دانشگاه‌های غربی از سال ۲۰۰۰ تاکنون حمایت مالی فزآینده‌ای را از عربستان و امارات دریافت کرده‌اند و این منابع مالی به مراکز آکادمیک، بورس‌های تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی اختصاص یافته است.

اموال مردم عربستان و امارات، هزینه سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های حاکمان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وبگاه تحلیلی «لوبلاگ» از تلاش‌های سعودی-اماراتی برای تأثیر بر افکار عمومی جهان از طریق حمایت و تأمین مالی مراکز آموزشی و فرهنگی در خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای غربی با هدف پنهان کردن اقدامات ضد حقوق بشری و همسو کردن افکار عمومی جهان با سیاست‌های خود پرده برداشت.

این وبگاه آمریکایی ویژه سیاست خارجی توضیح می‌دهد که دانشگاه های غربی از سال ۲۰۰۰ تاکنون حمایت مالی فزآینده‌ای را از عربستان و امارات دریافت کرده‌اند و این منابع مالی به مراکز آکادمیک، بورس‌های تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی اختصاص یافته است؛ به گونه‌ای که سال ۲۰۰۸، حدود ۱۸۹ ملیون پوند به دانشگاه هایی در انگلیس مانند دانشگاه دورهام و دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی لندن اعطا شده است. دانشگاه آکسفورد ۲۱ میلیون پوند از این دو کشور دریافت کرده است و سهم دانشگاه‌های ادنبره، مرکز خاورمیانه آکسفورد و کمبریج از این منابع مالی هرکدام به ترتیب ۸ میلیون، یک میلیون و ۸ میلیون پوند بوده است. این در حالی است که مرکز اسلامیات آکسفورد مبلغ بسیار هنگفتی را برای ترویج سیاست‌ها و عقاید وهابی سعودی دریافت کرده است.

دانشگاه‌های آمریکایی نیز در رأس دریافت‌های مالی از عربستان و امارات قرار دارند و براساس گزاش لوبلاگ این دانشگاه ها از سال ۲۰۱۲ تاکنون بیش از ۲.۲ میلیارد دلار از جمله ۲۵ ملیون دلار در سال ۲۰۱۸ از شرکت آرامکو دریافت کرده‌اند و این منابع مالی بیشتر صرف مراکز پژوهشی در مورد خاورمیانه شده است.

لوبلاگ می‌نویسد عربستان و امارات برای اختصاص این منبع مالی کشورهایی را انتخاب می‌کنند که از بحران‌های مالی رنج می‌برند مانند انگلیس که پس از خروج از اتحادیه اروپا با خسارت احتمالی هنگفتی مواجه خواهند شد و مؤسسات آکادمیک آن به شدت دچار کمبود مالی خواهند شد که اتکای زیاد مالی این دانشگاه ها به سعودی و امارات موجب سوگیری آنها براساس نظریه‌های آکادمیک و سیاسی این کشورها می‌شود.

این گزارش می افزاید: جنایت های ضد بشری که کشورهای امارات و عربستان مرتکب شده اند، تردیدها را در مورد منابع حمایت‌های مالی ارائه شده از سوی این کشورها برانگیخته و دانشگاه‌های آمریکایی و انگلیسی را برآن داشته است تا در سایه آثار منفی ناشی از نقش سعودی در جنگ یمن و سرکوب آزادی آکادمیک، آزادی بیان، آزادی مطبوعات و نقض حقوق بشر علیه مخالفان، انتقادات تندی را متوجه این دو کشور در حاشیه خلیج فارس کنند.

لوبلاگ گزارش خود را اینگونه پایان می‌دهد: غرب نگران آن است که اموال سعوی-اماراتی بر رویکردهای آکادمیک آن تاثیر سو گذاشته و مانع از انتقاد علیه آن دو کشور شود؛ به ویژه آنکه پس از بهار عربی دانشگاه‌های غربی به نقض حقوق بشر و تحکیم دموکراسی در خاورمیانه و شمال آفریقا اهتمام ورزیده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.