پس از انتشار تصاویری درباره انفجار ماهواره بر و از بین رفتن ماهواره ناهید ۱، وزیر ارتباطات از خبرنگاران و عکاسان دعوت کرد صبح روز شنبه در پژوهشگاه فضایی، از ماهواره ناهید بازدید کنند؛ دیداری که صبح امروز با حضور آذری جهرمی انجام و مشخص شد برخلاف گزارش رسانه‌های خارجی، دست‌کم ماهواره ناهید ۱ سالم بوده و هنوز به ماهواره‌بر منتقل نشده است.

وزیر ارتباطات: اگر تصویر با کیفیت دارند، محل اصابت راکت ما به پهپادشان را نشان دهند!/ "ناهید" هنوز پرتاب نشده است

قدس آنلاین: اندکی پس از آنکه رسانه‌های خارجی از آزمایش قریب الوقوع موشکی ایران و پرتاب احتمالی یک موشک ماهواره‌بر خبر دادند، برخی دیگر از رسانه‌های خارجی با انتشار تصاویری که از منابع اطلاعاتی به دست آورده بودند، ادعا کردند این آزمایش ناموفق بوده و موشک سفیر منفجر شده است؛ اتفاقی که در صورت وقوع به منزله از بین رفتن ماهواره ناهید ۱ بود.

پاسخ وزیر ارتباطات به ترامپ: اگر تصویر با کیفیت دارند، محل اصابت راکت ما به پهپادشان را نشان دهند!/

خبرگزاری‌های آمریکایی اخیرا به تصاویر ماهواره‌ای اشاره کردند که در آن دودی حاصل از انفجار یک موشک در مرکز فضایی ایران دیده می‌شود. این رسانه‌ها مدعی شدند سکویی که در عکس دیده می‌شود، سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر است و آن را مربوط به ماهواره ناهید دانستند.

این خبر زمانی تقویت شد که دونالد ترامپ در توییتی با اشاره به خبر انفجار موشک سفیر، آن را سانحه‌ای فاجعه بار توصیف کرد و نوشت: «با بهترین آرزوها برای ایران در پیدا کردن دلیل آنچه در سایت یک روی داد، آرزوی موفقیت دارم.»

چندین ساعت پس از انتشار این خبر، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران در توییتر این موضوع را تکذیب کرد و نوشت: «رسیدم چابکسر. گوشی رو چک کردم و دیدم خیلی‌ها جویای احوال ماهواره ما شدند. ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار نا موفق بوده. راستش ناهید ۱ حالش خوبه. الان هم در آزمایشگاه مستقره. خبرنگاران هم میتونن بیان بازدیدش.»

چند ساعت پس از این توییت، مقدمات بازدید خبرنگاران از ماهواره ناهید ۱ که در پژوهشگاه فضایی مستقر است فراهم شد و خبرنگاران و عکاسان، همراه با آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از ماهواره ناهید ۱ که در آشیانه‌اش آرام گرفته، بازدید کردند. وزیر ارتباطات به محض بازدید از این ماهواره، با آن عکس سلفی گرفت و به دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا صبح بخیر گفت.

پاسخ وزیر ارتباطات به ترامپ: اگر تصویر با کیفیت دارند، محل اصابت راکت ما به پهپادشان را نشان دهند!/

آذری جهرمی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص ماهواره ناهید ۱ گفت: من ایده‌ای درباره آمریکایی و بحث پایگاه فضایی سمنان ندارم و فکر می‌کنم، وزیر دفاع که مسئول این حوزه است درباره آن اظهارنظر کند. ماهواره برای پرتاب باید از سه هفته قبل تحویل وزارت دفاع شود تا سیکل‌های مورد نظر را طی کند. قطعا این مسأله‌ای که ادعا می‌شود، در رابطه با پرتاب ماهواره ناهید نبوده و پرتابگر نیز از سه هفته قبل سوخت‌گیری نمی‌شود.

