از پرچم جهاد اسلامی عشایر خوزستان علیه استعمار انگلیس در جنگ جهانی اول، موجود در گنجینه رضوی در بیست و چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی رونمایی می‌شود.

رونمایی از پرچم جهاد اسلامی عشایر خوزستان علیه استعمار انگلیس در جنگ جهانی اول

قدس آنلاین: معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دبیر کمیته رونمایی از آثار نفیس این سازمان در این ارتباط به خبرنگار قدس گفت: دوازدهم شهریورماه مصادف است با سالروز شهادت رئیسعلی دلواری بوشهری در مبارزه با نیروهای استعمارگر انگلیسی و روز مبارزه با استعمار انگلیس به همین مناسبت بیست و چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی به رونمایی و معرفی «پرچم جهاد اسلامی عشایر خوزستان علیه استعمار انگلیس در جنگ جهانی اول» موجود در گنجینه رضوی اختصاص دارد که این مراسم سه‌شنبه ۱۲ شهریورماه در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری صحن کوثر حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

سندی از جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه استعمار

مهدی قیصری نیک در مورد این پرچم اظهار داشت: پرچم قیام عشایر خوزستان علیه استعمار انگلیس، یکی از اسناد معتبر باقیمانده از واقعه جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس در جریان جنگ جهانی اول در اسفندماه سال ۱۲۹۳شمسی است.

وی در بیان ویژگی‌های این پرچم تصریح کرد: از ویژگی‌های این پرچم می‌توان به سه گوش و دورو بودن آن اشاره کرد. تار و پود پرچم از ابریشم، آستر و لیفه پرچم از پنبه و تار و پود پارچه کتیبه از پنبه است. این پرچم با اتصال هشت قطعه پارچه ابریشمی به عرض ۲۵سانتیمتر به یکدیگر تهیه و با استفاده از رنگ‌های گیاهی رنگ‌آمیزی شده است. همچنین حروف کتیبه با پارچه‌ای از جنس پنبه کرم رنگ روی پارچه زمینه اصلی پرچم (سبزرنگ) تکه‌دوزی شده‌ است.

این مقام مسئول اضافه کرد: حاشیه پرچم مزین به کتیبه «آیت‌الکرسی»، وسط آن به «لا اله الا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله» و آیه «نصر من الله و فتح قریب» بوده که تمامی این حروف به صورت تکه‌دوزی شده روی زمینه اصلی پرچم متصل شده است.

دبیر کمیته رونمایی از آثار نفیس این سازمان بیان داشت: پارچه پرچم به صورت دستباف تهیه شده و توسط دار یا دستگاه سنتی بافندگی پارچه آماده شده است که ارتفاع پرچم، ۱۸۰ سانتیمتر و قاعده پرچم هم ۱۱۱ سانتیمتربوده و از هشت قطعه متصل به هم تشکیل شده و مربوط به دوره زمانی قرن ۱۳ شمسی بوده و در سال۱۳۷۵ شمسی توسط سیدجابر موسوی آلبوشوکه اهدا شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.