سخنگوی دولت با بیان اینکه دیدگاه ها در مورد طرح آقای مکرون به هم نزدیک شده، گفت: اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند ایران اجرای گام سوم را متوقف خواهد کرد.

دیدگاه ها در مورد بسته فرانسوی ها به هم نزدیک شده/ توقف گام سوم به رضایت تهران از مذاکرات پاریس بستگی دارد/ ماهاتیر محمد به تهران می آید

قدس آنلاین: سخنگوی دولت با اشاره به مذاکرات و تماس‌های  روحانی و مکرون در هفته‌های اخیر، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران راهبرد تعهد در برابر تعهد را در دستور کار قرار داده و در صورت اجرای تعهدات اروپایی‌ها ما نیز به اجرای کامل برجام باز خواهیم گشت.

علی ربیعی با تشریح رایزنی ها و سفرهای دیپلماتیک وزیر امور خارجه در این زمینه: گفت: دیدگاه ها به هم نزدیک شده و امروز مذاکرات فنی برای اجرای تعهدات و وعده های اروپایی ها و طرح رییس جمهور فرانسه با حضور هیئت کارشناسی ما در پاریس آغاز شده است.

وی افزود: سفر این هیئت در راستای مذاکره و بررسی شیوه اجرای تعهدات اروپاست و ما تاکید داریم باید نفتمان فروخته شود و پول آن در دسترس قرار گیرد و به ایران برگردد.

ربیعی با یادآوری اینکه جمعه ضرب الاجل ایران برای گام سوم به پایان می رسد گفت: ما تعهداتمان را کاهش نداده‌ایم تا برجام از بین برود بلکه اقدام ایران برای الزام و بازگشت دیگر طرفها به تعهداتشان و حفظ این توافق است و اگر اروپا مایل یا قادر به ایفای تعهداتشان نباشند منطقی نیست ما به شکل دیگری رفتار کنیم. باید توازن به مسوولیت ها برگردد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور تأکید کرد: ما تا جمعه و آخرین لحظه صبر می‌کنیم و همه چیز وابسته به مذاکرات پاریس و میزان رضایت تهران است و در این صورت حتی امکان بازنگری در دیگر اقدامات هم وجود دارد.

ربیعی به سفر ظریف و اردکانیان وزرای امور خارجه و نیرو به روسیه هم اشاره کرد و گفت: در این سفر در زمینه تبادلات تجاری و اجرای تعهدات و توافق های قبلی گفتگو می شود و البته ظرفیت های جدیدی که در حوزه اقتصادی و سیاسی وجود دارد.

وی از سفر ماهاتیر محمد رییس جمهور مالزی در آینده نزدیک به ایران خبر داد و افزود: روابط ما با آسیای جنوب شرقی سامان جدیدی می‌گیرد و دولت ژاپن هم تعاملات بهتری را با ما دنبال می کند از این رو ما نه تنها منزوی نشدیم که روابط ما رو به جلو است.

کاهش هشت درصدی تورم نقطه به نقطه 
ربیعی یادآور شد: روز گذشته در جلسه هیات وزیران آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی درباره روند شاخص اقتصادی تولیدکنندگان در مردادماه ارائه کرد. اهمیت این شاخص از این جهت است که امروز هر گونه بالا و پایین شدن شاخص برای تولید کنندگان در کوتاه مدت بر مصرف کنندگان اثر خواهد داشت.
وی گفت: نرخ تورم بهای تولید کنندگان در مرداد ماه رشدی معادل ۷ دهم درصد داشته است که این رشد نسبت به رشد ۵ الی ۶ درصدی به ۷ دهم درصد کاهش پیدا کرده است. خوشبختانه تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان در مردادماه نسبت به تیرماه ۸ واحد درصد کاهش پیدا کرده است.  

