۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
کد خبر: 669120

در حالی که ماه هاست نانوایی های تهران از مشکل توزیع نامناسب و با تاخیر فراوان آرد توسط شرکت حمل و نقل خلیج فارس رنج می برند که هنوز اقدامی برای رفع این مشکل توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران نیفتاده است.

نانوایی های تهران در آستانه تعطیل شدن

قدس آنلاین: تامین آرد نانوایی ها به عنوان صنف اساسی و راهبردی در تنظیم بازار این قوت اساسی مردم همیشه به عنوان یکی از مسائل پر کشکمش در میان مسئولین مربوطه بوده است.

پایگاه خبری دانا نوشت: حالا پس از مشکلات سال گذشته در برخی نقاط کشور درباره عدم تامین به موقع آرد نانوایی ها که منجر به برخی اعتراضات شد انگار حالا قرعه این مشکلات به نام نانوایی ها تهران و البرز افتاده است.

به دلیل عدم امکان تغییر نرخ نان نانوایی ها  از سال 93 تاکنون هیچ تغییری در نرخ حمل آرد نانوایی ها لحاظ نشده است لذا شرکت‌ های حمل و نقل نسبت به تورمی که در طی این سال‌ها ایجاد شده و ثابت بودن کرایه حمل معترض هستند و تقاضای افزایش نرخ دارند.

کارگروه تنظیم بازار مثل همیشه دیر رسید

باتوجه به مصوبه جلسه هیات وزیران مورخه آذرماه 1393 قرار بر این شد تا قیمت حمل آرد نانوایی های یارانه ای  به صورت استانی محاسبه شود. مصوبه ای که تا پایان سال 97 بدون تغییر مانده بود.

با توجه به اینکه افزایش کرایه حمل آرد بر قیمت آرد و نان هم اثرگذار است لذا مراجع ذی‌صلاح در خصوص مساله تغییر در کرایه حمل با تاخیر فراوان دست به کار شدند.

بهمن 1397 در کارگروه تنظیم قیمت بازار موضوع عدم تغییر نرخ کرایه حمل و نقل آرد نانوایی ها مطرح شد که با توجه به گزارشات وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر بروز مشکل در حمل و نقل آرد نانوایان یارانه ای به دلیل عدم اصلاح قیمت گندم، آرد و نان طی چند سال اخیر و به تبع آن عدم اصلاح هزینه حمل و نقل مقرر گردید شرکت های حمل و نقل طرف قرارداد نسبت به حمل آرد یارانه ای بدون بروز هرگونه کمبودی با هماهنگی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 1 اقدام  نمایند.

راهکاری که در این کارگروه برای جبران این افزایش قیمت و عدم تاثیر در افزایش قیمت نان پیشنهاد شد این بود که کمک هزینه ناشی از رفع ضرر و زیان شرکت های حمل و نقل مربوطه توسط سازمان برنامه و بودجه از محل یارانه های موجود پیش بینی و به شرکت بازرگانی دولتی ایران جهت تسویه با شرکت های حمل و نقل طرف قرارداد اقدام نماید.

این تصمیم درحالی به عنوان مصوبه این جلسه گرفته شد که هیچ اشاره ای به میزان این افزایش نرخ نشد و انگار قرار بر این شد تا مشکل عدم تامین به موقع آرد نانوایی ها باز هم دامنگیر مردم شود و نانوایان به فکر تعطیلی نانوایی های خود بیافتند.

در پی مشکلات و چالش‌های پیش آمده در حوزه حمل آرد و نارضایتی از عملکرد شرکت حمل و نقل خلیج فارس، محمود یوسفی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک در جلسه خود با مدیران کارخانه‌های آرد استان تهران و البرز که همزمان با ۲۰ فروردین ماه ۹۸ برگزار شد، بر اهتمام شرکت غله در رفع مشکلات حمل آرد تاکید نمود و مطرح کرد: شرکت غله منطقه یک به این مساله ورود نموده و برنامه‌هایی را در آینده نزدیک جهت رفع این مشکل اجرا خواهد نمود.

تداوم مشکلات عدم تامین این کالای اساسی و راهبردی مردم باعث شد که با تاخیر چندماه بازهم در کارگروه تنظیم بازار این موضوع طرح و بالاخره درباره میزان افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل تصمیم گرفته شود.

مرداد 98 و در راستای مصوبه جلسه بهمن 97 مبنی بر تامین هزینه ضرر و زیان شرکت های حمل و نقل طرف قرارداد برای حمل آرد یارانه ای توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران و با توجه به افزایش هزینه حمل آرد یارانه ای استان تهران مقرر گردید هزینه حمل آرد نانوایان یارانه ای پز استان تهران که توسط شرکت حمل و نقل خلیج فارس صورت می گیرد از 1100 ریال به 15000 ریال به ازاء هر کیسه افزایش یابد. تصمیم بر این شد افزایش هزینه هر کیسه به مقدار 4000 ریال توسط سازمان برنامه و بودجه از محل یارانه های موجود پیش بینی و به شرکت بازرگانی دولتی ایران جهت تسویه با شرکت مذکور پرداخت گردد.

