یک نویسنده و تحلیلگر سیاسی در مقاله‌ای به تشریح دلایل نزدیک شدن روابط رژیم سعودی با رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر پرداخت.

 علت نزدیکی روابط عربستان و رژیم اسرائیل چیست؟

به گزار گروه بین الملل قدس آنلاین، دیوید مدنیکوف نویسنده و تحلیلگر سیاسی در سایت «دیفنس وان» به تقویت روابط رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عربی پرداخت و نوشت که مواضع رسمی اعراب شاهد تحولی ویژه در قبال رژیم اسرائیل بوده است و عربستان نقش اساسی در این زمینه ایفا کرده است.

وی افزود: ریاض در طول سالهای اخیر تلاش کرده است که به قویترین کشور عربی از طریق استفاده از نفوذ اقتصادی خود تبدیل شود. عربستان این هدف را در واکنش به حوادث بهار عربی دنبال کرده است، زیرا حکام سعودی و برخی کشورهای همجوار نگران از دست دادن زمامداری خود هستند.

این نویسنده سپس نگاهی به سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از تجاوزگری نظامی به یمن گرفته تا محاصره قطر و بستن قراردادهای بیشتر تسلیحاتی با کشورهای عربی انداخت و نوشت: تجاوزگری عربستان به یمن به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است و بن سلمان به خاطر موج سرکوب مخالفان سیاسی با انتقادهای گسترده ای روبرو است.

وی افزود: شکست و ناکامی بن سلمان، او را به سمت حکامی سوق داده است که سیاست های مشابهی دارند؛ نظیر اسرائیل و امارات و مصر. ریاض و تل آویو دشمن مشترکی به نام ایران را دارند.

این نویسنده تصریح کرد: سیاست های عربستان در چارچوب ائتلاف با طرف هایی است که در تلاش برای تمرکز بر امنیت به زیان حقوق دموکراتیک هستند.

وی افزود: بسیاری از حکومت های عربی به این نتیجه رسیده اند که فعالیت مخالفان و آزادی بیان سیاسی ممکن است باعث فروپاشی سیاسی و هرچ و مرج به ویژه بعد از بهار عربی شود. این امر باعث شده است که بسیاری از رژیم های عربی بیشتر و بیشتر بر امنیت داخلی و سرکوب گفتمان سیاسی روی بیاورند.

مدنیکوف تصریح کرد: این نوع نگاه مبتنی بر تقویت ارتش و پلیس و نپذیرفتن اپوزیسیون سیاسی باعث افزایش نزدیکی روابط بین عربستان و اسرائیل می‌شود.

وی گفت: حکومت های عربی به خاطر تمرکز خود بر فاکتور امنیتی از ترس وقوع قیام سیاسی معتقدند که فلسطینی های زیر سلطه اشغالگران یک مشکل به شمار می‌روند و نه یک اولویت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.