بلندمرتبه‌سازی ابزار می‌خواهد؛ تاورکرین‌ها و جرثقیل‌های غول پیکر در قد برافراشتن قامت برج‌ها و سازه‌های شهر نقش قابل ملاحظه‌ای را ایفا می‌کنند، اما با این حال با سقوط یکی از آن‌ها و تلفات ناشی از آن، باید یقه چند نفری را به دلیل اهمال در رعایت نکات ایمنی در به کارگیری، بهره‌برداری و استفاده از آن گرفت، به ویژه آنکه وقتی پای خسارات جانی شهروندان نیز به میان می‌آید.

سایه سنگین غول‌های آهنی روی سر شهرها

قدس آنلاین: به همین دلیل به نظر می‌رسد برای پیشگیری و جلوگیری از حوادث مشابه، پیش از همه رعایت اصول ایمنی و تدوین استانداردهای مربوط به آن فوق‌العاده ضروری است.

•سازمان‌های نا«مسئولِ» نظارت

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در همین خصوص می‌گوید: متأسفانه اغلب جرثقیل‌هایی که در چند ماه گذشته حادثه‌ساز شده‌اند جرثقیل‌هایی بوده‌اند که عمر مفید خود را در کشورهای دیگر طی کرده‌اند و لازم است سازمان ملی استاندارد قوانین و استانداردهای لازم را در خصوص ایمنی این جرثقیل‌ها تهیه و تدوین کند.

ملکی با اشاره به اینکه چهار سازمان وظیفه نظارت بر تاورکرین‌ها را بر عهده دارند، می‌افزاید: علاوه بر سازمان ملی استاندارد، معاونت معماری شهرسازی و سازمان آتش‌نشانی که مسئولیت کنترل ایمنی این جرثقیل‌ها را بر عهده دارند، ناظر پروژه و سازمان نظام مهندسی نیز دو نهاد دیگری هستند که مسئولیت اعمال قوانین و نظارت بر آن را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه وظیفه ناظر فنی پروژه این است که تمامی این موارد را به لحاظ فنی رعایت کند، ادامه می‌دهد: باید فردی که این جرثقیل‌ها را نصب می‌کند، دارای صلاحیت و مهارت‌های لازم باشد، زیرا سوار ، مستقر کردن و سپس استفاده از آن‌ها نیاز به مهارت ویژه‌ای دارد تا شاهد حوادث کمتری در این حوزه باشیم.

•نبود قوانین محکم و بازدارنده

وی با اظهار تأسف از اینکه اغلب پیمانکاران به دلیل نبود قوانین محکم و بازدارنده حتی تمایلی به انجام بازرسی‌های لازم و کافی ندارند که همین موضوع در نهایت منجر به ایجاد حوادث زیادی می‌شود، می‌گوید: مشکل اصلی بروز چنین حادثه‌هایی را می‌توان در تعجیل پیمانکاران تاورکرین‌ها برای رسیدن به پروژه‌های جدید و به روز نکردن تجهیزات، نداشتن مهارت نیروی انسانی و خطای آن‌ها جست‌وجو کرد.

ملکی ادامه می‌دهد: حوادث ناشی از واژگونی جرثقیل‌ها در مقایسه با سایر حوادثی که در تهران و دیگر کلانشهرهای کشور رخ داده است، به اندازه‌ای نبوده که برای آن ردیف آماری در نظر گرفته شود اما مهم‌ترین عوامل ایجاد حادثه در جرثقیل‌های برجی فعال در تهران و دیگر نقاط کشور، فرسودگی دستگاه و اتمام عمر مفید آن را نشان می‌دهد و فرسودگی برای این جرثقیل‌ها، آسیب‌پذیر بودن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

•تعمیر غیراصولی

وی بر نظارت دوره‌ای ایمنی این جرثقیل‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید: برخی از این جرثقیل‌ها به شکل غیرایمن و با جوشکاری تعمیر شده‌اند که یکی از عوامل حادثه‌ساز همین موضوع است.

به گفته این مسئول مهم‌ترین حوادثی که این جرثقیل‌ها ممکن است ایجاد کنند، حرکت بوم آن هنگام جابه‌جایی مصالح و یا چرخیدن بوم بزرگ آن به اطراف است که در صورت سقوط ممکن است روی ساختمان‌های اطراف و خودروها و یا رهگذران سقوط کند.

