یکشنبه، دهم شهریورماه برابر با اولین روز ماه محرم، خانه شاعران ایران در ویژه‌برنامه شب‌های شیدایی میزبان شاعران و علاقه‌مندان بود.

آن‌کس که پیوندی ویژه با حسین(ع) ندارد، چیزی از تشیع ندارد

قدس آنلاین: آغازگر برنامه تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری بین‌المللی قرآن، سیدحسین موسوی‌بلده بود. سپس سهیل محمودی که اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد، با قرائت شعری از زنده‌یاد محمود شاهرخی، اولین شب شیدایی را آغاز کرد. او این گردهم‌آیی‌ها را به منظور آشنایی با اشعار و پیشینه ادبی ستایش عظمت‌های واقعه عاشورا و شخصیت امام حسین(ع) در متون گذشته دانست و اخلاق، شجاعت، متانت، پاک‌بازی و جان‌فشانی در راه حقیقت و دعوت نسل‌های گوناگون در طی تاریخ به سوی توحید و خداخواهی را بزرگ‌ترین درس‌های سیدالشهدا عنوان کرد.
در بخش بعدی، ساعد باقری، شاعر و پژوهشگر، از دو اثر ترکیب‌بند محتشم کاشانی و گنجینه الاسرار عمان سامانی یاد کرد و گفت: کسانی که اهل تحقیق در ادبیات عاشورایی هستند، همگی بدون استثنا از این دو اثر به عنوان قله‌های این ادبیات یاد می‌کنند. او در ادامه بخش‌هایی از گنجینه الاسرار را برای حاضران قرائت کرد.
همچنین در پنج شب ویژه‌برنامه شب‌های شیدایی، محمدحسین مهدوی (م. موید) شاعر و نویسنده کتاب «حسین علی، درود خدا بر او» قسمت‌هایی از این کتاب را برای حاضرن قرائت خواهد کرد. در شب نخست شیدایی، فصل‌های چهارده، شانزده و بیست با عناوین «نهانکاری‌های جانشینی یزید»، «حوارین» و «شاه‌آزارها، یزید» خوانده شد که به بندهایی از آن اشاره می‌کنیم.
«معاویه نخستین کسی بود که در اسلام جانشینی پسر به جای پدر را در خلافت آیین کرد. تا شاهگونگی لشکرکشان بدر، شاهی شود و رنج بانوی دو جهان بگسترد...
این را می‌گویم و بایسته می‌گویم، آن‌کس که پیوندی ویژه با علی –درود خدا بر او- ندارد، چیزی از اسلام ندارد. و آن‌کس که پیوندی ویژه با حسین –درود خدا بر او- ندارد، چیزی از تشیع ندارد. و برای همین است که می‌بینیم هر شیعه‌ای، کششی ویژه با حسین –درود خدا بر او- دارد...
یزید سه روز پس از به خاک شدن پدر به دمشق آمد و به بارگاهی سبز نشست. مردمان بیامدند و شادباش خلافت گفتند و سوک مرگ معاویه نمودند. یزید سخن راند. و این نخستین سخن‌رانی او پس از نشستن بر اورنگ شاهی در نخستین دیدار مردمان بود: ما شایستگان بایستگی و یاری‌رسانان کیش خداوندی هستیم...»
پایان‌بخش برنامه، ذکر مصیبتی توسط ساعد باقری بود که نغمه و ملودی آن مربوط به جنوب کشور و حوالی استان بوشهر و استان فارس است و با سلام بر امام حسین(ع) نخستین شب شیدایی شاعران به پایان رسید.
شعرخوانی منصوره نیکوگفتار و رضا موسوی‌طبری و اجرای موسیقی علی‌اکبر حجازی و احسان لیوانی از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه بودند.
شب‌های شیدایی به مدت چهار شب دیگر در خانه شاعران ایران به نشانی خیابان دکترشریعتی، خیابان شهیدکلاهدوز (دولت)، نبش خیابان نعمتی برگزار می‌شود و حضور برای علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.