رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برخی برای توسعه صنعت اعتقاد دارند که مقداری از آب مورد نیاز کشاورزی را باید به بخش صنعت تخصیص داد. در صورتیکه این نظر اشتباه و خطرناک است.

نباید به بهانه توسعه صنعت از حجم کشاورزی در خراسان رضوی کاسته شود/ بخش خصوصی از پروژه های تغییر آبیاری حمایت کند

مهندس محمدرضا اورانی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: همانطور که می دانید به لحاظ اقلیم در استانی خشک و نیمه خشک قرار گرفته ایم. متوسط بارندگی سالیانه و همچنین حجم منابع آبی موجود مشخص است. لذا برای تامین آب مورد نیاز شرب و خدمات، صنعت و کشاورزی با محدودیت مواجه هستیم.

وی افزود: نباید به بهانه توسعه صنعت و خدمات از حجم کشاورزی در استان کاسته شود. نمی توان وقتی از گردشگری و تفریحات صحبت می شود نقش باغات اطراف مشهد را در نظر نگرفت.

وی اظهار کرد: برخی ها برای توسعه صنعت اعتقاد دارند که مقداری از آب مورد نیاز کشاورزی را باید به بخش صنعت تخصیص داد. در صورتیکه این نظر اشتباه و خطرناک است. تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور موضوعی مهم و استراتژیک است.

وی متذکر شد: برای رسیدن به نقطه پایداری در کشاورزی، دو موضوع را باید در نظر گرفت. یکی اینکه باید فرهنگ مصرف اصلاح شود و دیگر اینکه مصرف آب در بخش کشاروزی کاهش یابد. نباید در توسعه، به بخش های صنعت و کشاورزی و خدمات به صورت جداگانه نگاه و آنها را از یکدیگر تفکیک کرد.

وی با ذکر این موضوع که برای صنعت و خدمات باید به فکر انتقال آب از حوزه های خارج استان باشیم، تصریح کرد: بهترین و کم دردسرترین راه ممکن، انتقال آب از دریای عمان است. با اینکار نیاز آبی خدمات و افزایش جمعیت تامین خواهد شد. افزایش جمعیت یک نیاز غذایی به دنبال دارد. پس کشاورزی هم باید رشد کند. باید رشد عمودی داشته باشیم. برای این رشد نیاز به مصرف آب داریم.

وی خاطرنشان کرد: برای تامین نیاز غذایی در دراز مدت لازم است بخش کشاورزی با رشد و پیشرفت همراه باشد. به همین دلیل بهره وری در مصرف آب و تغییر روش های سنتی آبیاری به روش های نوین ضروری است.

وی اضافه کرد: در تلاش هستیم که مصرف آب در بخش کشاورزی که حدود ۸۵ درصد از منابع آب را در استان تشکیل می دهد را به ۷۳ درصد کاهش دهیم. اینکار از طریق تغییر آبیاری محصولات با شیوه های نوین آبیاری و انتقال آب مزارع با لوله، احداث استخر ذخیره آب کشاورزی، توسعه کشت گلخانه ای، توسعه کشت های نشایی و پوشش دار کردن باغات قابل انجام است.  

اورانی ادامه داد: به عنوان مثال در روش پوشش دار کردن باغات که هر هکتار به طور متوسط ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان هزینه دارد دمای هوا در باغ پوشش دار حدود  ۱۱ درجه خنک تر از باغهای معمولی است. در این گونه باغها، تبخیر ۳۵ درصد کاهش پیدا می کند و طبیعی است که از مصرف آب نیز کاسته می شود.

وی ابراز داشت: در کشت نشایی نیز دیگر مانند گذشته نمی توان گفت که کدام محصول دارای نیاز آبی بالا و کدام محصول دارای نیاز آبی کمی است. چون در این نوع از کشت چند نوبت از آبدهی محصولات کاسته می شود. به عنوان مثال در کشت چغندر قند به شیوه نشایی، دو تا سه نوبت آبیاری  حذف شده و مصرف به استاندارد ۴۰۰۰ مترمکعب می رسد.

وی با اشاره به اینکه این موارد نشاندهنده این است که باید روشهای آبیاری تغییر کند، گفت: از سال ۱۳۹۳ که تغییر سیستمهای آبیاری از سنتی به نوین از صندوق توسعه ملی مورد حمایت قرار گرفت حدود ۵۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: امسال اصلاح آبیاری ۲۹ هزار هکتار زمین کشاورزی در دست اجراست. ۵۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد برای تغییر سیستم های آبیاری در استان وجود دارد. در۲۸ سال گذشته تقریبا ۱۷۰ هزار هکتار از آن اصلاح شده اما در حدود ۳۸۰ هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی نیاز به تغییر روش های آبیاری دارند.

وی بیان داشت: هزینه تغییر روشهای آبیاری از سنتی به تحت فشار برای هر هکتار به طور متوسط در حدود ۱۲ میلیون تومان است. دولت در حد وسع خود در تلاش است تا بتواند سیستم های آبیاری نوین را در مزارع تغییر دهد اما برای اجرای سریعتر این پروژه نیاز هست که بخش خصوصی نیز وارد عمل شده و شروع به سرمایه گذاری کند.

وی ابراز امیدواری کرد: با اینکار ضمن تثبیت امنیت غذایی، نرخ اشتغال نیز تثبیت خواهد شد. همچنین می توان مهاجرت روستاییان به شهرها را متوقف کرد و توسعه و امنیت پایدار در کشاورزی بوجود آورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.