           

خصوصی سازی نان مردم را آجر کرد

براساس برخی اخبار پخش آرد نانوایی های تهران و البرز دچار مشکل شده و احتمالا بعضی از نانوایی ها تعطیل شوند. دلیل این اتفاق ضعف در توزیع آرد توسط شرکت حمل و نقل خلیج و فارس به بهانه پایین بودن هزینه حمل آرد است.

متاسفانه این شرکت حمل و نقل با این ادعا که دستمزد دریافتی برای آن‌ها به صرفه نیست، حمل آرد را تا محل نانوایی انجام نمی‌دهند به این صورت که با نانوا تماس گرفته و آرد را در نقطه‌ای از شهر به وی تحویل می‌دهند تا با این شیوه مسیر کمتری را طی کرده باشند و دستمزدی که دریافت می‌کنند برایشان صرف کند! در این صورت نانوا مجبور است دوبار هزینه حمل برای دریافت آردش را بپردازد!

 برخی از نانوایان یارانه ای تهران از تاخیر ۱۷روزه ارسال آردشان گفته اند که هنوز به دستشان نرسیده و طبق اظهارات برخی دیگر، حدودا دو هفته است که آرد با تاخیر ارسال می‌شود.

ارسال آرد به ویژه از کارخانه‌های استان البرز برا یبرخی نانوایی ها با تاخیر ۱۰ تا ۲۰ روزه همراه است و شرکت غله منطقه یک، دلیل این مساله را مسافت طولانی استان البرز تا تهران اعلام می‌کند!

قاسم زراعتکار، مدیرعامل شرکت تعاونی نانوایان تهران با تاکید بر عملکرد نامناسب شرکت خلیج فارس در آردرسانی به واحدهای نانوایی بیان کرد: متاسفانه مسئولین شرکت خلیج فارس، دلسوز نانوایان نیستند و به بهانه مشکلات مالی خود با دولت، آرد نانوایان را با تاخیر طولانی تحویل می‌دهند!

به گفته زراعتکار، تا کنون تحویل ۱۴۰ هزار کیسه آرد در شهر تهران به تعویق افتاده، به طوری که باید طی ۷۲ ساعت ارسال می‌شد اما هم‌اکنون از ارسال آن‌ها ۱۰ الی ۲۵ روز گذشته است!

اما عباس ارشدی، معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک در این خصوص توضیح داد: باتوجه به اینکه دو شرکت حمل و نقل آبادان و خلیج فارس در سنوات گذشته متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران بودند، حمل آرد از سوی این دو شرکت در سطح کشور انجام می‌شد، منتها در سال ۹۳، شرکت خلیج فارس به بخش خصوصی واگذار گردید و شرایطی که در سنوات گذشته بر شرکت خلیج فارس حاکم بود، از بخش دولتی خارج و مشکلات پیرامون منابع انسانی و اعتصابات رانندگان، موجب ایجاد اختلال در آردرسانی به واحدهای نانوایی شد.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک در ادامه گفت: باتوجه به اینکه به تبع ثبات نرخ آرد و نان، از سال۹۳ تاکنون قیمت کرایه حمل آرد نیز ثابت مانده و نرخ فعلی برای رانندگان مقرون به صرفه نیست، جلسات بسیاری را در شرکت بازرگانی دولتی ایران و استانداری برگزار نمودیم که منجر به اتخاذ این تصمیم شد که از محل یارانه‌ای که به شرکت بازرگانی دولتی ایران تخصیص می‌یابد، به منظور جبران زیان و خسارت، ۴ هزار ریال به ازای حمل هرکیسه آرد به شرکت خلیج فارس پرداخت شود.

ارشدی گفت: البته با گذشت یک ماه از اتخاذ این تصمیم، هنوز این هزینه از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران واریز نشده است.

برای همین یزدان سیف  رئیس شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران بر اساس این مصوبه هفته گذشته در نامه ای به سازمان برنامه و بودجه خواستار اقدامات مقتضی برای اجرایی شدن مصوبه کارگروه تنظیم بازار شد.

شرکت حمل و نقل خلیج فارس که توزیع آرد یارانه ای سراسر کشور را برعهده دارد بنابر مشکلات داخلی  آردها را با تاخیر به نانوایی ها می رساند و این تاخیرها به 10 تا 12 روز می رسد در حالیکه از زمان خرید نانواها، آرد باید به مدت دو روز به دست آن ها برسد.

حال باید دید شرکت بازرگانی دولتی ایران برای جلوگیری از ایجاد بحران در پایتخت چه سناریوی را به اجرا در خواهد آورد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.