معاون فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: تقویت فرهنگ میزبانی از زائران حضرت رضا(ع) در شهر مقدس مشهد یک ضرورت است.

تقویت فرهنگ میزبانی از زائران حضرت رضا(ع) یک ضرورت است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن بذرگری هاشمی در نشست فعالان و فرهیختگان فرهنگی شهر مشهد با رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی و با موضوع بررسی برنامه‌های فرهنگی این آستان مقدس که در پژوهش‌سرای امام رضا(ع) برگزار شد، گفت:  یکی از ماموریت‌های اصلی سلسله دستوراتی که در فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد، موضوع مناسبت‌های ویژه در آستان قدس رضوی است.

وی تصریح کرد: علاوه بر مسئولیت‌های ‌فرهنگی، وظیفه‌ای که سازمان فرهنگی در مناسبت‌های ویژه بر عهده دارد، این است که خودش مسئول ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی است و مسئولان سایر حوزه‌ها اعضای این ستاد فرهنگی هستند.

بذرگری هاشمی افزود: سازمان فرهنگی به عنوان مسئول این ستاد، طراحی و برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف را با محوریت حرم مطهر به عنوان کانون فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهد و ایام نوروز با توجه به حضور زیاد زائران در صدر این برنامه‌ریزی‌ها قرار دارد.

وی ابراز کرد: برای دیگر مناسبت‌ها از جمله دهه آخر صفر، دهه کرامت که ایام شهادت و ولادت امام رضا(ع) است و سایر مناسبت‌ها با توجه به اهمیتی که دارند، نیز برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌هایی صورت می‌گیرد که این برنامه‌ریزی‌ها هر ساله با حضور تولیت آستان قدس رضوی مصوب و اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه به مشکلات زائران عرب‌زبان عراقی اشاره و عنوان کرد: این دسته از زائران که حجم بالایی از زائران بارگاه امام مهربانی‌ها را تشکیل می‌دهند، نیازمند دریافت خدمات فرهنگی مختلفی هستند که باید مورد توجه مسئولان و فعالان فرهنگی قرار بگیرد.

وی بیان کرد: در سال جاری بالغ بر ۴ میلیون زائر عراقی به مشهدالرضا(ع) مشرف شده‌اند که حضور آن‌ها از زائران ایرانی در پیاده‌روی اربعین بیشتر است و این تعداد از زائران علاوه بر خدمات فرهنگی نیاز به دریافت خدمات دارویی و سلامت نیز هستند.

این فعال فرهنگی افزود: یکی دیگر از موضوعات که باید در برنامه‌های فرهنگی دهه آخر صفر مورد توجه قرار گیرد تقویت فرهنگ میزبانی در شهر مقدس مشهد است. در دهه آخر صفر سال گذشته برنامه جهاد خدمت و در راستای تقویت فرهنگ میزبانی انجام شد.

وی با بیان اینکه بیش از چهل هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند، اظهار کرد: ما توانستیم ۱۸ هزار نفر از این افراد را برای خدمت به زائران در زمینه‌های اسکان، پذیرایی و... به کار گیریم که این تعداد امسال افزایش خواهد یافت.

حضور تعداد زیادی از زائران پاکستانی در ایام دهه پایانی صفر و مشکلات آن‌ها، ضرورت ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی برای زائران پیاده و ارائه خدمات فرهنگی از مبداء تا مبداء به زائران بارگاه منور ثامن‌الائمه(ع) از دیگر موضوعاتی بود که معاون سازمان فرهنگی در این نشست به آن اشاره کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.