ملکی آموزش اپراتورهای این جرثقیل‌ها را برای ایمنی بیشتر ضروری عنوان می‌کند و می‌افزاید: برخی از این اپراتورها آموزشی در این خصوص ندیده و به صورت تجربی کار با این جرثقیل‌ها را آموخته‌اند. استفاده از این تاورکرین‌ها تخصصی است و باید گواهی‌نامه استفاده از آن از سوی متولیان صادر شود و کسانی که این گواهی‌نامه را نداشته باشند، امکان استفاده از آن را ندارند.

•مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان چه می‌گوید؟

بهاره گزازی، مدیر تشکل‌های ساختمانی پیمانکاران ساخت کشور نیز با اشاره به مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان در صنعت ساخت و ساز شهری می‌گوید: مبحث ۱۲ مربوط به ایمنی صنعت ساخت و ساز است. ساختمان‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش نخست شامل کارگاه‌های کوچک است که اغلب با جمعیت کمتر از ۲۵ نفر کار را اداره می‌کنند و نیاز چندانی به جرثقیل و یا تاورکرین ندارند و بخش دوم کارگاه‌هایی است که بالای ۲۵ نفر در این بخش هستند.

مهندس کزازی ادامه می‌دهد: علاوه بر مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان، سازمان نظام مهندسی با همپوشانی وزارت کار نیز نکاتی در خصوص ایمنی کارگاه‌های ساختمانی مطرح کرده است. ضمن آنکه طبق قوانین شرکت‌های پیمانکاری ساختمان نیز ضرورت دارد هر کارگاه ساختمانی یک مسئول ایمنی داشته باشد و هنگامی که می‌خواهند در مناقصه شرکت کنند باید گریدهای خاصی را از ایمنی گذرانده و صلاحیت ایمنی داشته باشند که شامل ایمنی جرثقیل – گواهی‌نامه فنی جرثقیل - و سایر فاکتورهای ایمنی کارگاه ساختمانی می‌شود.

•رعایت ایمنی حتی برای کارگاه‌های کمتر از ۲۰۰ مترمربع

وی می‌افزاید: با وجود اینکه اکنون بیشتر ساختمان‌ها به جای اسکلت آهنی، از اسکلت بتنی استفاده می‌کنند، استفاده از جرثقیل‌ها در کارگاه‌های ساختمانی کمتر شده ولی ایمنی آن الزامی است و پیمانکار ملزم به داشتن مسئول ایمنی است و اگر مورد ناایمن و غیراستاندارد مشاهده شود، خلاف قانون است به طوری که حتی کارگاه‌های کمتر از ۲۰۰ مترمربع نیز ملزم به رعایت نکات ایمنی هستند و مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

مهندس کزازی در خصوص ایمنی تجهیزات ساختمانی یادآور می‌شود: علاوه بر ایمنی تجهیزات کار نظیر جرثقیل، افرادی که با این تجهیزات کار می‌کنند و نحوه کار کردن با آن‌ها نیز باید از ایمنی‌های لازم برخوردار باشند.

وی ادامه می‌دهد: در صنعت ساختمان در زمینه فرهنگ عمومی با مشکل مواجه هستیم به طوری که تصور می‌شود قوانین و مقررات ملی ساختمان نوعی بروکراسی محدودکننده است و به همین دلیل فرهنگ کارگری ما با این قوانین آشنایی ندارد.

•کارگران ساختمانی آموزش دیده

مهندس کزازی با اشاره به تأکید سازمان نظام مهندسی و سازمان امورکاردان‌های ساختمانی بر حضور کارگرهای آموزش دیده در کارگاه‌های ساختمانی، می‌افزاید: وقتی کارگران آموزش دیده باشند و برگه صلاحیت کار را داشته باشند، نحوه کار با تجهیزات را می‌دانند و اگر تجهیزات از ایمنی لازم برخوردار نباشند به مسئول ساختمان اطلاع خواهند داد تا نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

به گفته وی وضعیت فعلی صنعت ساختمان مانند وضعیت دو دهه قبل حرفه دندانپزشکی است. همان طور که قبلاً افرادی به عنوان دندانساز در این حوزه فعالیت داشتند و با انجام برخی از اقدامات دندانپزشکی سلامت مردم را به مخاطره می‌انداختند و با حذف آن‌ها، حرفه دندانپزشکی تخصصی و ایمن شد، اکنون برخی از افراد غیرمتخصص در صنعت ساختمان نیز به این صنعت و امنیت مردم آسیب می‌زنند و ضرورت دارد دست آن‌ها از این صنعت کوتاه شود تا کارگاه‌های ساختمانی فقط تحت نظارت مجریان مربوط فعالیت داشته و به کارگاه‌هایی ایمن تبدیل شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.