سهم داروی قاچاق زیر پنج درصد است 

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره قاچاق دارو در برخی مناطق و کمبود داروهای خاص و ویژه در داروخانه‌ها و راهکار دولت برای نظارت بر این مساله گفت: طبق آخرین و دقیق‌ترین اطلاعات حجم قاچاق دارو چه از خارج به ایران و چه از داخل به خارج حجم بالایی نیست. به اعتقاد من حتی زیر پنج درصد مجموعه داروهای ما را تشکیل بدهد. بنابر این نمی‌توان گفت که ما الان چیزی به نام پدیده قاچاق داریم.  
سخنگوی دولت بیان کرد: منتها در برخی از موارد ما داشته‌ایم که برخی کد محصولات دارویی IRC استفاده کرده‌اند و به جای مواد غذایی هورمون‌های بدنسازی وارد کرده‌اند.  
وی اضافه کرد: این متخلفین شناسایی شده‌ و به قوه قضاییه معرفی شده‌اند و به اقدامات‌آنها به دستگاه‌های اطلاعاتی هم گزارش شده و این دستگاه‌ها در حال تکمیل پرونده آنها هستند.
ربیعی با بیان اینکه شناسه ملی دارو و تجهیزات پزشکی به خوبی عمل می‌کند، عنوان کرد: بخشی از کمبودهای دارو تجویزهایی است که پزشکان برای داروهای خارجی که  مشابه داخلی دارد صورت می‌دهند در حالی که تمامی متخصصان استانداردهای لازم را برای جایگزینی دارند.

تکلیف ۱۰۰ میلیون یورو ارز دارو ظرف یکی دو هفته روشن می‌شود
وی با بیان این که در حوزه دارو وضعیت حدود ۲۶۰ میلیون یورو نامعلوم بود، گفت: سال ۹۷ یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو در سال ۹۷، در حوزه دارو چه در تجهیزات پزشکی و چه دارو، ارز به واردکنندگان تزریق شده است. از ۲۶۰ میلیون یورو هم بررسی شد و ۱۶۰ میلیون رسیدگی شده و  ۱۰۰ میلیون دیگر هم در حال رسیدگی است که ظرف این یکی دو هفته بایستی تعیین تکلیف بشود و یا اسناد اینها را بیاورند که در راه گمرک است.

اطلاعی از برکناری شمخانی ندارم

ربیعی در خصوص اخبار منتشر شده از برکناری علی شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی به دستور رئیس‌جمهور گفت: چنین چیزی را نشنیدم و اطلاعی در این خصوص  ندارم.

با برجام و بدون برجام همکاری با همسایگان اولویت است
ربیعی در پاسخ به پرسش خبرنگار عراقی درباره سیاست‌های منهای برجام ایران و انعقاد قرارداد با عراق، رروسیه و مالزی و اینکه آیا این اقدامات به منزله پایان برجام است، گفت: برجام زمینه مناسبی بود که بتوانیم با همه دنیا کار کنیم. سیاست ما درقبال اقتصاد قطعا در هرحالتی- بدون برجام یا با برجام- همکاری با کشورهای منطقه است.
وی افزود: حضور و تبادل تجاری ما با کشورهای منطقه به نفع مردم آنها و افزایش توانایی فنی و اقتصادی کشورهای منطقه است و می‌تواند به بهبود زندگی مردم منطقه و ارزان بودن تبادل تجاری و ثبات سیاسی کمک کند.
سخنگوی دولت اضافه کرد: همکاری ما با کشورهای منطقه، عراق، افغانستان، ترکیه و ترکمنستان که در سطح معاون اول به آن کشورها سفر کردیم و بعد از تاخیر مجددا احیا شد. همچنین می‌خواهیم با همسایگان آبی کار کنیم و علائق خوبی از سوی همسایگان برای همکاری اقتصادی داریم.
وی گفت: معتقد هستیم پیمان های امنیتی با آنها داشته باشیم و معتقدیم امنیت آبراه ها توسط کشورهای منطقه باید برقرار شود و ایران هم نقش دینی و سنتی خودش را در منطقه برای حفظ امنیت ایفا کند.

