جعفر قناد باشی گفت: آغاز درگیریهای نظامی و خونین میان عربستان و امارات درعدن و مناطق حومه آن نشانه روشن دیگری مبنی بر شکست فضاحت بار امارات و هزینه هایی است که دو کشور عربستان و امارات بر مردم مظلوم یمن وارد کرده اند.

درگیری امارات و عربستان زمینه های حضور انصارالله را در مناطق جنوبی یمن تقویت کرده است

جعفر قناد باشی کارشناس بین الملل در خصوص درگیریهای اخیر در یمن و چرایی آن گفت: بسیاری از تحلیلگران براین اعتقاد هستند که آنچه که در جنوب یمن بخصوص درگیریهایی بندر عدن به وقوع پیوسته منجر به جنون نظامی جدیدی در عربستان شد. اقداماتی که ماحصل آن حملات ویرانگرانه و وحشیانه ای است که در قالب بمباران ها و آدم کشی ها رسانه ای می شود. بمباران زندانیان و اسرای جنگی با هفتاد تن کشته و زخمی نتیجه جنونی است که عربستان از شکست در بندر عدن بدان مبتلا شده است. بی شک عربستان در تحقق پروژه های خود برای تسلط بر بندر عدن با مشکل رو به رو شده و شکستهای تازه ای که در جنوب یمن متحمل شده اعم از ناکامی پروژه دولت سازی و روی کار آمدن مجدد منصور هادی در یمن  و پروژه تجزیه یمن که از سوی عربستان که در پی اختلاف این کشور با امارات ایجاد شده همه و همه دستاوردی غیر از سرافکندگی برای سعودیها نداشته که نتوانستند دولت دست نشانده خود را مستقر کنند

وی دراین باره افزود: آنچه که اکنون مطرح است تداوم درگیری بین نیروهای وابسته به عربستان وامارات است؛ این درگیریها سبب دست به دست شدن مناطق مهمی در شهر عدن شده وکاخی محل استقرار آقای منصور هادی در طی مدت زمان  گذشته به صورت متناوب دست به دست شده است. نشانه های بیان شده گواه آن است که بعد از آشکار شدن اختلاف عربستان سعودی وامارات و شروع درگیریهای دو طرف در عدن اختلافات به اوج خود رسیده؛ به گونه ای که عمق اختلافات مانع هر گونه خوش بینی در روابط دو کشور شده است.

کارشناس بین الملل گفت: آنچه عربستان در یمن دنبال می کند بیشتر مسائل و اهداف سیاسی است؛ سعودی ها بر آن هستند تا با تسلط بر یمن و جلوگیری از روی کار آمدن یک نیروی مردمسالار و حکومت مردمسالار همچنان مانع ایجاد حکومتی مردمی شوند چرا که در این صورت بقای آنها با خطر رو به رو می شود؛ در حالی که امارات با توجه به خط و مشی که در دریای سرخ و بنادر شبه جزیره عربستان و برخی از بنادر افریقایی دنبال می کند، خواهان تسلط بر برخی از بنادر مهم اقتصادی در این منطقه است. عربستان و امارات خواسته های مختلفی را اعم از سیاسی و اقتصادی دنبال می کنند، اما اولویت برای عربستان خواسته های سیاسی است و اولویت برای امارات خواسته های اقتصادی است عربستان خواهان تسلط بر منابع نفت و گاز یمن است واماراتی ها هم با پیوندهایی که با کشورهای غربی دارند چنین خواستی را دنبال می کنند که این مسائل منجر به اختلاف و رقابت دو کشور و افزایش درگیری بین نیروهای وابسته به آنها شده است.

جعفر قناد باشی گفت: حمایت از حزب اصلاح از سوی ریاض  نیز موضوع دیگری است که نارضایتی اماراتی ها را رقم زده است. اماراتی ها بر این باورند که  حمایت از حزب اصلاح برای تمامی پادشاهان منطقه زیان بخش باشد؛ از سوی دیگر امارات برای خوش خدمتی به غرب به دنبال تسلط بر جزایر یمنی در دریای سرخ و اقیانوس هند است تا ماموریت های غرب را محقق کند که این مساله هم موجب اختلاف بین عربستان و امارات شده است.

کارشناس سیاست بین الملل بیان داشت: عربستان علاقمند است که نسبت به امارات خوش خدمتی بیشتری به غرب کند و بیش از امارات توجه غربی ها را به خود جلب کند. قطعا آنچه به عنوان مسائل سیاسی، اقتصادی، رقابت و اختلافات از سال گذشته بین عربستان و امارات شروع شدده هزینه های زیادی به مردم یمن وارد کرده است؛ گروه های همسو با عربستان وامارات مردم یمن را در محاصره قرار داده واز هر گونه پستی و فشار بر مردم یمن در راه جلب نظر و پیشبرد مقاصد روسای خود کوتاهی نمی کنند. قطعا تضعیف عربستان در یمن و تلاش هایی که ناکام مانده و اختلاف حاصل شده بین عربستان و امارات به نفع جنبش انصارلله و مردم یمن است و منجر به توقف حرکت های تجزیه طلبانه و دولت سازی در یمن می شود؛ آنچه تا کنون در یمن توسط عربستان و امارات به وقوع پیوسته نشانه ای از شکست بزرگ دیگری است. امروز درگیری امارات و عربستان زمینه های حضور انصارالله را در مناطق جنوبی یمن تقویت کرده و تضعیف برنامه های متجاوزان را تضمین کرده است. آغاز درگیریهای نظامی و خونین میان عربستان و امارات درعدن و مناطق حومه آن نشانه روشن دیگری مبنی بر شکست فضاحت بار امارات و هزینه هایی است که دو کشور عربستان و امارات بر مردم مظلوم یمن وارد کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.