پایگاه اینترنتی یورونیوز نوشت مخالفان دولت انگلیس برای متوقف کردن خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا در زمان باقی مانده از فعالیت مجلس، ۳ گزینه پیش رو دارند.

گزینه‌های مخالفان جانسون برای طرح برکسیت بدون توافق چیست؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، تصمیم بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، مبنی بر دعوت از ملکه الیزابت برای سخنرانی در روز ۱۴ اکتبر، تاریخ پایان تعلیق مجلس، خشم مخالفان دولت را برانگیخته است.

اکنون «شورای خصوصی» انگلیس که مسئول تصمیم‌گیری‌های مهم و فراپارلمانی است، تأیید کرده است که مجلس این کشور از ۱۲ سپتامبر تا ۱۴ اکتبر (۲۱ شهریور تا ۲۲ مهر)، یعنی به مدت بیش از یک ماه تعطیل خواهد بود. این بدان معناست که نمایندگان از آن زمان تا روز اجرای برکسیت عملا فرصت کمتری برای بیان نظر خود در این زمینه خواهند داشت.

پارلمان انگلیس هم‌اکنون در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد، تعطیلاتی که قاعدتا باید روز سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) پایان یابد. اما اکنون نمایندگان تنها ۹ روز کاری فرصت دارند تا مخالفت خود را با تصمیم جانسون برای برکسیت بدون توافق اعلام کرده یا با پیشنهاد رأی عدم اعتماد به نخست‌وزیر، راه را برای انتخابات زودهنگام باز کنند.

مخالفان دولت انگلیس برای متوقف کردن جانسون در زمان باقی مانده از فعالیت مجلس تا پیش از تاریخ برکسیت سه گزینه پیش رو خواهند داشت.

تیم بیل، استاد علوم سیاسی دانشگاه کوئین مری لندن، این سه گزینه را برای یورونیوز شرح داده است. او می‌گوید مجلس به محض از سرگیری کار خود می‌تواند لایحه‌ای را بگذراند که برابر آن دولت موظف خواهد شد اجرای اصل ۵۰ را به تعویق بیندازد. اصل ۵۰ پیمان‌نامه اتحادیه اروپا مربوط به شرایط خروج کشورهای عضو از این اتحادیه است.

با توجه به این که نمایندگان طرفدار جانسون در پارلمان تنها با اختلاف یک کرسی اکثریت را در اختیار دارند، خطر آن هست که لایجه مزبور در صورت کنار کشیدن نمایندگان طرفدار اتحادیه اروپا شکست بخورد.

مخالفان جانسون همچنین می‌توانند لایحه‌ای تصویب کنند که بر اساس آن، از نخست‌وزیر خواسته شود تا با رد کل ماده ۵۰، برکسیت را متوقف کند. احتمال این کار زیاد نیست، چون این اقدام به زیان نمایندگان حزب کارگر (حزب مخالف) در حوزه‌های انتخابیه طرفدار برکسیت است.

به گفته تیم بیل، آخرین راه حل دادن رأی عدم اعتماد به بوریس جاسنون است. اگر این اتفاق بیافتد، نیاز به برگزاری انتخابات زودهنگام در انگلیس گریزناپذیر خواهد بود. بیل این گزینه را بدترین گزینه می‌داند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.