حسین شیخ الاسلام گفت: موضوع مهم در شرایط کنونی قاطعیت در عملکرد دولتمردان است که هر آنچه تا کنون به نام برجام انجام شده را پس بگیرند و به روزهای اول بازگردانند تا زمانی که غربی ها تعهدات خود را عملیاتی کنند.آنچه منجر به ضرر و زیان ما شد دست به کار شدن زود هنگام بود در حالی که غربی ها همچنان اعتقادی به تعهد به مفاد برجام نداشتند.

بازگشت به پیش از توافق برجام و عبور از سقف غنی سازی بیانگر عدم بازی خوردن دوباره ایران از غرب است

حسین شیخ الاسلام مشاور پیشین وزیر امور خارجه در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: آژانس بین المللی اتمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از سقف غنی سازی مورد تایید برجام عبور کرد؛ خبری که ایران در کاهش تعهدات هسته ای اعلام کرده بود که در عدم تعهد طرفین به مفاد برجام به صورت گام به گام از تعهدات خود کنار رفته و اجرای آن را متوقف خواهد کرد. قطعا با پایان مهلت های 60 روزه ایران به کشورهای اروپایی جمهوری اسلامی ایران باید نشان دهد که به هر قیمتی حاضر نیست در برجام بماند؛ لذا عبور از سقف غنی سازی مورد تایید از مصادیق کاهش تعهدات هسته ای ایران به شمار می رود؛ چرا که باقی ماندن ایران در برجام باید منوط به باقی ماندن همه طرفین والزام عملی گام به گام به تعهدات است.

وی دراین باره افزود: آنچه به عنوان کاهش تعهدات ایران در گام اول و دوم برداشته شد مقدمه ای برای گذشتن تمام عیار از تعهدات ایران به برجام بود؛ انتظار می رود دولتمردان و حاکمیت جمهوری اسلامی در گام سوم در پاسخ قاطعی به اروپا بی عملی اروپا و خباثت آمریکا را با پایان برجام رقم زنند؛ بنحوی که با بازگشت به روزهای قبل از توافق برجام تمام آنچه به عنوان تعهد به ایران تحمیل شده را کنار گذاشته و اگر طرفین خواستار بازگشت به برجام هستند؛ تعهد به برجام به صورت گام به گام توسط دو طرف صورت بگیرد؛ درغیر این صورت برجام کلا ملغی خواهد شد.

این  کارشناس سیاسی اظهار داشت: موضوع مهم در شرایط کنونی قاطعیت در عملکرد دولتمردان است که هر آنچه تا کنون به نام برجام انجام شده را پس بگیرند و به روزهای اول بازگردانند تا زمانی که غربی ها تعهدات خود را عملیاتی کنند.آنچه منجر به ضرر و زیان ما شد دست به کار شدن زود هنگام بود در حالی که غربی ها همچنان اعتقادی به تعهد به مفاد برجام نداشتند.

حسین شیخ الاسلام با انتقاد از رویه و عملکرد دولت درانجام کلیه تعهدات برجامی ایران گفت: متاسفانه نقد بودن فعالیتهای ما خیال طرف غربی را راحت کرد تا آنها با دست باز در شرایطی کاملا نامساوی وغیر عادلانه ایران را بازی دهند و تا به امروز به کمترین تعهد خود عمل نکنند؛ اگر ما هول نمی شدیم واز ابتدا یک گام شما یک گام ما را سرلوحه برنامه ریزیهای تعهداتمان به برجام قرار می دادیم امروز دست بالا با ما بود و غربی ها نمی توانستند در بازی پلیس خوب؛ پلیس بد چند سال فرصت های پیش روی ما را بسوزانند. تعهدات نقد در برابر تعهدات نسیه بزرگترین اشتباه دولت ما بود که از همان اواخر دوران دولت آقای اوباما تا دوران آقای ترامپ ادامه داشت. آنچه امروز باید به صورت قطعی و بدون کمترین شک و شبهه ای دنبال شود عمل به تعهدات به صورت گام به گام است در غیر این صورت هیچ مذاکره یا کار سیاسی جواب نمی دهد و روز به روز به گستاخ تر شدن غربی ها می انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.