هیچ دلیلی برای ملاقات رئیس جمهور با یک تروریست اقتصادی وجود ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال یک خبرنگار عراقی درباره تناقض در سخنانی رئیس‌جمهور مبنی بر آمادگی برای دیدار با ترامپ و سپس عقب‌نشینی وی از آن، گفت: رئیس جمهور همچنان بر موضع خود ایستاده که به خاطر منافع ملی در صورتی که اطمینان داشته باشند ملاقات ودیدار با فردی به مردم ما کمک می کند امتناع نمی کند.

وی افزود: رئیس‌جمهور همچنان بر موضع خود ایستاده است. این حرف به خاطر منافع ملی و در صورتی که ایشان این اطمینان را داشته باشند، مطرح شد. کلیدواژه ما نیز «اگر این اطمینان را داشته باشم» بود که برخی‌ها آن را یا ندیدند یا نخواستند ببینند.

وی اضافه کرد:عده‌ای هم پس از سخنان بعدی رئیس‌جمهور، به خاطر اینکه به منطق درونی آن توجه نداشتند، گفتند که ایشان عقب‌نشینی کرده است. فکر می‌کنیم که این برداشت غلط است. هیچ دلیلی برای دیدار رئیس جمهور با تحریک‌کننده و تروریست اقتصادی در شرایط کنونی وجود ندارد و هیچ شرطی تعیین نشده که بخواهد این دیدار رخ دهد.  

وی با بیان اینکه هدف رئیس‌جمهور آمریکا از دیدار یک چیز است و هدف ما هم یک چیز دیگر، افزود: هدف ما این است که هر آن چیز که حق ماست و در حق ما احجاف شده است، باید برگردانیم. ما کشور مستقلی هستیم کماآنکه با شش قدرت جهانی رودررو صحبت کردیم و تاکید کردیم در قبال ما به عنوان یک کشور مستقل باید منصفانه و بدون هیچ فشاری رفتار شود.  

سخنگوی دولت تصریح کرد: از سیاسیون و رسانه‌ها می‌خواهم نسبت به سخنانی که از سوی رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و مسئولان دیپلماسی کشور بیان می‌شود، عجله‌ای برای قضاوت نداشته باشند. اگر آنها ۲۴ ساعت صبر می‌کردند، می‌توانستند پاسخ تکمیلی را در دریافت کنند.  

 اندازه نیاز نفت  می‌فروشیم
وی درباره این که آیا آمریکا توانسته که نفت ایران را به صفر برساند گفت: فشارهای آمریکا در این زمینه بی تاثیر نبوده است اما ایران کشوری با ۱۵ همسایه است و در منطقه ای قرار گرفته که فرصت‌های بسیار زیادی دارد.  
ربیعی افزود: ما به روش‌های مختلفی به اندازه نیازمان نفت را می فروشیم و با مدیر برجسته ای که در حوزه نفت داریم اکتشافات و طرح های نفتی جلو می رود.  
سخنگوی دولت ادامه داد: اگر چه  سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا و برخی وابستگان به این سازمان‌ها اقدام به جاسوسی از ایران می کنند و فشار زیادی می‌آورند اما با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است ما به اندازه‌ای که نیازمان باشد نفت را می‌فروشیم و خوشبختانه آمریکا در کار خودش موفق نبوده است.  
وی گفت: برای پارس جنوبی هم در جلسه اقتصادی سران قوا تصمیمات خوبی اتخاذ شد که پروژه ها بدون کمک خارجی تامین مالی شود.

خط اعتباری 15 میلیاردی اینستکس!

وی در خصوص پیشنهادهای اخیر انجام شده از سوی فرانسه به ایران که طبق آن یک خط مالی ۱۵ میلیارد دلاری در نظر گرفته شده اظهار داشت: موضوع اصلی مذاکره با طرف اروپایی فروش نفت و اینکه پول آنها به ایران برگردد، یعنی پول حاصل از فروش نفت به راحتی در اختیار ایران قرار بگیرد، اما ظاهراً طرف اروپایی نیاز به هماهنگی بیشتری دارد.

ربیعی اظهار داشت: برای آنکه در این موضوع به دیگر کشورها هم سهمی داشته باشند قرار است هماهنگی‌های بیشتری صورت بگیرد، قطعاً نیاز به اجماع با یکدیگر دارند اما به این موضوع ما دخالت نداریم و این مسائل به خودشان مربوط است.

