مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از برگزاری کارگاه آموزشی مدل سازی آلودگی هوا برای نخستین بار در کشور خبرداد.

کارگاه مدل سازی آلودگی هوا در مشهد برگزار شد.

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی اظهارداشت: امروزه به دلیل افزایش اثرات زیست محیطی آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین چالش های محیط زیست در دنیا، به سیستمهای کنترل و مدیریت آلودگی هوای موثرتری نیاز است، هرچند به رغم پیشرفت های زیادی  که در مدلسازی پخش آلودگی هوا صورت گرفته است، بهره برداری مطلوبی از آن در کشور صورت نگرفته است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه یکی از مهم ترین ابزارها در بررسی اثرات منابع آلاینده و پایش آلودگی هوا و همچنین محاسبه پراکنش آلاینده ها در منطقه، استفاده از مدل سازی آلودگی هوا است گفت: از مدل های آلودگی هوا می توان در اهداف وسیعی از جمله بررسی اثربخشی استراتژی ها و راه کارهای کنترل و کاهش آلودگی هوا و همچنین پیش بینی های آلودگی هوا استفاده کرد.

وی  ادامه داد: از طرفی برای دستیابی به یک سیستم مدیریتی جامع در زمینه آلودگی هوا نیاز است تا همه جوانب و ابزارهای آن بخوبی شناخته شوند و نقش این ابزارها در کل سیستم مدیریتی تعیین شود ودراین راستا کارگاه دوروزه آموزشی با موضوع" آشنایی تئوری و عملی با مدل سازی آلودگی هوا به کمک نرم افزار AEROMOD"ویژه کارشناسان حوزه های تخصصی محیط زیست استان ، که برای نخستین بار در محیط زیست کشور  انجام شده است، امروز در مشهد آغاز به کار کرد.

همتی افزود: هرچند مدل سازی آلودگی هوا به کمک نرم افزار های متنوعی امکان پذیر است ولی بدلیل امتیازات ویژه AEROMOD  همچون قابلیت مدل سازی منابع نقطه ای، سطحی و حجمی، دریافت اطلاعات هواشناسی درارتفاعات مختلف درشرایط شهری و غیر شهری و ... که این مدل را به عنوان یک مدل توزیع حالت پایدار برای تعیین توزیع ضرایب انتشار آلودگی هوا مطرح می سازد؛ این نرم افزار دراولویت آموزشی قرار گرفته و طی این کارگاه آموزشی، انتقال دانش لازم در بدنه کارشناسی به منظور شناخت کاربردهای مدلسازی آلودگی هوا در پیشبرد اهداف مدیریتی مورد انتظار است.

گفتنی است کارگاه آموزشی مدل سازی آلودگی هوا به کمک نرم افزار ارومود با حضور  بیش از ۵۰ کارشناس حوزه تخصصی محیط زیست استان فردا  در مشهد به کار خود پایان خواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.