یزد - کارشناس تخصیص آب شرکت آب منطقه‌ای یزد از مرگ آبخوان‌ها به عنوان زلزله خاموش یاد کرد گفت: پدیده فرونشست در برخی مناطق استان به حدی زیاد است که طول بعضی از شکاف‌ها به چند کیلومتر نیز می‌رسد.

زلزله‌های خاموش در کمین منابع آبی زیرزمینی یزد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، «محمدعلی فهیمی» از مرگ آبخوان‌ها به عنوان زلزله خاموش یاد کرد و با اشاره به گزارش فرونشست زمین در سه آبخوان مهم و بحرانی استان تاکنون، اظهارداشت: فرونشست زمین یکی از مشکلات حاصل از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است و در مناطقی که میزان برداشت از سفره‌های آب‌های زیرزمینی بیش از میزان آب ورودی ناشی از بارش‌ها به آنهاست، سطح آب زیرزمینی دچار افت مستمر شده و هر سال پایین‌تر می‌رود.

وی افزود: در صورتی که این روند با کاهش برداشت از سفره‌ها متوقف نشود، با گذشت زمان پدیده فرونشست زمین در سفره‌های دارای افت مداوم به وقوع می‌پیوندد و نشست یا فرونشست زمین پدیده‌ای است که در اثر خالی شدن آب لایه‌های زیرین سطح زمین و در نتیجه‌ی پوکی خاک و فشار ناشی از وزن طبقات بالایی رخ می‌دهد، و این اتفاقات باعث می‌شود که سطح زمین به صورت تدریجی و در برخی موارد به صورت ناگهانی فرو بنشیند و ترک‌ها، شکاف‌ها یا فروچاله‌هایی در سطح زمین ایجاد شود.

این کارشناس تصریح کرد : متاسفانه فرونشست، برگشت‌ناپذیر است و با وقوع آن فضاهای خالی خاک که در واقع به عنوان مخزنی طبیعی برای نگهداری آب‌های زیرزمینی عمل می‌کنند، بسته شده و در نتیجه خاک خاصیت نفوذپذیری و مخزنی خود را برای همیشه از دست می‌دهد بنابراین کارشناسان از این پدیده به عنوان مرگ آبخوان یا زلزله خاموش یاد می‌کنند.

فهیمی اظهار داشت: تنها منابع آبی در دسترس اکثر مناطق کشور و از جمله استان یزد به علت اقلیم گرم، خشک و کم بارش، آبخوان‌ها هستند که با نابودی آنها امکان ادامه حیات انسان در این مناطق به کلی از بین می‌رود.

وی با بیان این که تاکنون فرونشست زمین در سه آبخوان مهم و بحرانی استان یزد شامل آبخوان دشت‌های یزد- اردکان، شمش- بهادران و ابرکوه ایجاد شده گفت: در صورت عدم توقف افت سطح آب، سایر آبخوان‌های استان نیز از سوی این پدیده تهدید می‌شود و این پدیده در مورد آبخوان یزد- اردکان، در حد فاصل شهرهای اشکذر و میبد و به عبارتی در منطقه رستاق ایجاد شده که میزان بیشینه نرخ فرونشست در این منطقه حدود ۱۲ سانتیمتر در سال اندازه‌ گیری شده است.

فهیمی با اشاره به ایجاد ترک‌ها و شکاف‌های عمیق در سطح زمین این منطقه، گفت: روند فرونشست در رستاق به حدی زیاد است که طول بعضی از این شکاف‌ها به چند کیلومتر نیز می‌رسد و در آبخوان ابرکوه به علت ساختار خاص زمین‌شناسی منطقه، نشست زمین به صورت ایجاد فروچاله‌ها نمایان شده و همچنین در آبخوان شمش - بهادران یک مورد فروچاله در سال گذشته توسط شرکت آب منطقه ای یزد شناسایی شده است.

فهیمی تصریح کرد: انجام اقدامات توسط دولت دلیل بر این نیست که مردم باید دست روی دست بگذارند و تنها تماشاگر نابودی سفره‌های آب زیرزمینی به عنوان تنها دارایی آبی استان خشک و کویری یزد باشند بلکه هر یک از گروه‌های مردمی باید در سهم خود به دولت در راستای رسیدن به اهداف ذکر شده یاری رسانند زیرا دولت به تنهایی و بدون کمک آحاد مردم قادر به غلبه بر بحران چند وجهی و پیچیده آب نیست.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.