زنجان-مدیرکل غله استان زنجان گفت:ظی سال گذشته صادرات آرد در استان کلید خورد.

دلال های  گندم موفق به قاچاق گندم از استان زنجان نشدند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین:محمد ایزدی مدیر کل غله و خدمات بازرگانی روز دوشنبه در جریان بازدید خبرنگاران ازیکی از سیلوهای استان و کارخانه آرد  بااشاره به طرح درجه بندی کارخانجات در  کشوراز سال ۸۷گفت: استان زنجان در اجرای این طرح بسیار موفق بود و کارخانه های استان از  نظر ذخیره سازی پیشرفته هستند  و در گذشته کل ذخیره سازی کمتر از پنج هزارتن بود که این میزان افزایش چشمگیری داشته است.

ایزدی با اشاره به ینکه در کارخانجات آرد مهم ترین پروسه گندم باید بوجاری شود و ناخالصی ها  جدا شود افزود:ظرفیت  ذخیره سازی و مسایل بهداشتی و ازمایشگاههای کارخانجات از مجهزترین و بروز ترین تحهیزات دنیاست.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته  استان نهم در تولید گندم بودیم اظهارداشت: پارسال برای ا ستانهای شمالغرب ویژه بود و  میانگین خرید، در سال های گذشته۲۴۰هزار تن بود و در سال گذشته برای اولین بار صادرات آرد کلید خورد.

مدیر کل غله گفت :امسال  ۲۳۵هزار تن خرید تصمینی و ۲۵هزار تن خرید توافقی و در مجموع خرید گندم استان  حدود ۲۷۰هزارتن  بوده است .

ایزدی کاهش قیمت گندم(۱۷۰۰)تومان و عدم رضایت  کشاورزان به این میزان را از دلایل کاهش میزان خرید از  کشاورزان دانست و افزود: بر اساس بررسی های انجام شده بخشی از کشاورزان  برای تامین  خوراک حیوانات حاضر به فروش گندم به دولت نشدند.

این مسئول به قاچاق گندم و خروج غیر مجازاین محصول استراتژیک اشاره داشت و افزود: خوشبختانه با اقدامات شورای تامین،استانداری ودادگستری خروج غیر  مجاز  توسط دلالها  اتفاق نیافتاد و  کمتر از دو هزار تن که قراربود خارج شود   به سیلوهای دولتی بازگردانده شد.

ایزدی یاد آورشد:امسال برای اولین بار  با بیشتر مراکز خرید توافقی صورت گرفت.

وی اظهارامیدواری کرد:برای سال آینده دولت قیمت بیشتری برای خرید در نظر  بگیرد  تا شاهد رکورد دیگری در خرید این محصول باشیم.

 ایزدی درپاسخ به خبرنگار ما در خصوص اولویت و مزیت ساخت سیلوهای بتنی و فلزی گفت:در دنیا بیشتر سازه ها  به سمت سیلوهای فلزی رفته و یکی از ویژگی های خوب فلزی قابلیت انتقال است و در اکثر کشورهای  کانادا،فرانسه استرالیا سیلوی  فلزی کاربرد دارد.

وی خاطر نشان ساخت: هزینه خرید گندم درسال گذشته ۶۴۴میلیارد تومان و امسال نیزتاکنون  ۴۱۰میلیارد تومان است که امسال ۲۶۰میلیارد توامان پرداخت شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنج های الوده در کشور گفت:در کشور محموله ۳۰هزار تنی برنج وارد شده بود  که آن  زمان از نظر  فلزات سنگین مشکل نداشت ولی بعدا دایره فلزات را کمترکردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.