خراسان شمالی- یازدهم شهریور برای اهالی صنعت چاپ اهمیت بسیاری دارد چرا که در این روز، صنعت چاپ ایران با بیش از دو سده قدمت دارای هویت شد و «روز ملی صنعت چاپ» نام گرفت.

چرخ های صنعت چاپ در خراسان شمالی نمی چرخد

قدس آنلاین- گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: صنعت چاپ به عنوان کلید ارتقای سطح دانایی سبب توسعه اقتصادی خواهد شد اما امروزه این صنعت از وضعیتی نامطلوب مانند کمبود نقدینگی، کمبود کارگر متخصص ماهر، کهنه گی دستگاه‌های چاپ، نبود تسهیلات با بهره کم برای خرید تجهیزات جدید و به‌روز رنج می‎برد.

واقعیت تلخ امروز این صنعت این است که تعطیلی گریبانگیر این صنعت شده است وهمه می‎دانیم که با تعطیلی هر انتشاراتی، ده‌ها شغل دیگر از قبیل چاپ، صحافی، کاغذ و کتاب‌فروشی هم تعطیل می‌شوند.

حال صنعت چاپ در استان خراسان شمالی نیز نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان است زیرا فعالان این عرصه با مشکلات فراوان به فعالیت خود ادامه می دهد و نیاز است برای رفع این مشکلات تلاش شود.

نقدینگی، کمبودکاغذ، مالیات از مشکلات صنعت چاپ

رییس انجمن چاپ استان خراسان شمالی می گوید: چندین سال است که در حوزه صنعت چاپ فعالیت می کنم و در این مدت وضعیت این صنعت را مانند این چندسال اخیر نامناسب ندیده ام.

حیدرقلی ابراهیمی می افزاید: نقدینگی، مالیات، عوارض و کمبود و افزایش قیمت کاغذ و گرانی لوازم دستگاه چاپ از جمله مشکلات صنعتگران چاپ است که در این اواخر شاهد افزایش  ۸ تا ۱۱ برابر قیمت کاغذ بوده ایم.

وی به وضعیت نقدینگی چاپخانه ها اشاره می کند و اظهار می دارد: اکنون چاپخانه ها با مشکل نقدینگی مواجه هستند که قادر به ادامه کار نیستند و تا به امروز صدها چاپخانه در کشور تعطیل شده است که این شرایط برای چاپخانه‌داری که ۴۰ یا ۵۰ سال در یک حوزه بوده و تجربه کسب کرده، خیلی سخت است.

وی ادامه می دهد: کارفرهنگی فاخر، کار صنعت را نیز یدک می کشد و زیر نظر دو وزارت خانه صنعت و معدن و وزارت ارشاد است ولی متاسفانه آنطور که باید به این قشر توجه نشده است.

ابراهیمی با بیان اینکه چرخ های چاپ  نمی چرخد می افزاید: امروزه بسیاری از چاپخانه ها بر روی دستگاه های خود چادر کشیده اند.

وی ادامه می دهد: درست است که در این استان تعطیلی چاپ خانه نداشتیم ولی با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند.

مدیر چاپخانه ایران چاپ می گوید: اکنون قیمت لوازم دستگاه نیز افزایش یافته است و اگر دستگاهی دچار نقص شود در این اوضاع واقعا فاجعه ی بزرگی است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی می گوید : از این اداره کل خواهشمندیم در خصوص سهمیه کاغذ مکاتباتی با وزارت ارشاد داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به مجوز های موقت نیز می گوید: یک تعداد از افراد مجوز های موقت برای چاپ دیجیتال و... گرفته و دوباره پیگیرنشده اند از این افراد درخواست داریم پروانه خود را کامل کرده و قانونی به کار خود ادامه دهند.

ابراهیمی می گوید: از همه فعالان صنعت چاپ استان تقدیر و تشکر می کنم که با وجود این مشکلات چرخ های صنعت هر چند ضعیف ولی چرخان نگه داشته اند .

وی می افزاید: امیدوارم مسئولان فکری به حال این صنعت کرده و تسهیلاتی در اختیار فعالان صنعت چاپ قرار دهند.

دیگر فعال عرصه چاپ در استان نیز می گوید: برخی از اصناف نام چاپ و چاپخانه را در سر درب مغازه‌های خود نصب کرده اند در حالی که مجوزی برای فعالیت های چاپی ندارند، که این اقدام غیر قانونی است.

وی می افزاید: برخی از دستگاه های دولتی کارهای چاپی خود را به خارج استان سفارش می دهند که خروج کارها از استان به معنای خروج سرمایه از استان است.

وی ادامه می دهد: اگر تمام کارهای چاپی استان در داخل انجام شود و فعالیت چاپخانه داران رونق داشته باشد، فعالان این بخش توانایی مالی برای توسعه و بسط کار خود را به دست می آورند و خود را به تجهیزات روز مجهز می کنند.

پیگیری یارانه کاغذ

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز با اشاره به برجسته شدن کارکردهای صنعت چاپ در چند دهه اخیر می گوید: نقش و اهمیت این صنعت در حوزه تولید و رونق تولید و ایجاد ارزش افزوده بر کسی پوشیده نیست.

حسین فرخنده عدم بروز بودن تجهیزات چاپخانه های استان را یکی از مسائل مهم در استان عنوان می کند و می افزاید:ارائه تسهیلات کم بهره نیاز ضروری فعالان این حوزه است.

وی همچنین می گوید:آموزش نیروهای انسانی ماهر و دوره دیده برای استفاده از دستگاه های جدید باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به مشکلات موجود در بحث کمبود کاغذ نیز اشاره می کند و اظهار می دارد: پیشنهاد رئیس انجمن صنعت چاپ استان برای اختصاص یارانه کاغذ به چاپخانه ها پیگیری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.