فرارسیدن ماه محرم و تکرار داستان فریادهای سرخی که قرنها پیش از خاک تفتیده کربلا برخاست، چشمه شعر هر شاعری را به جوشش وا می دارد و غلیان احساسات او در قالب کلماتی که نوای مظلومیت، غربت و شجاعت حسین (ع) را بازگو می کند در شبهای پرشور شعر خراسان رضوی تجلی می یابد.

شب های محرم و جوشش چشمه شعر در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ؛ شاعران آیینی خراسان رضوی از نامآورترین شاعران این گروه شعری در کشور هستند که شعرهای آنان بارها و بارها توسط مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در آیین های مذهبی مختلف قرائت شده و جماعتی را به تب و تاب واداشته است.

اوج دلدادگی شاعران اهل بیت (ع) را می توان در شب های شعر این دیار، خاصه در ایام محرم و صفر مشاهده کرد شب های شعر به ویژه در حرم مطهر رضوی آنچنان پرشور برگزار می شود که اگر گذار هر مومنی به آنجا بیفتد بعید است که حضور در این محافل را از دست بدهد.

مسئول اداره شعر و ادب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درباره شب های شعر و شاعران آیینی این استان گفت: مسئولیت برگزاری شب های شعر در استان بر عهده انجمن های شعر و ادب است و در ماه های محرم و صفر امسال ۱۲۰ شب شعر با حضور پرشور شاعران آیینی در این استان برگزار می شود.

ملیحه بذری افزود: ۷۰ انجمن شعر و ادب در شهرستان های خراسان رضوی فعالیت دارند که در ایام محرم و صفر هفته ای یک بار مراسم شب شعر با رویکرد شعر آیینی را برگزار می کنند.

وی اضافه کرد: ۵۰ انجمن شعر و ادب در مشهد فعالیت دارند که آنها نیز طی ایام محرم و صفر هفته ای یک بار شب شعری را برگزار می کنند و در این مراسم شاعران آیینی اشعار جدید خود را در مرثیه عاشورا و اتفاقات ناگوار این رخداد قرائت می کنند.

مسئول اداره شعر و ادب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به برنامه ریزی ها در جهت برگزاری شب های شعر در ماه های محرم و صفر امسال گفت: از آنجا که ۲۷ ماه محرم امسال مقارن با روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی در سالنامه جمهوری اسلامی است برگزاری چندین برنامه ویژه در این خصوص پیش بینی شده است.

بذری افزود: چهار سال قبل شب شعر "علمدار" با محوریت حضرت ابوالفضل العباس (ع) در مهدیه تهران برگزار شد که امسال دومین دوره از این شب شعر با حضور شاعران مطرح خراسان رضوی و کشور در مشهد برگزار می شود.

وی برگزاری نشست تخصصی شاعران آیینی در آرامگاه فردوسی در توس، مراسم تجلیل از شاعران آیینی و شعرخوانی آنان، دیوارنویسی توسط شهروندان با موضوع اشعار آیینی در مشهد و انتخاب پرطرفدارترین شاعر در بین مردم را از دیگر برنامه ها با محوریت شعر آیینی و شب شعر در ایام محرم و صفر امسال برشمرد.

او افزود: در حال پیگیری برگزاری همایش ملی "از تعزیه خوانی تا مداحی نوین" در ایام محرم و صفر در مشهد هستیم که در قالب آن نشست هایی برای بررسی آثار اشعار عمان سامانی، محتشم کاشانی و سیر تحول تعزیه خوانی مداحی نوین در ایران برگزار می شود.

شب های شعر در حرم مطهر رضوی

انجمن ادبی رضوی که از سال ۱۳۶۹ تاسیس شده  از دیرباز محفل عرض ارادت ادیبان و شاعران ولایی خطه خراسان به پیشگاه حضرت امام رضا (ع) بوده و با برگزاری جلسات هفتگی شعرخوانی در جوار بارگاه مطهر رضوی میزبان گل واژه های شعر شاعران و دلدادگان حضرتش می شود.

این انجمن علاوه بر آن که وجود شعرایی برجسته را در سابقه خود محفوظ داشته است ‌تلاش دارد تا استعدادهای بالقوه و جوان را در این راستا شناسایی، ‌ شکوفا و بارور کند.

مسئول انجمن ادبی رضوی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این انجمن یکی از بزرگترین انجمن های ولایی کشور است که تقریبا ربع قرن سابقه فعالیت دارد و از ابتدای فعالیت خود تاکنون دوشنبه شب های هر هفته در یک ساعت مشخص، جلسه این انجمن در قالب شب شعری با حضور شاعران آیینی در محل صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شده و تاکنون ادامه داشته است.

قاسم شاهد افزود: این انجمن با حضور جمعی از شاعران برجسته مشهد به صورت شورایی اداره می شود و افراد برجسته ای مانند مرحومان کمالی، صاحبکار، سرویها و شکوهی اعضای شورای این انجمن در گذشته بودند.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیز شاعران پیشکسوتی نظیر غفورزاده، محمد نیک، سالاری ثانی، منوری، کاظمی و  سرسالاری عضو شورای انجمن ادبی رضوی هستند و جلسات این شب شعر  را برگزار می کنند.

مسئول انجمن ادبی رضوی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی گفت: انجمن ادبی رضوی ۲۵ شعبه در مراکز استان ها تشکیل داده است که ماموریت آنها شناسایی استعدادهای جوان و معرفی آنان به جامعه ادبی کشور، گردآوری شاعران آیینی هر منطقه و برگزاری شب های شعر در مناسبت های مختلف است.

شاهد افزود: از جمله شب های شعری که توسط این انجمن در مناسبت های خاص برگزار می شود می توان به شب شعر "ملکوت هشتم" در دهه کرامت، شب شعر "رسم دعبل" در دهه آخر صفر"، شب شعر "ریحانه" در دهه فاطمیه و شب شعر "انقلاب" در دهه فجر اشاره کرد.

وی ادامه داد: امسال در دهه نخست ماه محرم در یکی از شبها، شب شعر "عشق" هم در حرم مطهر رضوی با حضور شاعران برجسته آیینی کشور و خراسان برگزار می شود.

مسئول انجمن ادبی رضوی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی گفت: انجمن های ادبی رضوی در شهرستان های کاشمر و سبزوار نیز جلسه هفتگی خود را در ایام محرم و صفر به برگزاری شب های شعر با موضوع عاشورا، امام حسین (ع) و آزادگی اختصاص داده اند که شعرهای ارائه شده در این شب ها توسط اعضای انجمن مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

شاهد تولید و نشر اشعار شاعران عضو انجمن ادبی رضوی را از دیگر اقدامات برشمرد گفت: تولید و نشر مجموعه شعر "باعشق تا دمشق"، "بانوان آسمانی" و "شمیم بهشت" از جمله تولیدات مکتوب انجمن ادبی رضوی به شمار می رود.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.