فرماندار بینالود (طرقبه شاندیز) گفت: بر اساس اعلام مرکز بهداشت علت مسمویت ۶۰۰ نفر در یکی از محلات روستای ابرده این شهرستان وجود نوعی باکتری به نام "کلی فرم مدفوعی" در یکی از منابع فرعی آب بوده است.

دلیل مسمومیت اهالی روستای ابرده اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین ؛ سید حسن حسینی روز دوشنبه افزود: میزان "کلی فرم مدفوعی" در آب آشامیدنی در حالت استاندارد باید صفر باشد اما بر اساس اعلام مرکز بهداشت مبتنی بر آزمایشهای صورت گرفته در ۱۰۰ میلی لیتر نمونه آزمایشگاهی۷.۲ واحد از این عامل باکتریایی دیده شد.

وی ادامه داد: دلیل احتمالی این آلودگی باکتریایی، تخلیه فاضلاب در رودخانه ابرده و ورود آن به منبع فرعی آب در حوزه قلندر است.  

فرماندار بینالود گفت: از ظهر جمعه هشتم شهریور تا ساعت ۱۶ دیروز ۶۰۰ نفر با علائم مسمویت خفیف همچون "تب، اسهال و استفراغ خفیف" به مراکز درمانی منطقه مراجعه کرده اند که با سرم تراپی و تزریق دارو به صورت سرپایی درمان شده اند. با مراجعه دوباره پنج نفر از این افراد به مراکز درمانی همه آنها تحت درمان قرار گرفته و مرخص شده اند. هم اکنون هیچ موردی از علائم مسمویت در منطقه گزارش نشده و این موضوع به طور کامل مهار شده است.

فرماندار بینالود بر روند تامین آب شرب روستای ابرده و هفت روستای دیگر منطقه از منابع آبی پاکیزه و کاملا سالم دشت سوران تاکید و بیان کرد: رستورانهای واقع در این محدوده که به "مخازن سپتیک" مجهز هستند باید در ساعاتی مشخص فاضلاب خود را با تانکر از مخازن خارج کرده و در نقاط ایمن تخلیه کنند. احتمال می رود در این میان یک رستوران مرتکب تخلف شده و فاضلاب خود را در رودخانه تخلیه کرده باشد.  

وی افزود: در زمان مواجهه با کاهش فشار آب در شبکه لوله کشی این منطقه، کمبود آن از حوزه و منابع آبی قلندر تامین می شود. احتمالا بر اساس توضیحاتی که ذکر شد این مخازن با فاضلاب یکی از رستورانها آلوده شده است.  البته تاکید می شود بلافاصله این منبع آبی فرعی ازمدار خارج شد.  

حسینی گفت: با این یافته های آزمایشگاهی موضوع انتشار آلودگی و عامل مسمومیت از حجاجی که تازه وارد شهرستان شده اند کاملا منتفی است و هم اکنون با اقدامات دادستانی به دنبال یافتن رستوران و عوامل آلوده کننده آب هستیم. فرمانداری نیز خواستار برخورد شدید با آلوده کنندگان منابع آبی است که به طور غیرعمد مرتکب آن شده اند.  

روستای ییلاقی ابرده بالا با سه هزار نفر جمعیت در فاصله دو کیلومتری شاندیز در شمال غرب مشهد قرار دارد.  شهرستان ۷۰ هزار نفری بینالود علاوه بر ۲۰ روستای ییلاقی، دو شهر گردشگر پذیر طرقبه و شاندیز را به ترتیب با ۲۲ هزار و ۱۸ هزار نفر جمعیت در خود جای داده است.  

کلی‌فرمها (Coliform bacteria) باکتریهایی هستند که به عنوان شاخص کیفیت بهداشتی بودن غذا و آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع باکتری که در دمای ۲۵ تا ۳۷ درجه با تولید اسید و گاز "قند لاکتوز" را تخمیر می‌کند در محیط آبی، خاک و پوشش گیاهی پیدا می‌ شوند. کلی فرمها که در سراسر جهان به تعداد زیاد در مدفوع جانوران خونگرم وجود دارند بطور معمول خود عامل ایجاد بیماری جدی نیستند لذا از حضور آنها به عنوان شاخصی برای تعیین دیگر ارگانیسمهای بیماریزایی استفاده می‌شود که ممکن است منشأ آنها مدفوع باشد.  

منبع : ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.