زارعی گفت: این سال ها برای بسیاری از مردم سوال است که چرا نیروهای ما در سوریه می جنگند، «غریبه شام» به این سوالات پاسخ روشنی خواهد داد.

«غریبه شام» به چرایی حضور ایران در سوریه پاسخ می‌دهد/ کارگردان مؤلف تئاتر آئینی ایران هستم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست رسانه ای چهارمین همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین و همچنین نمایش عاشورایی «غریبه شام» تولید گروه تئاتر آیین با حضور کوروش زارعی، انوش معظمی و کاظم نظری امروز دوشنبه ۱۱ شهریورماه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزارشد.

در ابتدای این نشست، زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و کارگردان نمایش «غریبه شام» با اشاره به چگونگی تولید این نمایش عنوان کرد: چند ماه گذشته شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی از من درخواست کرد برای ایام محرم نمایشی را آماده و اجرا کنم. طی بررسی‌ها و رایزنی‌هایی که صورت گرفت به این نمایش رسیدیم اما علیرغم این که وی از من درخواست کرد یک نمایش آئینی تولید کنیم و به نظرم آمد اگر دغدغه‌های جامعه امروز را در این نمایش وارد نکنیم کم لطفی کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: نمایشنامه این اثر متعلق به سیدحسین فدایی ‌حسین است و داستان زندگی دختری را روایت می کند که پدرش از مدافعین حرم است و مدت‌هاست که به خانواده اش سر نزده و اسباب نگرانی آنها را فراهم کرده است تا اینکه دختر به همراه مادرش برای دیدار پدر به سوریه می رود و در ادامه نمایش ما به گذشته‌ها سفر خواهیم کرد و واقعه عاشورا نیز وارد داستان خواهد شد.

به سؤالات مردم درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه پاسخ می‌دهیم

زارعی تأکید کرد: آنچه در این نمایش برای من از اهمیت بسیاری برخوردار بود، پاسخ دادن به پرسش مهمی است که این سال ها در اذهان مردم به وجود آمده است. ما دراین نمایش به سؤالاتی که سال‌هاست مردم درباره سوریه مطرح می‌کنند، به نوعی پاسخ می‌دهیم و می ‌گوییم چرا مقاومت می کنیم و در سوریه می‌جنگیم.

کارگردان نمایش «غریبه شام» ادامه داد: اگر نگاهی تاریخی به جنگ هشت ساله خودمان بیندازیم متوجه می‌شویم که این حافظ اسد و کشور سوریه بود که در دوران دفاع مقدس به ما کمک کرد و در سخت ‌ترین شرایط از ما حمایت کرد. سوریه دوست و برادر ماست و امروز که نیازمند کمک است باید به آنها کمک کنیم و به یاری آنها بشتابیم؛ همانگونه که از کمک به برادران و خواهرانمان دریغ نمی‌کنیم. ما هم در این نمایش تلاش خود را کرده‌ایم تا صرفاً راوی وقایع کربلا نباشیم و این روزها که بسیاری درحال ایجاد تشکیک در جامعه و سست کردن اعتقادات جوانان هستند لازم است که ما تلاش خودمان را برای مقابله با آنها انجام دهیم.

دشمن مشغول نابود کردن جوانان است

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دشمن مشغول نابود کردن و بی اعتقاد کردن نسل جوان است. آنها می‌خواهند مملکت ما را نابود کنند و ضروری است که در عرصه فرهنگ و برای مقابله با آنها پیشقدم شویم. تأکید می‌کنم که نمایش «غریب شام» یک نمایش آئینی صرف نیست و مسائل پیرامون منطقه و فرامنطقه ای را در نظر دارد و امیدوارم توانسته باشیم به مسائلی که مدنظرمان بود رسیده باشیم. در واقع «غریبه شام» می خواهد سال‌های ۶۱ هجری و ۱۹ میلادی را با هم تطبیق بدهد و بگوید نسلی که در آن دوران تاریخی ظلم‌های زیادی کردند نسل فعلی همان ها در این دوران جنایت‌های فجیع‌تری را انجام می‌دهد.

