خراسان شمالی- هر سال با نزدیک شدن فصل سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، تکاپوی مردم برای خرید لوازم‌التحریر بیشتر می‌شود، اما گرانی ناشی از شرایط نابسامان اقتصادی کشور در سال جاری، گریبانگیر بازار لوازم‌التحریر هم شده‌است به طوری که نرخ لوازم تحریر موجود در بازار نسبت به سال گذشته افزایش بیش از ۵۰ درصدی را دارد.

سایه گرانی این بار بر بازار لوازم تحریر

قدس آنلاین- گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: چرخی به فروشگاه های لوازم تحریر داخل شهر میزنیم و می‌بینیم که بسیاری از پدرمادرها با دیالوگ مشترک «این پاک کن چند؟ این مداد چند؟ این دفتر چهل برگ چند؟» مواجه می شویم که این افزایش قیمت ها باعث شده که خانواده‌ها در خرید این لوازم کم آورند.

برای بررسی وضعیت قیمت این محصولات به سراغ تعدادی از شهروندان و لوازم تحریر فروشان در شهر رفتیم.

افزایش قیمت

یکی از شهروندان که برای خرید لوازم تحریر فرزندانش داخل فروشگاه شده است می گوید: من دو فرزند دختر و پسر دارم که تا الان تنها برای دخترم بالای ۵۰۰-۶۰۰ هزار تومان، کیف، کفش، لوازم تحریر و لباس فرم خریده ام وبرای فرزند دیگر هنوز خریدی انجام نداده ایم.

نشاطی می افزاید: این افزایش قیمت ها در همه زمینه ها باعث شرمندگی تعداد زیادی از پدرها و مادرها در مقابل فرزندانشان می شود.

یکی از شهروندان دیگر نیز می گوید: من یک کارگر ساده هستم یک هفته ای می شود فرزندانم برای خرید لوازم تحریر اصرار می کنند که به خرید برویم اما به دلیل افزایش قیمت ها امروز به تنهایی به بازار آمده ام تا دفتر و لوازم تحریر ارزان قیمت پیدا کنم زیرا اگر با فرزندانم می آمدم ممکن بود دست روی لوازمی بگذارند که توان خریدآن را نداشته باشم.

وی می افزاید: سال گذشته یکی از فرزندانم که کلاس هشتم است با وعده وعید های توخالی قانع کردم از وسایل های سال قبلش مانند دفتر و خودکار و مداد که نصفه و کوچک ماننده استفاده کند تا یک مقدار اوضاع بهتر شود تا امسال بتوانم برایش وسایل نو بخرم و جبران سال قبلش کنم.

وی ادامه می دهد: اما هرکاری می کنم  بازهم با جیبم جور در نمی آید شما خودتان حساب کنید سه فرزند مدرسه ای دارم اگر برای هر کدام حداقل ۴۰۰ هزار تومان کیف، کفش، لوازم تحریر، فرم لباس تهیه کنم چقدر می شود.

وی اظهار می دارد: با این افزایش قیمت ها مانند اجاره خانه، خرید های روزمره ای برای منزل نمی دانم این دفعه چطور از زیر بار خرید لوازم تحریر شانه خالی کنم.

افزایش دو برابری

یکی از فروشندگان لوازم تحریر در بجنورد نیز می گوید: امسال قیمت لوازم تحریر دو برابر افزایش یافته است.

یاسر محمودی  می افزاید: سال گذشته قیمت یک دفتر ۴۰ برگ ۲ هزار تومان بود که اکنون به ۴ هزار تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت های نوشت افزار، استقبال خانواده ها خیلی کم شده است می گوید: در شهریور ماه سال گذشته خرید لوازم تحریر از سوی خانواده ها بسیار زیاد بود ولی اکنون برای خرید یک یا الی دو دفتر و خودکار وارد مغازه می شوند.

وی در خصوص کالای ایرانی اسلامی نیز می گوید: جنس های موجود در مغازه ما اکثرا ایرانی و با کیفیت خوب است که خرید دفتر ایرانی بیشتر از خارجی است.

‌رئیس اتحادیه لوازم التحریر خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: در سال جاری قیمت لوازم تحریر نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

بهروز خواجوی افزایش قیمت کاغذ و مقوا را از علل افزایش قیمت دفتر و کتاب می داند.

وی در پاسخ به سوال اینکه آیا قیمت لوازم تحریر ایرانی و خارجی به یک نسبت افزایش یافته است اظهار می دارد: قیمت لوازم تحریر ایرانی نسبت به لوازم تحریر خارجی کمتر و با کیفیت است.

وی بیشتر لوازم تحریر موجود در بازار را چینی عنوان می کند ومی افزاید: خوشبختانه در استان با کمبود لوازم تحریر مواجه نیستیم و همه ی اقلام مورد نیاز در بازار وجود دارد.

خواجوی در خصوص استقبال خانواده ها از دفاتر ایرانی- اسلامی و شخصیت های کارتونی نیز می گوید: امروز استقبال خانواده ها از دفاتر ایرانی- اسلامی بیشتر شده و خوشبختانه این فرهنگ امروزه در بین خانواده ها نهادینه شده است ولی برخی از  کودکان که دوست دارند تصویر شخصیت‌های محبوب‌شان را روی این لوازم التحریر ببینند از دفترهای مورد علاقه خود هم خرید می کنند.

وی تعداد فروشگاه های لوازم تحریر موجود در بازار بجنورد را ۵۵ فروشگاه عنوان می کند.

اجرای طرح" یک کاسب، یک دانش آموز"

رییس اتاق اصناف بجنورد نیز می گوید: علت افزایش قیمت کاغذ نوسانات قیمت ارز است که در این سال های اخیر نه تنها نوشت افزار بلکه شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالاها بوده ایم.

مهدی امیدوار اظهار می دارد: در حال حاضر به اندازه کافی نوشت افزار اعم از داخلی و خارجی در بازار وجود دارد ضمن اینکه نوشت افزار تولید داخل کشور نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

وی به اجرای  طرح " یک کاسب، یک دانش‌آموز" اشاره می کند و می گوید: این طرح با مشارکت بسیج اصناف، بازاریان و مراکز نیکوکاری صورت می گیرد که در آستانه سال تحصیلی جدید اجرا خواهد شد.

وی می افزاید: در راستای اجرای این طرح دانش آموزان نیازمند به یک کاسب خیر معرفی شده و فرد مربوطه، دانش آموز را در آستانه سال تحصیلی جدید تجهیز و راهی مدرسه خواهد کرد.

امیدوار از برگزاری نمایشگاه پاییزه در بجنورد نیز خبر می دهد و می گوید: این نمایشگاه به مدت یک هفته از ۲۱ شهریور ماه در بجنورد برگزار خواهد شد که تمام اقلام مورد نیاز دانش آموزان مانند نوشت افزار، مانتو، کیف، کفش با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصد در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هستی بانو ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    0 0
    وسایل تحریر ایرانی خیلی گران تر وسایل خارجی هستند من چند روز پیش رفتم لوازم التحریر بخرم دفتر ایرانی میخواستم بخرم دیدم دفتر ایرانی 15 تومانه و دفتر خارجی5 تومان اون وقت مجبور شدم دفتر خارجی بخرم اون هایی که میگین ایرانی بخرید شما یکم وسایل ایرانی رو ارزون کنید ما میخریم آقای روحانی برایت متاسفیم