلات جاری در مبادلات کالا بین ایران و ترکمنستان در نشستی که دو ماه آینده در سطح دولتمردان دو کشور در تهران برگزار می شود مورد بررسی قرار می گیرد.

او ادامه داد: کشور افغانستان و ترکمنستان جز شرکای اول و دوم تجاری خراسان رضوی هستند که طی چهار ماهه نخست امسال ۱۳۴ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیون دلار از این استان به ترکمنستان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۵۲ درصد رشد داشت.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در سال گذشته نیز کل صادرات کالا از این استان به کشور ترکمنستان ۳۶۸ هزار تن به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار بود که این میزان نسبت به سال ۱۳۹۶ در ارزش ۱۰ درصد رشد داشت.

امیر فخریان میزان کل صادرات کالا از ایران به کشور ترکمنستان در سال گذشته را ۷۳۵ هزار تن به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار ذکر کرد.

وی ادامه داد: سهم صادرات خراسان رضوی از کل صادرات کشور به ترکمنستان از سال ۱۳۹۲ تاکنون روند رو به رشدی داشته است به طوری که سهم استان از ۳۴ درصد در سال ۹۲ به ۵۸ درصد از کل صادرات ایران به ترکمنستان در سال ۹۷ رسید.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: محصولاتی که از کشور ترکمنستان به خراسان رضوی  وارد می شود از اقلام مورد نیاز شامل پنبه، نخ پنبه، پلی اتیلن ها، مصنوعات تجاری، قطعات چوب، کیسه نخ یک لایه و کانتینرهای حمل و نقل است.

امیرفخریان افزود: نیاز خراسان رضوی به واردات کالا از کشور ترکمنستان بیشتر از کشور افغانستان است زیرا افغانستان بیشتر محصولات سنتی و کشاورزی دارد که مشابه آن در ایران تولید می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر واردات محصول از افغانستان در حوزه بهداشتی با مسائلی مانند قرنطینه مواجه است که به همین دلایل تاکنون خراسان رضوی نتوانسته است به آن حجم از واردات از افغانستان که در نظر دارد برسد.

او اضافه کرد: تراز تجاری خراسان رضوی با دو کشور افغانستان و ترکمنستان مثبت است اما بین صادرات و واردات این استان با دو کشور مزبور فاصله است لذا باید مبادلات کالا با آن کشورها را به سمت افزایش واردات سوق داد تا بتوان طرفین را راضی نگه داشت.

خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.