در ادامه انوش معظمی به عنوان یکی از بازیگران این نمایش طی سخنانی اظهار کرد: خدا را شاکرم که زلف ما با اهل بیت گره زده شده است  و طی یکی دو دهه اخیر شاید کمتر سالی بوده که من نمایش عاشورایی یا فاطمی نداشته باشم اما امسال به دلیل بی توجهی دوستان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرکز هنرهای نمایشی نسبت به متون کودکی که برای آنها ارسال کردم و جوابی نگرفتم، قدری دلشکسته شدم تا این که کوروش زارعی برای حضور در این نمایش با من صحبت کرد و من بدون این که نمایشنامه را بخوانم بازی در آن را قبول کردم. نمایش با یک تیم نسبتاً حرفه ای تولید شده و تمام دورخوانی‌ها و تمرین‌ها به خوبی انجام شد و به نتیجه و خروجی خوبی برای اجرا رسیدیم و فکر  می‌کنم با اثر باکیفیتی روبه‌رو باشیم. در ابتدای این نمایش شبیه پوش حضرت ابوالفضل(ع) و در انتها نقش شمر را بازی می‌کنم.

در ادامه کاظم نظری دیگر بازیگر این نمایش گفت: نزدیک ۳۰ سال است با گروه تئاتر آیین کار می ‌کنم و در این نمایش نیز ایفاگر نقش خولی هستم.

کلیشه و شعار همیشه هم بد نیست

زارعی در پاسخ به پرسشی درباره چرایی اجرای کلیشه ای و شعاری در نمایش های مذهبی گفت: واقعیت این است که همیشه هم کلیشه و شعار بد نیست. مگر رهبر معظم انقلاب که هرسال شعاری را تعیین نمی کنند؟ این شعارها مانند رهنمون و چراغ هدایت است و اگر درست اجرا شود بسیار خوب است.اگر به سینمای هالیوود و اروپا هم نگاه کنید می بینید که آنجا هم از کلیشه و شعارهای بسیاری استفاده می ‌کنند. اما در مورد کلیشه باید بگویم که در تعزیه یک سری نماد و سمبل وجود دارد که نمی توان از آنها فاصله گرفت.

وی در ادامه افزود: ما یکی از پایه گذاران تئاتر آئینی در کشور بودیم و هنوز هم هستیم. در «غریبه شام» هم نوآوری های بسیاری انجام داده و در این کار از ویدئو آرت استفاده کردیم. همه در ایران می دانند و من هم باید بگویم که گروه تئاتر آیین یکی از پایه ‌گذاران شیوه‌های جدید در تئاتر آیینی است و من نیز کارگردان مؤلف تئاتر آئینی هستم.

زبان‌های مختلفی را در اجرای نمایش‌ها اضافه کردیم

در ادامه نشست خبری همایش بین‌المللی «تئاتر پیاده‌روی اربعین» برگزار شد و زارعی با اشاره به شیوه برگزاری آن گفت: از سال ۹۵ که در حوزه هنری حضور داشتم همواره یکی از دغدغه‌های من انجام یک فعالیت فرهنگی در مسیر پیاده ‌روی اربعین بود. به همین دلیل این فعالیت را آغاز کردیم و نمایش های کوتاه ۲۵ دقیقه ای را در موکب های مختلف اجرا کردیم و خوشبختانه بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت. در سال های دوم و سوم تجربیات خوبی به دست آوردیم و فعالیت خود را در شاخه های مختلف هنرهای نمایشی توسعه بخشیدیم که تئاتر موکبی، تئاتر خیابانی، مقتل‌ خوانی، پرده ‌خوانی و نقالی را هم راه انداختیم. همچنین این نمایش ها را به زبان عربی هم اجرا کردیم که به شدت مورد توجه زائران قرار گرفت و سال گذشته زبان ترکی و انگلیسی را هم اضافه کردیم و امسال هم قرار است زبان اردو را به نمایش هایمان بیافزاییم.

زارعی تاکید کرد: از روز گذشته فراخوان این همایش اعلام شده و ما تنها هزینه ایاب و ذهاب گروه ‌ها را پرداخت خواهیم کرد و این کار به نوعی یک نذر فرهنگی است و هنرمندان نیز عاشقانه در این راه کنار ما خواهند بود و پولی به آنها پرداخت نمی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: البته این فعالیت فرهنگی به کمک حجت الاسلام شهاب الدین طباطبایی رییس کمیته ستاد اربعین انجام شده و در واقع این کار مشارکتی است. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا دوم مهرماه ارسال کنند و اجراها نیز تا ۲۴ مهرماه ادامه دارد و از مرز خسروی و شلمچه شروع می‌کنیم و سپس وارد خاک عراق می‌شویم.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم حتی پس از دوران مدیریتی من همچنان این حرکت ادامه پیدا کند و ما آن را به صورت بین‌المللی و با حضور کشورهای دیگر اجرا کنیم و برای ایجاد تمدن اسلامی فعالیت های فرهنگی خود را گسترش دهیم.

در پایان این نشست پوستر چهارمین همایش بین المللی پیاده روی اربعین و نمایش «غریبه شام» رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.