۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲
کد خبر: 669126

دعوت های امریکا برای مسالحه همه گی منافقانه و دروغین بوده است. آنها که همیشه سیاست های دوگانه را دنبال کرده اند چطور میتوانند دم ازگفتگو بزنند

پذیرش سفیر جدید یمن در ایران؛ گامی جدید در تحولات منطقه

«ابراهیم محمد محمد الدیلمی» سفیر جدید جمهوری یمن در ایران روز گذشته با حضور در محل وزارت امور خارجه کشورمان ضمن دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، رونوشت استوارنامه خود را تقدیم وی کرد.

تقدیم استوارنامه سفیر جدید یمن در حالی صورت گرفت که دولت نجات ملی یمن شنبه شب 26 مرداد ماه «ابراهیم محمد محمد الدیلمی» را به عنوان سفیر فوق‌العاده و سفیر تام الاختیار جمهوری یمن در ایران  انتخاب کرد و «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس هیأت ملی مذاکرات صلح یمن، ضمن تبریک انتخاب محمد الدیلمی به عنوان سفیر  فوق العاده یمن در ایران تاکید کرد که تعیین سفیر یمن در ایران با هدف تقویت عملکرد تشکیلاتی در چارچوب تدابیر شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی است.

 حضور سفیری از دولت نجات ملی در ایران در حالی صورت میگیرد که تحولات در یمن به نقطه سرنوشت ساز و حساسی رسیده است و متجاوزین گفتگوی سیاسی و مذاکره را راه حل رسیدن به صلح داخلی در یمن می دانند. 

در واقع ریشه این تحولات مهم را باید در پیروزی‌های انصارالله در معادلات نظامی و سیاسی جستجو کرد.

به پیروزی های گسترده نیروهای یمنی در جبهه های مختلف علیه نیروهای ائتلاف به رهبری سعودی باید دستیابی انصارالله به تسلیحات مدرن را نیز اضافه کنیم؛ تسلیحات استراتژیک که به گفته انصارالله تمامی شهرهای عربستان سعودی جز مکه و مدینه را در تیررس موشک های یمنی قرار میدهد و یکی از عواملی است که این روزها واشنگتن و ریاض را برآن داشته تا از مذاکره مستقیم با دولت نجات ملی سخن به میان آورند.

واشنگتن در حالی صحبت از مذاکره مستقیم به میان آورده است که تجربه یمن نشان از واقعیات دیگری دارد.

از آغاز تحولات در یمن هر زمان سخن از مذاکره به میان آمده این دولت نجات ملی بوده است که از آن استقبال کرده است اما حمایت های امریکا از سعودی ها و اماراتی ها پس از نقض توافقی که در استکهلم صورت گرفت و در ادامه آن وتو کردن طرح پیشنهادی کنگره مبنی بر قطع حمایت نظامی آمریکا از نیروهای ائتلاف از سوی ترامپ، ابراز تمایل کاخ سفید برای مذاکره مستقیم را با ابهامات و پرسش های بسیاری مواجه می سازد.

مسئله ای که علی القحوم عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، به آن اشاره کرد و گفت: ما امروز در برابر تجاوزی قرار داریم که در راس آنها آمریکا و متحدانش یعنی عربستان و امارات هستند.

امروز یمن بعد از 5 سال جنگ، مستحکم تر و با اراده تر از هر زمانی است و بدون توجه به هیاهوی آمریکا در راستای تشکیل دولت مستقل گام برمی‌دارد.

الحقلوم اما تعیین سفیر جدید یمن در ایران را اقدامی صحیح وموید حقانیت موضع یمن و  دارای مفهوم سیاسی بزرگی دانست و گفت: یمن امروز دولتی دارد که مشروعیت خود را از مردم گرفته است و نظر آمریکا و عربستان سعودی محلی از اعراب ندارد.

وی با شااره به اینکه ایران گام خوبی را در راستای حمایت از دولت نجات ملی در صنعا برداشته است گفت: تعیین سفیر جدید یمن در ایران ازسوریه و عراق و برخی دیگر از کشورها مورد استقبال قرار گرفته  است و درخواست های دیگری هم از کشورهای دیگر برای تعیین سفیر وجود دارد.

وی اما هرگونه  ارتباط میان این اقدام و دعوت آمریکا برای مذاکره مستقیم با انصارالله را رد کرد و گفت: دعوت های آمریکا برای مسالحه همه گی منافقانه و دروغین بوده است. آنها همیشه سیاست های دوگانه را دنبال کرده اند چطور میتوانند دم ازگفتگو بزنند در حالی که خودشان در راس خیانت به آن قرار دارند.

وی افزود: با توجه  به اینکه ایالات متحده در آستانه انتخابات 2020 قرار دارد این در خواست ها صرفا ارزش رسانه ای دارد  و برای استفاده ابزاری در انتخابات پیش رو صورت میگیرد.

راه حل سیاسی همیشه مطرح بوده است و کسی که همیشه از پای میز مذاکره فرار کرده اند متجاوزان بودند.ما همیشه از راه حل سیاسی استقبال کرده ایم و این خواست همه مردم یمن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.