گرچه خیلی از کارشناسان به این مقوله اذعان دارند که اشکالات زیادی در سیستم بانکداری کشور وجود دارد، اما هر ساله روزشمار تقویم که به دهم شهریور می‌رسد، این روز با واژه بانکداری اسلامی برای بانکی‌ها شروع می‌شود مثل خیلی از مشاغل دیگر که روزی برای خود در تقویم رسمی کشور دارند.

حذف صف انتظار وام ازدواج در برخی بانک ها

به بهانه روز بانکداری اسلامی فرصتی دست داد تا در تحریریه روزنامه قدس میزبان چهره نام آشنای بانکداری استان خراسان رضوی در جمع همکارانمان باشیم. دکتر حسن مونسان، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان روز گذشته برای ساعاتی میهمان مؤسسه فرهنگی قدس بود.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی در خراسان رضوی با کلی آمار و ارقام و با دستی پر رودرروی ما نشست و از آنچه که در سال رونق تولید در حوزه‌های مختلف به ویژه حمایت‌های مالی سیستم بانکی استان رخ داده، گفت، تا امیدواری‌هایی که در دل مردم به واسطه اقداماتی که صورت گرفته و آمار و ارقام تسهیلاتی که پرداخت شده را با حوصله پاسخگو بود.

مونسان از شرایط به وجود آمده در اقتصاد کشور و استان گفت و اینکه اوضاع اقتصادی کشور زنجیره‌وار است و تقریباً هر اتفاقی که هر گوشه کشور بیفتد، به طور قطع شرایط اقتصادی مردم متأثر از آن خواهد بود.

به طور مثال شرایط خوبی که در بحث ایجاد تسهیلات ازدواج برای جوانان ایجاد شده است و اینکه مدت زمان انتظار از دو سال به کمتر از ۶ ماه رسیده است و در برخی بانک‌ها هیچ صف انتظاری برای دریافت وام ۳۰ میلیون تومانی ازدواج وجود ندارد، یکی از مباحثی بود که توانسته شرایط خوبی را برای زوج‌های جوان در استان به وجود آورد که آمار امسال ما در چهار ماه نخست سال نسبت به چهار ماه اول ۹۷ در حدود ۵۸ درصد رشد در زمینه وام‌های ازدواج داشته است.

   رشد ۸۹ درصدی تسهیلات در بخش کشاورزی

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان در ادامه اظهار داشت: شرایط در حمایت از بخش کشاورزی به گونه‌ای بوده که تسهیلات در این بخش با رشد ۸۹ درصدی مواجه شده یعنی دو برابر سال گذشته. در بخش صنعت سال گذشته رقم خیلی ناچیز ۲۱ درصد جذب تسهیلات را داشتیم، اما در حال حاضر به ۴۰ درصد رسیده‌ایم که همه این آمار و ارقام نویدبخش این است که روزهای خوب اقتصادی پیش روی ماست. این‌ها همه در شرایطی اتفاق افتاده است که سال گذشته شرایط بازار سرمایه و اقتصادی در کشور با تلاطم روبه‌رو شد، اما اکنون با درایت خوبی که در رأس حاکمیت نظام وجود داشته آرامش خوبی به اقتصاد کشور بازگشته است.

سال پیش منابع ارزی ما رو به منفی بود که در حال حاضر به سرعت به سوی مثبت شدن می‌رود. در استان خراسان یک ماه است بحث خرید ارز را شروع کردیم که تا کنون حدود ۵ میلیون دلار ارز از مردم خریداری شده است ...

   ۴۰هزار میلیارد ریال معوقات بانکی در خراسان رضوی

رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی در مورد معوقات بانک‌های استان نیز گفت: معوقات بانکی یکی از عوامل بازدارنده توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند، زیرا منابعی که از این طریق منجمد می‌شوند و در چرخه بانکداری قرار نمی‌گیرند، نه تنها شبکه بانکی بلکه اقتصاد کشور را در بعد کلان دچار آسیب می‌کنند.

 در چهار ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۴۰هزار میلیارد ریال معوقات بانکی رخ داده است که متأسفانه حجم آن بسیار زیاد بوده و باید تدبیری در این باره اندیشیده شود. از طرفی بخش عظیمی از این معوقات بانکی مربوط به بخش تولید و بنگاه‌های اقتصادی است و بخش‌های کشاورزی، گردشگری و ساختمان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مونسان همچنین درخصوص اموال مازاد بانک‌های استان اظهار داشت:  بانک‌ها مکلف هستند اموال مازاد و تملیکی خودشان را در یک بازه زمانی مشخص واگذار کنند که بانک‌های استان بعد از ابلاغ آیین‌نامه این موضوع از سوی بانک مرکزی، اقدامات لازم را انجام دادند که در چهار ماهه نخست سال گذشته ۴۰مورد از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد و این آمار در چهار ماهه ابتدایی سال جاری ۵۰ مورد بوده است.

از طرفی کل اموال مسکونی، تجاری، خدماتی، صنعتی و کشاورزی که در تملک بانک‌ها قرار دارند و به دلیل نبود یک سیستم مشخص و هماهنگ، به صورت دستی از بانک‌ها جمع‌آوری شده‌اند، هزار و ۸۷۸ مورد است که از این تعداد تنها ۱۳۰مورد آن‌ها مربوط به واحدهای تولیدی است و این واحدها نیز با سرعت بسیار زیاد در حال واگذاری هستند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.