۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹
کد خبر: 668788

در کناره شمال شرقی ایران، در ۸۰ کیلومتری شهر قوچان و در مسیر منتهی به باجگیران به روستایی به نام «شمخال» بر می‌خوریم.

شمخال؛ دره‌ای بهشتی که دلتان نمی‌خواهد از آن خارج شوید

این روستای کوهپایه‌ای آغازگر مسیر دره‌ای سرسبز و کم‌نظیر به همین نام است که عنوان بهشت خراسان را نیز دارد. دره شمخال، بدون شک یکی از زیباترین و رازآلودترین مناطق خراسان رضوی است.

مهم‌ترین دلیل اقلیم مناسب این دره الحاق رودخانه‌های شارک، دربادام و شمخال و اضافه شدن چشمه‌های متعدد در مسیر است که موجب به وجود آمدن چشم‌اندازی منحصربه فرد در منطقه شده است. این رودخانه در نهایت به شالیزارهای انتهای مسیر ریخته و آن‌ها را سیراب می‌کند.

با گذر چندین ساعته از این تنگه نه تنها خسته نمی‌شوید، بلکه مبهوت همه زیبایی‌هایی خواهید شد که پشت سر جا گذاشته‌اید. میانگین مسیر دره ۱۸ کیلومتر تخمین زده شده، اما طول واقعی پیموده شده قطعاً بیشتر است. اوایل دره‌نوردی سرحال و تازه نفس هستید، اما خود را برای یک پیاده‌روی حدوداً ۳۰ کیلومتری آماده کنید. بدون شک زیبایی‌های خاص این منطقه، دوستداران سفرهای ماجراجویانه را محو خود خواهد کرد، اما برنامه دره‌نوردی شمخال در دسته برنامه‌های طبیعت گردی سنگین طبقه‌بندی شده است؛ به دلیل پر پیچ و خم بودن مسیر، پیشنهاد می‌شود برنامه دو روزه برای پیمودن این دره درنظر بگیرید. شما می‌توانید در ابتدای راه در حمام اول اقامت شبانه داشته باشید که چشمه‌های پر آبی در آنجا وجود دارد یا اگر انرژی بیشتری داشتید، کمی جلوتر و در منطقه کبوترخانه کمپ خود را برپا کنید. از حمام اول تا حمام دوم، چهار صخره وجود دارد که قبلاً نردبانی به آن‌ها وصل بود، ولی در حال حاضر این نردبان‌ها وجود ندارند ولی شما می‌توانید با کمی احتیاط و کمک حرفه‌ای‌ها از این صخره‌ها عبور کنید. بهترین زمان برای سفر به دره شمخال، اواخر بهار و تابستان است؛ زیرا با طبیعتی سرسبز و رودی پرآب و هوای بسیار مطلوب روبه‌رو خواهید شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.