تبریز- روستای «زنوزق» به ماسوله آذربایجان معروف است و خانه‌های این روستا به‌صورت پلکانی احداث‌شده است.

چراغ گردشگری در«زنوزوق» کم سو است/توانمند سازی روستائیان کلید رونق محلی

قدس آنلاین؛گروه استان ها: این روستای تاریخی و قدیمی دارای طبیعتی بی‌نظیر و محصولات و سوغاتی‌های دلپذیری دارد که از جاذبه‌های گردشگری این روستا به‌حساب می‌آیند.

روستای تاریخی زنوزق در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان مرند و در بین باغات محصورشده و به گفته صاحب‌نظران، خانه‌های آن از دوره صفوی به‌جامانده است.

معابر روستا شیب زیادی دارد و محله‌های سیدی، آقابابا، بدیر و کدلر از اصلی‌ترین محله‌های این روستا بوده و در ساخت خانه‌های بافت قدیمی از مصالح بومی مانند چوب، خشت، گل و سنگ استفاده‌شده است.

مجموعه عوامل طبیعی و تاریخی این روستا، آن را به یکی از ممتازترین روستاها در حوزه فرهنگی و گردشگری تبدیل کرده و در صورت توجه و اهتمام دستگاه‌های متولی حوزه گردشگری می‌تواند گردشگران را به خود جذب کند.

اما باوجوداینکه این روستا به ماسوله آذربایجان شهرت دارد اما هنوز نتوانسته مانند ماسوله در مازندران گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

گردشگری نیاز به توجه دارد

دهیار روستای زنوزق بابیان اینکه بسیاری از مردمان این روستا در طی سال‌های گذشته و به دلایل مختلف اینجا را ترک کرده‌اند اظهار می‌کند: درگذشته جمعیت این باوجود ۳۵۶ خانوار به تعداد یک هزار و ۱۰۰ نفر می‌رسید اما متأسفانه جمعیت آن نسبت به ۲۰ سال گذشته به میزان یک‌سوم کاهش‌یافته است و تنها در آخر هفته‌ها جمعیت روستا افزایش می‌یابد.

توحید پروری با اشاره به این موضوع که این روستا به ماسوله آذربایجان شهرت داشته اما به هیچ وجهه تعداد گردشگران این دو مکان با یکدیگر قابل‌مقایسه نیست ابراز می‌کند: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این روستا اقدام خاصی غیر از احداث یک واحد اقامتگاه بوم گردی که از یک سال پیش به بهره‌برداری رسیده است، انجام نداده است.

روستای تاریخی زنوزق در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان مرند و در بین باغات محصورشده و به گفته صاحب‌نظران، خانه‌های آن از دوره صفوی به‌جامانده استوی ادامه می‌دهد: در طی ۲ سال گذشته میراث فرهنگی در حوزه گردشگری روستایی برای آموزش ساکنان روستاهای هدف گردشگری شهرستان مرند کارگاه توانمندسازی جوامع محلی را برگزار کرد، ولی به علت تداوم نیافتن این برنامه اهداف این طرح محقق نشد.

وی می‌افزاید: البته بنیاد مسکن با حفظ هویت و اصالت روستاهای دارای بافت تاریخی و قدیمی ازجمله روستای زنوزق، اقدام به کف سازی و جداره سازی معابر، ایجاد پیر نشین جلوی در منازل و انجام طرح‌های معماری و بهسازی کرده است که زیبایی خاصی به پیاده راه‌ها داده است.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی و آموزش گردشگری روستایی به جوامع محلی یکی از نیازهای این منطقه گردشگری است یادآور می‌شود: برای این نیاز باید برنامه‌ریزی لازم توسط مسئولان میراث فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.

وی احیای خانه‌های گردشگری در روستاهای هدف به‌خصوص زنوزق، معرفی توانمندی آن‌ها در حوزه صنایع‌دستی و فرآورده‌های دامی و کشاورزی را هرکدام به‌نوبه خود باعث جذب گردشگر می‌داند و می‌افزاید: در راستا مردمان روستا نیازمند حمایت و کمک مسئولان هستند.

دهیار زنوزق با بیان این‌که صرفا معماری قدیمی خانه‌های یک سوم از سکنه روستا باقی مانده است، می‌افزاید: اکنون سن روستا سالخورده بوده و جوانان به علت نبود شغل مناسب با تحصیلات خود از روستا مهاجرت می‌کنند، از این رو توجه به امر اشتغال در این روستا بسیار مهم است، چراکه یک منطقه هر قدرهم زیبا باشد اما اگر درآمد و معیشتی در آن وجود نداشته باشد ساکنان آن به سایر نقاط کشور مهاجرت خواهند کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.