وی ادامه داد: ما هم قطعاً همانطور که قبلا گفتیم که اگر اروپایی ها تعهدات خود را انجام دهند اولین قدم این است که گام سوم را آغاز نخواهیم کرد اما همه اینها بستگی به عملکرد طرف اروپایی دارد.

سخنگوی دولت در خصوص اینکه آیا طرف فرانسوی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری را پیشنهاد داده است یا خیر؟ اظهار داشت: اجازه بدهید الان از عدد و رقم صحبت نکنیم، شاید عدد بیشتر از این هم بشود.

هر دو وزیر پیشنهادی به مجلس رای می‌آورند

سخنگوی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه ورود مجلس به رای اعتماد به دو وزیر پیشنهادی دولت گفت: پیش بینی من این است هر دو وزیر رای خواهند آورد. مونسان راه آسان تری دارد، چون شناخته شده است. اما دکتر حاج میرزایی مشکل شناخته شده بودن دارند که من گفتم ایشان شناخت و تجربه بسیار خوبی در نهضت سواد آموزی داشته و برای حتی بعد از ۱۴۰۰ برنامه دارند.

دستور رسیدگی به ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده صادر شده است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ذرت های آلوده نیز گفت: ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده بوده که دستور رسیدگی به آن صادر شده است . سال ۱۳۹۵ یک شرکت خصوصی که اسمش را نمی خوانم آن را وارد کرده است. دو استاندارد داشتیم که یکی از آن ها سازمان استاندارد است که گفته باید مرجوع شود. سازمان الکل سازی گفته است می شود از آن استفاده شود. اجازه ورود هیچ مواد آلوده ای به کشور داده نشده است و استاندارد سخت گیرانه ای هم داریم.

چرا رئیس جمهور به دنبال همه‌پرسی است؟

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص تاکید رئیس جمهور بر همه‌پرسی در برخی سخنرانی های خود، گفت: آنچه که رئیس‌جمهور بیان کرد اشاره به ظرفیت موجود در قانون اساسی است که این ظرفیت به ما اجازه می‌دهد در موارد مهمی که تصمیم‌گیری دشوار است و نیاز به پشتوانه عظیم ملی و مردمی و اجماع عمومی دارد، بر اساس آن عمل کنیم. این ظرفیت وجود دارد که قضاوت مردمی را بگیریم و سخن گفتن درباره ظرفیت‌های قانونی اساسی صحبتی نیست که معطوف به یک نتیجه‌گیری خاص باشد.

ربیعی بیان کرد: آنچه که رئیس‌جمهور گفت اشاره به این است که اگر در برخی از موارد با ابهام روبرو شدیم می‌توانیم به افکار عمومی از طریق رفراندوم هم مراجعه کنیم ولی ضرورت اینکه در چه موضوعی است، اطلاعی در این مورد ندارم و چیزی هم نشنیده‌ام. بیشتر بحث ظرفیت مطرح بوده تا یک موضوع خاص برای رفراندوم.  

وی افزود: خوشبختانه امروز به رغم بسیاری از مشکلاتی که در قضاوت‌ها و داوری‌ها در ناهمسویی‌ها وجود دارد، وضعیت خوبی در ساخت بالای تصمیم‌گیری کشور وجود دارد و مسائل در آنجا حل و فصل می‌شود به‌خصوص با وجود رهبری، اختلافات شدید هم به سوی حل و فصل سوق پیدا می‌کند.

نشست خبری رئیس‌جمهور برگزار می‌شود

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نشست خبری رئیس‌جمهور چه زمانی برگزار می‌شود؟ گفت: حتما این نشست برگزار می‌شود، ما از قبل برنامه‌ریزی ها را انجام دادیم ولی به دلیل تداخل با چند ملاقات برگزار نشد، اجازه بدهید ما در مورد مسائل جدید سیاست خارجی به جمع بندی برسیم، در فرصتی بهتر اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.