وی ادامه داد: چیزی که امروز می‌شد آن را دید، این است که ماهواره ناهید این‌جاست، هنوز تحویل نشده و مراحل انتهایی تحویل آن در حال انجام است. دونالد ترامپ گفته بود ما دخل و تصرفی در انفجاری که ادعا کرده بودند در پایگاه فضایی سمنان رخ داده، نداشتیم، اما علاقه‌مندم به عنوان یک ایرانی اگر در انفجار ادعایی که تصاویر آن را منتشر کرده‌اید، دست نداشتید، مطمئن باشید به دلیل تجاوزی که به آب‌های ما داشتید نیروهای مسلح ما پهپاد شما را سرنگون کردند. این قطعی است.

او افزود: اگر تصاویری با این کیفیت دارید علاقه‌مند هستیم، تصاویر لحظه اصابت پهپاد خودتان را منتشر کنید تا کروکی دقیق محل سقوط آن استخراج شود، این کار قدم مثبتی برای روشن کردن افکار عمومی است.

پاسخ وزیر ارتباطات به ترامپ: اگر تصویر با کیفیت دارند، محل اصابت راکت ما به پهپادشان را نشان دهند!/

وزیر ارتباطات اعلام کرد: "ناهید" هنوز پرتاب نشده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت مراحل انتهایی تحویل ماهواره ناهید به وزارت دفاع در حال انجام است اما این ماهواره هنوز پرتاب نشده است.

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پژوهشگاه فضایی ایران درباره‌ی شایعاتی که درباره انفجار ماهواره فضایی ناهید وجود داشت، بیان کرد: ایده‌ای درباره اظهار نظر آمریکایی‌ها درباره بحث پایگاه فضایی سمنان ندارم و بهتر است وزیر دفاع که حوزه مسوولیتشان است، در این باره صحبت کنند، اما چیزی که می‌شد امروز دید این است که ماهواره ناهید این‌جاست و هنوز تحویل داده نشده اسـت، البته مراحل انتهایی تحویل آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: آقای ترامپ اظهار کرده بودند که ما دخل و تصرفی بر انفجاری که ادعا کرده بودند در پایگاه فضایی سمنان رخ داده نداریم. علاقه‌مندم به عنوان یک ایرانی بگویم که اگر شما در انفجار ادعایی که تصاویرش را منتشر کردید، دست نداشتید، اما مطمئن باشید به دلیل تجاوزی که به آب‌های ما داشتید، نیروهای مسلح ما پهباد شما را سرنگون کردند. اگر هم تصاویری با این کیفیت دارید، ما علاقه داریم که تصاویر لحظه اصابت پهبادتان را هم منتشر کنید که کروکی دلیل محل سقوطش استخراج شود که برای افکار جامعه جهانی مناسب است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که ماهواره ناهید یک ماهواره مخابراتی است، افزود: این ماهواره روی باند UHF‌ و KU به ایستگاه‌های زمینی تبادل اطلاعات انجام می‌دهد، ‌البته دوربین سنجشی هم روی آن مستقر است اما ماموریت اصلی‌اش ماموریت سنجشی نیست. در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد و ۲.۵ ماه می‌تواند در مدار زمین باشد؛ ماموریت تعریف‌شده‌اش دو ماه است.

آذری‌جهرمی ادامه داد: در تلاش هستیم یک سری تحقیقات با قرار دادن ماهواره در مدار ۲۵۰ کیلومتری انجام دهیم، از جمله اولین تکنولوژی که برای اولین بار در ماهواره‌های ایرانی انجام می‌شود، بحث باز و بسته شدن سرورهای خورشیدی روی ماهواره است که مورد آزمایش قرار می‌دهیم. بعد از طی این مراحل ما قادر خواهیم بود با تولید تعداد زیادی از این ماهواره‌ها، مجموعه‌ای از منظومه‌های ماهواره‌های ارتباطی برای لایه لئو داشته باشیم که نیازهای ارتباطی و دیتایی ما را برطرف کند.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: ماهواره آماده است و تست‌هایش تست‌های سازگاری با پرتابگر هم انجام شده و به محض این‌که وزارت دفاع اعلام آمادگی کند، ما ماهواره را تحویل می‌دهیم. اگر ماهواره بخواهد پرتاب شود، ما باید از سه هفته قبل ماهواره را تحویل وزارت دفاع داده باشیم که روند آن‌ها طی شود، بنابراین قطعا این مساله که ادعا می‌شود درباره پرتاب ماهواره ناهید نبوده است و پرتابگر هم از سه هفته قبل سوخت‌گیری نمی‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.