در آستانه سی و سومین سالگرد شهادت شهید کاوه، نشستی پیرامون بررسی ابعاد شخصیتی این شهید در تحریریه قدس آنلاین برگزار شد.

شهید کاوه مصداق عینی جوان مومن و انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب است/ولایت مداری و ساده زیستی از ویژگی های بارز شهید کاوه بود

به گزارش قدس آنلاین، در آستانه سی و سومین سالگرد شهادت شهید کاوه ، فرمانده جوان خراسانی در هشت سال دفاع مقدس ، نشستی با حضور همرزم و دبیر ستاد مردمی سی و سومین سالگرد شهید کاوه و شهدای عملیات کربلای ۲ و همچنین خواهر این شهید در تحریریه قدس آنلاین، پیرامون بررسی ابعاد مختلف شخصیتی این شهید برگزار شد. 

سردار مجید ایافت، دبیر ستاد مردمی سی و سومین سالگرد شهید کاوه و شهدای عملیات کربلای ۲ در این جلسه گفت: شهید محمودکاوه در سن 15 سالگی و در حالی که در اوج نوجوانی قرار داشت وارد جبهه می شود و درسن 21 سالگی فرماندهی یک تیپ را در اختیار می گیرد.

* امنیت، استقلال و زندگی امروز ما مدیون شهیدان است

وی با بیان اینکه امنیت، استقلال و زندگی امروز ما مدیون شهیدان است،تصریح کرد: او با کوشش ، اخلاص ، پشتکار و نبوغ نظامی و قدرت مدیریتی که دارا بود، در سن 24 سالگی  این تیپ را در سال 1364 به لشکر تبدیل کرد و آن را با 13 گردان وارد عمیلات می کرد و این فرمانده جوان اراده و قدرت نظامی گری خودش را به دشمن تمام مسلح که 134 کشور جهان از او حمایت می کردند، را نشان داد و با تدبیر  مناطق تحت تصرف دشمن را از آنها پس گرفت و آنها را مجبور به فرار می کند که مواردی این چنینی در شخصیت شهید کاوه باعث می شود مقام معظم رهبری در فرمایشات خود درباره شهید کاوه از این شهید به عنوان یک الگوی ایده آل برای نسل جوان و امروزی یاد کنند.

* شهید کاوه معجزه نظامی گری در انقلاب اسلامی ایران است

 وی با بیان اینکه  شهید کاوه معجزه نظامی گری در انقلاب اسلامی ایران است، بیان داشت: اعتقاد دارم الگوی جوانان در شرایط فعلی باید شهیدانی نظیر کاوه باشد و افرادی نظیر شهید حججی که با شهادت خود دشمنی همچون داعش را در هم شکست این موضوع را در عمل ثابت کردند و نشان دادند که راه و مسیر شهادت و دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی همچنان باز است. از طرفی جوانان برای اینکه الگو پذیری از شهیدان را محقق کنند باید درباره سیره و فرهنگ شهادت و زندگی نامه شهیدان مطالعه کنند و آنها را با بصیرت درک کنند و زمانی از حضور خود در شبکه های اجتماعی را به دنبال کردن اهداف و زندگی نامه شهیدانی نظیر کاوه اختصاص دهند تا به این موضوع دست پیدا کنند که چطور یک جوان در سن 19سالگی به فرماندهی می رسد و در عملیات مهم و برجسته بر دشمن غلبه می کند.

* زنده نگه‌ داشتن یاد شهدا در راستای منویات رهبر معظم انقلاب است

ایافت با بیان اینکه زنده نگه‌ داشتن یاد شهدا در راستای منویات رهبر معظم انقلاب است و حتی به‌ فرموده ایشان زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، تصریح کرد: باید نسل امروزی به این ادراک دست پیدا کنند که یک جوان چه اقدامات و چه نگرشی داشته است که پس از 33 سال هنوز این انگیزش در بین دوستداران او وجود دارد که سالگرد شهادت او را با شور و حرارت برگزار کنند .از طرفی  مسئولان کشور نیز در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب به استعدادها و توانمندی های جوانان همچون هشت سال دفاع مقدس، اهمیت و به انها عرصه بدهند و از افرادی مشابه شهید کاوه که مصداق واقعی جوان مومن و انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب است، فرصت بدهند.

