۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 668996

جایی که شهرت و قدرت رابطه‌ای مستقیم با یکدیگر پیدا می‌کنند، بازار قانون‌گریزی نیز سکه می‌شود. مصداق بارز این ادعا را می‌توان در تکرار رفتار سلبریتی‌ها یافت.

قدس آنلاین: خبر استفاده برخی سلبریتی‌ها از آمبولانس‌های اورژانس برای جابه‌جایی سریع‌تر در شهر تهران که حتی وصف آن به رسانه‌های مطرح بیگانه نیز کشیده شد، تازه‌ترین مثال در این زمینه است.

متأسفانه دایره قدرت سلبریتی‌ها در ذهن‌ها آن قدر گسترده است که به گمان عده‌ای، تأثیرگذاری آن‌ها در جامعه بیش از سیاستمداران و نقش‌آفرینان هرم قدرت است.

امیر ناظمی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور چندی پیش با تأکید بر اینکه سلبریتی‌ها اصلی‌ترین بازیگران شبکه‌های اجتماعی هستند، گفته بود: در ایران در حوزه تخصصی فناوری، پست‌های وزیر ارتباطات جزو پنج نفر اول پربازدید است. اما سلبریتی‌هایی در این حوزه تخصصی داریم که از وزیر پرمخاطب‌ترند.

سلبریتی‌هایی که برای پست گذاشتن‌هایشان در اینستاگرام از 15 تا 35 میلیون تومان و برای تلگرام 10 میلیون می‌گیرند و به واسطه شهرت خود هیچ گونه مانعی را در راه بیان افکار و اندیشه‌های خود متصور نیستند.

گاه با تبلیغ اجناس بی‌کیفیت، گاهی با حضور در رستورانی مجلل، یا حضور در کافه‌ها و افتتاح آن‌ها و گاهی نیز با گرفتن ژست انساندوستانه کمک به دیگران از اعتماد مردم برای کسب درآمد بیشتر استفاده می‌کنند.

سال گذشته دامنه زیاده‌خواهی یکی از آن‌ها تا مرز نظام سلامت و دخالت در امور پزشکی نیز پیش رفت. به گونه‌ای که یک سلبریتی در فضای مجازی با تبلیغ یک نوع آمپول خاص به نام نالوکسان در صفحه شخصی‌اش مدعی شد سازمان بهداشت جهانی مجوز تزریق این دارو را برای کسانی که دچار سوء مصرف مواد مخدر شده‌اند به منظور جلوگیری از مرگ صادر کرده است و مردم می‌توانند آن را بدون تجویز پزشک خریداری و مصرف کنند.

واقعیت این است که رانت بی‌حساب و کتاب برای سلبریتی‌ها و قدرت نانوشته‌ای که به همین واسطه به آن‌ها رسیده همچون آفتی روح فرهنگ و اخلاق در جامعه را بیش از گذشته تهدید می‌کند. این در حالی است که اگر عطش سیری‌ناپذیر برخی از سلبریتی‌ها در کسب شهرت و قدرت بیشتر نبود می‌توانستیم از حضور آن‌ها به عنوان سرمایه‌های نمادین برای اصلاح فرهنگ و حذف آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.