رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد گفت: ظرفیت صادرات کفش ما بالا بوده اما در حال حاضر و با توجه به شرایط روز، اکثر کارگاه‌های ما تقریبا با ۵۰ درصد توان خود کار می‌کنند، همچنین صادرات ما به صورت ناپایدار و پیله‌وری بوده و صادرات پیوسته و قابل قبولی نداریم که بازار ما را تامین کند.

کارگاه‌های کفش مشهد با ۵۰ درصد توان‌شان کار می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل پورملائکه در خصوص وضعیت صادرات کفش در استان با بیان این مطلب، اظهار کرد: یک بحث دیگر نیز شرایط اقتصادی کشور است که از ارز پایه ۴۲۰۰ یا ۳۸۰۰ تومان تا خوشبینانه‌ترین حالت فعلی یعنی ۱۰۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان، ما انباشته‌ای را در انبار از قیمت‌های قدیم داشتیم که با شرایط پیله‌وری توسط کشورهای عراق، افغانستان و ترکمنستان از کشور بردند و اکنون با توجه به قیمت‌های با ارز تمام شده نیمایی یعنی ۸ تا ۱۲ تومان که برای تولیدکننده ما تامین می‌شود، دیگر بازاری برای صادرات وجود ندارد.

پورملائکه بیان کرد: ما با افزایش قیمت مواجه شدیم و حتی مردم عام نیز توان خرید ندارند. وقتی دستمزد کارگر، بیمه و هزینه آب، برق و گاز افزایش پیدا می‌کند، انتظار داریم تولیدکننده جنس خود را گران نکند؟ اکنون در بازار با یک چالش جدی مواجه شدیم و نمی‌توانیم از حداکثر ظرفیت صادراتی که داریم استفاده کنیم.
رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد با بیان اینکه به چالش کشیده شدن تولیدکنندگان یکی از مشکلات موجود است، عنوان کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر مسئولان بتوانند فکری به حال جامعه صنعت کفش و چرم کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما بایدجلوی خام‌فروشی را نیز بگیریم زیرا اکنون فرایندی داریم که ابتدا باید پوست را استحصال کنیم و بعد تبدیل به چرم شود. چرم طبیعی نبوده، بلکه ساخته دست بشر است. در فاصله تبدیل پوست به چرم، یک‌سری اتفاقاتی چون آلوده شدن خاک و آب رخ می‌دهد و اگر بنا به این باشد که در پایه چرم نیمه ساخت از کشور خارج شود، این عملا ظلم به جامعه است.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.