یازدهم شهریور در تقویم ایران به عنوان روز ملی صنعت چاپ در سال ۱۳۸۲ به ثبت رسید. در نوزدهمین سال نام‌گذاری این روز شاهد برگزاری بزرگداشتی از صنعت‌کاران حوزه چاپ در سالن همایش مؤسسه فرهنگی قدس بودیم و دست‌اندرکاران صنعت چاپ در خراسان رضوی دور هم جمع شدند.

همکاری بانک‌ها با سرمایه‌گذاران صنایع چاپ و بسته‌بندی

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در حاشیه این همایش که با حضور پرتعداد چاپخانه‌داران و کارکنان صنعت چاپ برگزار شد، به خبرنگار قدس گفت: چاپخانه قرآن‌های نفیس آستان قدس رضوی با ۱۲ هزار مترمربع با مدرن‌ترین دستگاه‌های چاپ روز جهان، بزرگ‌ترین امکان را برای چاپ در اختیار دارد، افشین تحفه‌گرافزود: مشهد پس از تهران نخستین قطب صنعت چاپ در کشور است و هم اکنون بیش از ۳۵۵ چاپخانه در مشهد و استان فعالیت می‌کنند. مراکز وابسته دارای پروانه فعالیت در استان با ظرفیت چاپ بالا مشهد را به قطب سه گانه صنعت چاپ کشور متصل ساخته است و به اذعان کارشناسان و فعالان این حوزه و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی مشهد از معتبرترین نمایشگاه‌های صنایع کشور به حساب می‌آید.

 کسب بازارهای کشورهای همسایه در استان

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: با همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که به صنعت کشور تحمیل شده است توانمندی‌هایی داریم که باید روز به روز در بازار صنعت گسترده‌تر شود؛ می‌توانیم از این فرصت بسیار خوب در استان استفاده کرده و با صنعت چاپ، بازار مناسبی را در کشورهای همجوار بدست آوریم. وی با اعلام اینکه دریافت تسهیلات بیش از ۱۰ میلیارد تومان در استان میسر نیست و باید از تهران دنبال آن باشیم، افزود: باید این اختیارات به استاندارها داده شود تا کارها در استان پیش رود و همه چیز نباید در تهران باشد؛ با این شرایط کاری پیش نمی‌رود.

 فعالیت ۳۵۵ چاپخانه مجهز در خراسان رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم گفت: مشهد این ظرفیت را دارد که زمینه بسیار ارزشمند و خوبی را برای کشورهای «اکو» فراهم سازد؛ زمینه همکاری در این رابطه فراهم است و بانک‌ها باید با تسهیل در اجرای قوانین بانکی، فضا را برای سرمایه‌گذاری در تولید صنایع چاپ و بسته‌بندی فراهم سازند.

جعفر مروارید تأکید کرد: در سال ۹۸ میز کشورهای «اکو» برای توسعه صادرات و بسترسازی‌های الکترونیکی در خدمت صنعت چاپ قرار می‌گیرد و با پیگیری‌های انجام شده و همیاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، آینده‌ای درخشان برای صنعت چاپ استان پیش‌بینی می‌شود. وی در پاسخ به علی مغانی، رئیس اتحادیه صنعت چاپ مشهد در زمینه دریافت تسهیلات و پیگیری‌های انجام شده از سوی اتحادیه گفت: در شرایط تحریم‌های اقتصادی باید توجه بیشتری به صنعت چاپ استان داشته باشیم و فضای مناسبی را برای تولیدات چاپی در استان فراهم سازیم. علی مغانی در ابتدای این مراسم با گلایه‌مندی از بی توجهی به تسهیلات مورد نیاز سخنانی در زمینه مشکلات پیش روی صنعت چاپ در شرایط تحریم‌های ظالمانه اقتصادی ابراز داشت و خواستار توجه مسئولان به صنعت چاپ در استان شد. در پایان از پیشکسوتان و درگذشتگان صنعت چاپ استان یاد و لوح یادبود این گردهمایی به حاضران در همایش اهدا شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.