امروز دیگر اصطلاح «الشرعیه»(دولت قانونی) که طی سالهای گذشته برای توجیه تجاوز به یمن جذاب بود، جذاب نیست و دروغین بودن این ادعا با ایجاد شکاف میان دو ضلع اصلی تجاوز یعنی عربستان و امارات واضح و مبرهن است.

جنوب یمن؛ از جنگ نیابتی تا جنگ میان دو متحد دیرین

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه خبری «العهد» در مقالهای به قلم «اسماعیل المحاقری» تحلیلگر لبنانی خود در ارتباط با تحولات اخیر یمن و درگیریها میان نیروهای طرفدار منصورهادی و مزدوران امارات در جنوب این کشور نوشت: استان های جنوبی یمن این روزها شاهد گردابی از خشونت و درگیری است که بی وقفه میان مزدوران سعودی تحت عنوان دولت قانونی و نیروهای مورد حمایت امارات جریان دارد. شدت درگیریها تاحدی است که نمیتوان محدوده، زمان و پیامدهای آن در سطح داخلی و منطقهای را پیش بینی کرد.

آنچه در این بین روشن است آنکه در این درگیری ها تناقضات بسیاری وجود دارد که شالوده شعله ورشدن نزاع و تغذیه آن است. امروز دیگر اصطلاح «الشرعیه»(دولت قانونی) که طی سال های گذشته برای توجیه تجاوز به یمن جذاب بود، دیگر جذاب نیست و دروغین بودن این ادعا با ایجاد شکاف میان دو ضلع اصلی تجاوز یعنی عربستان و امارات واضح و مبرهن است.

متجاوزان امروز تغییر رویکرد دادهاند تا با اعطای بعد داخلی به جنگ یمن زمینه را برای تجزیه یمن براساس جغرافیا و طایفه آماده کنند.

امارات برمبنای این طرح و با تکیه بر حمایت آمریکا، در توجیه انبوهی از اتهامات علیه منصورهادی رئیس جمهور فراری و متهم کردن او به بمباران نیروهایش در عدن تأخیر نکرد و با وحشی‌گری تمام حملات خود در جنوب را آغاز کرد. علاوه براین نیروهایی که روزی از آنها حمایت می کرد را تروریست نامید و فصل جدیدی از درگیریها در جنوب آغاز شد که عنوان و نقشه سیطره و نفوذ دارد.

پس از آنکه طرف های نیابتی موفق به تحقق خواسته های ائتلاف متجاوز نبودند، طرف های اصلی خود در سطحی گسترده وارد نزاع شدند و برخلاف امارات که با هدف تغییر نقشه ژئوپلتیک یمن مطابق با منافع خود در اتخاذ مواضع عملیاتی تک روی کرد، عربستان گزینه‌های مختلفی پیش روی خود یافت که از جمله آن کنترل از راه دور، دست بسته نشستن برای پرهیز از درگیری با متحد اصلی خود در ائتلاف متجاوز و عقب نشینی از اولویت مقابله به خاطر خطرات آن علیه نقشه ائتلاف‌هایش در داخل یمن و تأثیر آن بر عمق راهبردی اش اشاره کرد.

عربستان سعودی برای جلوگیری از اجرایی شدن سناریوی مذکور و فروپاشی خطوط دفاعی خود سیاست آرامش و اداره نزاع میان مزدوران را پیش گرفت و در همین حین تلاش می کند تا از شرایط موجود در چارچوب گزینه های تقابل برای مهار و شکستن هیمنه اماراتی در نبردی جدید استفاده کند.

امارات بدون در نظر گرفتن منافع متحدان محلی خود بر ضرورت ازبین رفتن حزب الاصلاح که گرایش اخوان المسلمین دارند، اصرار می ورزد و در همین حین در مسابقه با عربستان برای بهره وری از جنوب یمن و غنایم آن تلاش می‌کند تا سهم بیشتری را ببرد.

در مقابله با این شتاب اماراتی که از حمایت آمریکا نیز برخوردار است عربستان سعودی مجبور به فراموشی مزدوران خود و درخواست آنها برای پایان دادن به مشارکت امارات در ائتلاف شده و می‌گوید طرف‌های مختلف باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

درست است که اختلافات میان دو متحد سعودی و اماراتی در یمن کاخ سفید را که در بسیاری از سیاست گذاری های خود علیه خاورمیانه بر این دو متحد دیرین تکیه داشته است نگران می‌کند اما این موضوع می‌تواند برای دولت ترامپ فتح باب مناسبی جهت باج خواهی و گرفتن پول از آنها باشد، همانطور که در بحران قطر رخ داد.

در نتیجه، نزاع در استان های جنوبی یمن به مرور زمان از جنگ داخلی نیابتی به جنگ میان طرف‌های اصلی یعنی عربستان و امارات تبدیل خواهد شد که در پایان به فروپاشی ائتلاف سعودی –اماراتی و بازطراحی نقشه ائتلاف‌های سیاسی یمن منجر می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.