معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۹۷ درصد داروهای مصرفی در ایران تولید داخل و ۳ درصد داروها وارداتی هستند.

جایگاه رشته داروسازی شناخته شده نیست/ تنها ۳ درصد داروها وارداتی هستند
به گزارش قدس آنلاین، عباس اخگری اظهارکرد: در حال حاضر جایگاه رشته داروسازی و داروسازان مشغول به کار، شناخته شده نیست. داروسازان به عنوان افراد تاثیرگذار در سلامت جامعه نقش مهم و سازنده‌ای در ارائه خدمات دارویی و درمانی دارند.
وی ادامه داد: در برخی موارد جایگاه داروسازی صرفا تجارتی نگریسته می‌شود که این اصلا درست نیست. نقش مهم داروسازی در حلقه درمان بیماران است و مردم برای درمان به‌راحتی می‌توانند به آنان مراجعه کنند. داروسازان سایت مشاوره‌ دارویی نیز دارند که هزینه‌ای از بیماران دریافت نمی‌کنند.  
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در سال‌های اخیر داروسازی و رشته‌های تخصصی مثل داروسازی بالینی مورد استقبال واقع شده است. مهم‌ترین رسالت این رشته ارتقاء تجویز، مصرف صحیح و منطقی داروها و کمک به بهبود نتایج و پیامدهای درمانی بیمار  است.
وی افزود: همچنین در تولیدات دارویی نیز داروسازی به پیشرفت‌های زیادی در تولید داروهای با کیفیت رسیده است.
اخگری با اشاره به اینکه «اختصاص ارز دولتی برای واردات مکمل‌ها صفر درصد است»، بیان کرد: بخش اعظم داروهای مورد نیاز تولید داخل است. مردم عادی تصور می‌کنند که برخی از اقلام خارجی است اما آن داروها نیز در داخل کشور تولید می‌شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد  ادامه داد: ۹۷ درصد داروهای مصرفی در ایران تولید داخل و ۳ درصد داروها وارداتی هستند.   ۸/۹۹ درصد داروهای ضد فشار خون، ۲/۹۹ درصد داروهای دیابت و حدود ۱۰۰ درصد آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی تولید داخلی هستند. ۶۷ درصد از مواد اولیه دارویی کاملا داخلی است.
اخگری با بیان اینکه «وضع دارویی کشور به هیچ وجه بحرانی نیست»، تاکیدکرد: کمبود دارو در وضع عادی به سر می‌برد و قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی برای این منظور راه‌اندازی شده است که بتوانیم پیش از بحران از بروز آن پیشگیری کنیم. لحظه به لحظه وضعیت دارو از این طریق رصد می‌شود، چرا که مردم نباید دغدغه کمبود دارو داشته باشند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: با زیر ساخت‌های ایجاد شده و  توانمندسازی‌مان در این زمینه، هر دارویی  ظرف مدت ۲ سال در داخل کشور تولید خواهیم کرد. در ایران حدود ۱۲۰ کارخانه داروسازی فعال، ۷۰ کارخانه مواد اولیه دارویی، ۵۶ شرکت پخش و ۱۲۰۰ داروخانه وجود دارد.
اخگری خاطرنشان کرد: باید بتوانیم عمده مواد اولیه دارویی را در داخل تولید کنیم. در حال حاضر ماده اولیه ارزش افزوده لازم را ندارند و باید به جهانی‌شدن و صادرات فکر کنیم. تنها داروهای خاصی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند که افزایش قیمت قابل توجهی نداشته‌اند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص مشکلات داروسازی گفت: یکی از مشکلات داروسازی، کمبودهای مقطعی و غیر قابل اجتناب ناشی از مشکلات نقل و انتقال ارزی بین بانکی و ترابری کالاهای خریداری شده است. این موضوع نتیجه تحریم ظالمانه دارو است. از دیگر مشکلات داروسازی، نقدینگی و چالش عمده آن در زنجیره تامین دارو است.  
اخگری با بیان اینکه «اشتباه رایج مردم این است که فکر می‌کنند، دارو خارجی تاثیر بیشتری نسبت به دارو ایرانی دارند»، اظهارکرد: بارها در نزد بیمار مصرف کننده، در آزمایشات و کارآزمایی دارو ایرانی مشخص شده  است که حتی کیفیت دارویی ایرانی از نوع خارجی بالاتر است مانند دارو اسویکس.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در حال حاضر تنها حدود ۲۲ قلم دارو کمبود داریم.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.