دبیر ستاد مردمی سی و سومین سالگرد شهید محمود کاوه اظهار داشت: تاکنون ۲۴ محصول فرهنگی درباره شهید کاوه ساخته شده است که از جمله انها می توان به لوح فشرده زندگی و اندیشه این شهید با اسم حماسه، فیلم شور وشیرین، کتاب سردار آفتاب و انیمیشن یازده قسمتی حماسه یک دلاور اشاره کرد.

*شهید کاوه دارای توکل بالا و عدم وابستگی به تعلقات دنیوی بود

زهرا کاوه ،خواهر شهید محمود کاوه نیز در این جلسه درباره شخصیت این شهید گفت: محمود از دوران کودکی روحیه نظامی گری داشت و در بازی های کودکی او نیز این روحیه به خوبی قابل شناسایی بود.

وی ادامه داد: محمود هیچ وابستگی دنیوی نداشت و با اینکه در سنین جوانی به فرماندهی رسیده بود،اما این موضوع را هیچ موقع در خانواده بیان نکرد وهمیشه عنوان می کرد که من یک بسیجی هستم وما از فرماندهی او  تا روز شهادت و تشییع جنازه او اطلاع نداشتیم و وقتی روز تشییع جنازه ، مادرم جمعیتی عظیمی از مردم و همرزمانش را مشاهده کرد از من سوال کرد که مگر محمود در جبهه چه مسئولیتی داشته است که این جمعیت عظیم برای تشییع او آمده اند.

*  ولایت مداری، ساده زیستی و کم توقع بودن از ویژگی های بارزشهید کاوه است

کاوه تصریح کرد: محمود دارای ایمان و توکل بالایی بود و تا جایی که می توانست به خانواده کمک می کرد و ولایت مداری، ساده زیستی و کم توقع بودن از ویژگی های بارز وی بود. به طوری که حقوق او در حالی که فرمانده یک لشکر بوده با حقوق یک بسیجی یکی بوده است . بعد از انقلاب نیزپست‌هایی به او پیشنهاد شد، اما نپذیرفت و حتی حواله ماشین پیکانی که به او داده شده بود را پاره کرد و بیرون ریخت و هدایا و وسایلی که به او داده می‌شد را در بین رزمندگان توزیع می‌کرد و هیچ‌گاه به دنبال دریافت حق ماموریت و امتیاز ویژه برای خود نبود.

خواهر شهید کاوه در باره نقش خانواده در تربیت برادرش نیز اظهار داشت:  پدرم نقش خاص و متمایزی در تربیت محمود داشتند و از آن جا که برادرم فردی پر جنب و جوش بود، پدرم برای تربیت او مرتب با علماء و بزرگ های شهر مشورت می کرد و شیوه های تربیتی صحیح را از آنها برای تربیت محمود خواستار می شد.

*نقش خانواده در تربیت فرزندان بسیار مهم است

وی افزود:  حتی در زمان هایی پدرم ساعت ها درب مغازه و کسب و کار خود را تعطیل می کرد و به دلیل علائقه ای که محمود به ورزش و بویژه فوتبال داشت همراه با وی زمان زیادی تا پایان بازی محمود در کنار زمین حضور داشت وسپس با وی به منزل بر می گشت که این یک نکته برای تربیت فرزندان در شرایط فعلی و حساسیت خانواده ها برای این موضوع  است. از طرفی اگر محمود دقیقه ای در آمدن به منزل تاخیر می کرد، پدرم از وی دلیل این تاخیر را سوال می کرد، به هرحال  اگرچه شیوه های تربیتی آن زمان با شرایط فعلی ممکن است تفاوت هایی داشته باشد ولی نقش پدر و مادر در تربیت فرزند را در هیچ برهه از زمان نمی توان نادیده گرفت .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.