استاد حوزه و دانشگاه و مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان گفت: اشک و سوز و آه با شخصیت وجودی امام حسین(ع) گره خورده و بزرگترین و بی بدیل ترین اجتماع جهان در اربعین حسینی شکل می گیرد. به حق باید گفت امروزه سیدالشهدا تاثیرگذارترین انسان پا گذاشته بر کره خاکی است.

 تاثیرگذارترین شخصیت جهان حسین(ع) است /اقامه عزای حسینی مستحبی است با ارزش تر از هزاران واجب /بهترین مکان برای مقابله با هجمه فرهنگی زیر علم حسین (ع)است

حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی تهرانی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: اقامه عزاداری سیدالشهدا علیه السلام گذشته و پیشینه تاریخی دارد. بر اساس روایات، اولین کسی که بر سید شهدا علیه السلام گریسته حضرت آدم سلام الله بوده است. ایشان با روضه خوانی جبرئیل عزاداری کرده و بعد از او حضرت نوح سلام الله و سایر انبیا توسط پیک امین وحی الهی از داستان سیدالشهدا علیه السلام مطلع شده و به عزاداری می پرداخته اند.

وی ادامه داد: حتی در بعضی از روایات آمده است که انبیا در گرفتاری هایی که برایشان پیش می آمده است، وقتی به پنج تن آل عبا متوسل می شدند به خداوند عرض می کردند وقتی نام حسین علیه السلام را به زبان می آوریم، غصه دلمان را فرا می گیرد و خداوند داستان سید شهدا را برای آنها حکایت می کرده است.

وی اظهار کرد: در طول زندگی رسول گرامی اسلام، ایشان بارها و بارها در مصیبت سیدالشهدا علیه السلام گریسته است. به حدی روایات در این زمینه متواتر است که مرحوم علامه امینی کتابی با عنوان سیرتنا و سنتنا سیرة نبینا و سنته فی اقامه معتب ابی عبدالله الحسین، تالیف کرده  است به این معنی که سیره ما در اقامه عزاداری حسین ابن ابی طالب علیه السلام سیره پیامبر سلام الله علیه است.

وی تصریح کرد: امروزه آنچه اقامه عزاداری را بایسته و شایسته می کند این است که تاثیر گذار ترین انسان در جهان سید شهدا سلام الله علیه است. امام حسین علیه السلام به عنوان الگوی آزادگی برای تمام آزادگان جهان معرفی شده است.

وی افزود: گاندی در قیام استقلال هند از دست استعمار پیر انگلیس، الگوی خود را سیدالشهدا علیه السلام، معرفی کرد و ملت ایران در قیام سال ۱۳۴۲ و انقلاب ۱۳۵۷ از قیام امام حسین علیه السلام الگو گرفتند. همچنین انقلاب های مردم عراق و یمن و سوریه و دیگر کشورهای مظلوم دیگر نیز با بهره گیری از تعالیم عاشورا نشات گرفته است.

استاد حوزه علمیه گفت: اکنون امام حسین علیه السلام برانگیزاننده ترین فرد در احساسات مردمی است. اشک و سوز و آه با این شخصیت گره خورده و بزرگترین و بی بدیل ترین اجتماع جهانی در اربعین حسینی شکل می گیرد. به حق باید گفت امروزه سیدالشهدا تاثیرگذارترین انسان پا گذاشته بر کره خاکی است.

وی ابراز داشت: بنابراین اگر بر اقامه عزای حسینی تاکید می‌کنیم، صحبت از فردی که مرده و به تاریخ پیوسته نیست، صحبت از یک شهید زنده ای است که میان عالم ایستاده و فضائل را مدیریت و تدبیر می کند و جوانها را به سمت تعالی می‌کشاند.

وی با اشاره به این موضوع که اکنون عصر رونق فضای مجازی است و نباید اقدامات و فعالیت های محبین اهل بیت علیهماالسلام فقط به هیئت ها و مجالس روضه محدود شود گفت: اگر بتوانیم در فضای مجازی در بحث سید شهدا پیشگام و پیشتاز باشیم می توانیم با ناهنجاریهای این فضا که به تعبیر مقام مقام معظم رهبری از هر طرف در فضای مجازی مورد حمله هستیم به گونه‌ای شایسته مقابله کنیم.

مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان ابراز داشت: به عبارت دیگر راه مقابله با زشتی‌ها و پلشتی های فضای مجازی احیای ذکر اولیای الهی بخصوص سیدالشهدا علیه السلام است. پیغمبر سلام الله علیه از عصر آخرالزمان به عنوان دوره غارت ایمان نام برده اند و فرموده اند: در این عصر اگر خواستید بدانید آیا ایمان شما باقی است یا نه، ندای قلبی خود را با احساسات عزای سیدالشهدا تراز بگیرید. اگر در این دل حزن حسینی در ایام سوگواری وجود دارد، شما بر ایمان خود باقی هستید وگرنه ایمان خود را بازنگری کنید.

وی خاطرنشان کرد: از نظر تاثیر گذاری امام حسین علیه السلام در انقلاب ایران که خیلی‌ها آن را پدیده قرن می نامند، یاد و نام حسین بن علی علیه السلام، الگوی انقلاب بود. محمدرضا شاه زمانی از ایران فرار کرد که در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با بالگرد بر فراز خیابان های تهران پرواز می کرد و جمعیت حدود ۴ چهار میلیونی مردم عزادار تهران را دید. به اویسی فرماندار نظامی تهران گفته بود که پس دوستان ما کجایند و او گفته بود در سوراخ موش. این موضوع پایه و اساس فرار شاه از کشور قرار گرفت. زمانی که شاه فرار کرد کمر سلطنت شکسته شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی تهرانی متذکر شد: اقامه عزای سیدالشهدا از جمله مستحباتی است که مطابق روایات ارزش آن به تعبیر اساتیدی مانند حضرت آیت الله بهجت از هزاران واجب بیشتر است. یعنی روایاتی که بر اقامه عزای سیدالشهدا تاکید می کنند خاص و کم نظیرند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن، آثار فوق العاده متوسل شدن به فرهنگ عاشورا، به چشم دیده می شود. اگر می بینیم که داعش در عراق و سوریه موفق نمی شود، که اگر موفق می شد اثری از اسلام و تشیع واقعی باقی نمی ماند، به برکت سید الشهدا علیه السلام است.

وی تاکید کرد: گذشته از همه اینها در مجالس حسینی به اعتبار اقامه عزا، برای جوانان سخنرانی صورت گرفته و معارف اسلامی ارائه می شود. به همین دلیل جوان مسلمان و شیعه از لحاظ معارف تقویت و ذهن و روح او از ناهنجاری‌ها پالایش می شود. لذا امام خمینی(ره) تاکید فراوان داشتند که عزاداری ها باید به منوال گذشته به شکل سخنرانی و روضه و سینه زنی باشد. اگر می خواهیم در مقابل هجمه فرهنگی دشمن بایستیم بهترین مکان و حفاظ زیر خیمه و علم سیدالشهدا است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.