۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 669247

دیپلماسی که با سفر عراقچی به پاریس روی نرم خود را به طرف اروپایی نشان می‌دهد تا حامل این پیام از ایران به طرف اروپایی باشد که با اینکه باب مذاکره همچنان باز است اما در صورتی که ایران شاهد گام های عملی از جانب اروپا نباشد گام سوم را محکم‌تر از گام های اول و دوم برخواهد داشت.

گشایش‌های نو در دیپلماسی ایرانی

قدس آنلاین: سفر عراقچی به پاریس در حالی انجام شد که جواد ظریف وزیر خارجه ایران در حال حاضر در مسکو به سر میبرد و به گفته خودش قرار است روس‌ها را به عنوان متحد ایران در جریان پیشنهادات پاریس برای مذاکره قرار دهد.

ظریف اما پیش از این قصد ایران را پایبندی اروپا به برجام اعلام کرد، و خواسته اصلی ایران را برطرف کردن مشکلات  اقتصادی عنوان کرد.

وزیر خارجه ایران درخواست ایران برای افزایش سرمایه گذاری‌ شرکت های خارجی، خرید هواپیماها، تسهیل حمل‌ونقل بین‌المللی، بازگشت شرکت‌های اروپایی و ... را به‌عنوان پیش‌شرطی برای اجرای کامل تعهدات ندانست و تاکید کرد: ما تنها می‌خواهیم بتوانیم نفت خود را بفروشیم و پول خود را دریافت کنیم.

ظریف همچون گذشته اما به یک نکته مهم نیز تاکید کرد و آن هم اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران در صورت عملی نشدن تعهدات اروپایی بود.

موضوعی که حسن روحانی نیز در رد پیشنهاد مذاکره رودررو با دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده بر آن تاکید کرد.

در واقع باید گفت که آنچه از اظهارت مقامات رسمی کشورمان بر می‌آید این است که دستگاه دیپلماسی ایران شیوه مناسبی را برای مواجهه با بدعهدی طرف اروپایی در پیش گرفته است؛ یعنی در عین اینکه خود را آماده مذاکره میداند گزینه تهدید را نیز همچنان روی میز قرار داده است. رویکردی که از نظر بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل بین الملل عقلانی به نظر می رسد.

علایم مثبت برای گسترش مناسبات

به نظر می‌رسد حضور ظریف در مسکو و سفر عراقچی به پاریس نیز در راستای پیشبرد دیپلماسی سخت و نرم ایران در قبال بدعهدی طرف اروپایی و پیشتر از آن خروج آمریکا از برجام صورت گرفته است.

حضور ظریف در مسکو با پیام «گئورگی مرادف» معاون نخست وزیر دولت محلی کریمه - که اخیرا به روسیه الحاق شده است- همراه شد که به خبرگزاری تاس گفته است که شبه جزیره کریمه پیام‌هایی برای همکاری با طرف ایرانی در رابطه با استفاده از بنادر و تاسیسات این شبه جزیره برای انتقال نفت ارسال کرده است.

با اینکه به گفته «مرادف» هنوز گام‌های عملی در این راستا برداشته نشده است اما با ابراز تمایل طرف ایرانی همراه بوده است.

 به نظر می رسد حضور ظریف در مسکو پیش از اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی و اشاره او به اینکه قرار است در این سفر روسیه را در جریان مذاکره و پیشنهادات پاریس قرار دهد و همراه شدن خبر انتشار پیام درخواست همکاری شبه جزیره کریمه برای در اختیار گذاشتن بنادر این شبه جزیره برای انتقال و فروش نفت ایران دربردارنده وجه تنبیهی دیپلماسی ایران است.

دیپلماسی که با سفر عراقچی به پاریس روی نرم خود را به طرف اروپایی نشان می‌دهد تا حامل این پیام از ایران به طرف اروپایی باشد که با اینکه باب مذاکره همچنان باز است اما در صورتی که ایران شاهد گام های عملی از جانب اروپا نباشد گام سوم را محکم‌تر از گام های اول و دوم برخواهد داشت.

ایران قابل تحریم نیست

ابولفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ضمن تاکید بر غیر قابل تغییر بودن موضع جمهوری اسلامی تصریح کرد که در حال حاضر ما با اروپایی ها اتمام حجت میکنیم که ۸ و نیم میلیارد نفر در جهان به محصولات و تولیدات ایران اعم از انرژی، پزشکی، دفاعی و کشاورزی نیاز دارد و به این شیوه در قامت یک ابر قدرت در برابر آمریکا ایستاده است.

امروز کشورهایی بسیاری از جمله روسیه هند و چین با ایران در حال تبادل تجاری هستند؛ روس‌ها تلاش می‌کنند که هیمنه آمریکا را بشکند، از طرفی چینی‌ها درگیر جنگ تجاری با آمریکا است بنابراین آنها هم با ما در یک مسیر قرار دارند و استراتژی یکسانی را دنبال می‌کنند.

در واقع پیام ایران به طرف غربی این است که یا باید پای مذاکره با ما بنشینند در غیر این صورت ایران برنامه های خود را با قدرت پیش خواهد برد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.