علی ربیعی گفت: دولت بنای خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا را دارد اما بدون اماده سازی زیرساخت‌های ان این اقدام می‌تواند وضعیت (بازار و صنعت خودرو سازی) را پیچیده‌تر کند.

به واگذاری ایران‌خودرو و سایپا باور داریم اما بدون زیرساخت وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند/خصوصی‌سازی از ابتدا کج بنا نهاده‌ شده

قدس انلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به قدس آنلاین درباره اینکه آیا دولت واقعا اعتقاد و عزمی برای واگذاری و خصوصی سازی صنعت خودرو سازی به ویژه دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا دارد یا نه و برنامه‌اش برای اینکه این واگذاری به سرنوشت دیگر واگذاری‌ها که عملا دوباره به بخشهای دیگر دولتی و شبه دولتی و خصولتی‌ها رسید دچار نشود چیست؟ اظهار داشت: برای پاسخ بخ این سوال باید کمی به عقب برگردیم و موضوع واگذاری‌ها را بررسی کنیم. به اعتقاد من خصوصی سازی  دچار کجی شده است.  از روز اول که خصوصی سازی را آغاز کردیم دچار کج خصوصی سازی شدیم.  

ربیعی افزود: بیش از ۴۰ درصد (سهام) به سمت جاهای دیگر دولتی از قبیل نهادها و سازمان‌هایی که شبه دولتی بودند و یا نحوی مدیریت دولتی داشتند، رفت. حدود همین یا کمتر به سهام عدالت اختصاص داده شد و درصد کمی به خود خصوص سازی و عرضه در بورس تخصیص داده شد.  
سخنگوی دولت ادامه داد: واگذاری سهام عدالت شاید اندیشه ای بود که ۲۰ سال می‌شنیدم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و تئوری های آن هم وجود داشت. سهام عدالت هم توزیع شد اما درباره اینکه در اجرای آن در بالا چه اتفاقی می‌افتد و چگونه مدیریت می‌شود، هیچ اندیشه‌ای نشده بود بنابراین یکی از مشکلات ما شیوه مدیریت سهام عدالت است. البته الان بحث ایجاد صندوق‌هایی مطرح است و  آقای طیب نیا در این زمینه زحمت‌های زیادی کشیدند تا بتوانیم در چارچوب بندی مناسبی و در قالب لایحه‌ای به سرانجام برسد.  
وی یادآور شد: اگر زمان را برای اجرای خصوصی سازی ۲۴ ساعت فرض کنیم، خصوصی سازی و تصمیمات آن در یک ساعت صورت گرفته است. ما با این خصوصی سازی این چنینی روبرو بودیم و بخشی از مشکلات ناشی از شیوه خصوصی سازی است. 
ربیعی گفت: حدود یک میلیون شغل در مجموع خودروسازان ما متصل است و گردش مالی بسیار زیادی دارد. در گذشته می‌گفتیم بنزین شاخص است و اثر روانی داشت،  نان و ارز  هم به آن اضافه شد، امروز بازار خودرو هم در شاخص‌های تصمیم‌گیری و رفتار اقتصادی مردم تاثیرگذار شده است.  
ربیعی با بیان این که خصوصی سازی خودروسازی ما بدون اجرای زیرساخت‌ها کار را بسیار پیچیده‌تر می‌کند، گفت: دولت بنای خصوصی سازی دارد. بنای خصوصی سازی ایران‌خودرو و سایپا را هم دارد. اما آیا خودروسازی ما و شرکتهای بزرگی که بخش اعظمی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند مثلا بدون حمایت بانک‌ها و سایر حمایت‌ها می‌توانند به حیات خود ادامه دهند این حمایت‌ها نباید از آنها کنده شود.
وی تاکید کرد:  ما سیاست واگذاری خودرو سازها داریم و رئیس جمهور بارها در جلسات متعدد شیوه خصوصی سازی این صنایع را مکرر به بحث گذاشته‌اند و حتی در جاهای دیگری هم که شرکت‌هایی هستند که وابسته به دولت‌اند مثل سازمان ها و نهادهای عمومی، در آنجا هم تاکید بر خصوص سازی است منتها موانعی است که باید رفع شود تا تصمیم غلطی نگیریم.
 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.