ماه محرم که فرا می‌رسد همه چیز رنگ و بوی ماتم و عزا به خود می‌گیرد صحن و سرای قدسی امام هشتم(ع) عزادار مصایب این ماه است. از دیرباز و مطابق یک سنت دیرینه در آستانه ماه محرم، صحن‌ها و رواق‌های بارگاه منور امام هشتم(ع) با بیرق‌ها و کتیبه‌های مشکی سیاه‌پوش می‌شود.

سیاهپوشی خانه خورشید

قدس آنلاین: در آستانه ماه محرم‌الحرام با برگزاری آیین اذن عزا در حرم مطهر رضوی بیرق سیاه بر فراز گنبد منور حرم مطهر امام هشتم(ع) برافراشته شد و همزمان با آن پوش مشکی رنگ، سطح فوقانی ضریح مقدس امام رئوف(ع) را سیاه‌پوش کرد. در آیین غبارروبی مضجع شریف حضرت رضا(ع) هم، پوش سیاه‌رنگ مخملین به نشانه عزای حسینی روی سنگ مرمرین مضجع منور ثامن‌الحجج(ع) را پوشاند.

استفاده از منسوجات ایرانی در سیاه‌پوشانی حرم مطهر

یکی از وظایف اداره امور روشنایی معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی همین سیاه‌پوشی صحن‌ها، گلدسته‌ها، ایوان‌ها، ورودی‌ها و... بارگاه امام هشتم(ع) است.

رئیس این اداره به خبرنگار قدس می‌گوید: مطابق جدول زمانی و با توجه به مناسبت‌های مذهبی و دینی در ایام سوگواری و شهادت حضرات معصومین(ع) به ویژه در دو ماه محرم و صفر با استفاده از پرچم‌ها و کتیبه‌های مشکی رنگ حاوی نشان‌ها و عبارات مذهبی، بارگاه مطهر امام رضا(ع) توسط ۴۰ نفر از نیروهای افتخاری و کارکنان این اداره سیاه‌پوش می‌شود.

محمدمهدی حق‌طلب اضافه می‌کند: این پرچم‌ها و کتیبه‌های مشکی رنگ همگی با استفاده از پارچه‌های منسوجات ایرانی(به خصوص از جنس ساتن مرغوب) و توسط نیروهای افتخاری و کارکنان این اداره در کارگاه خیاطی اداره روشنایی تهیه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: امسال هم حدود ۸ هزار مترمربع پارچه‌های مشکی و کتیبه‌های مذهبی در سطح اماکن متبرکه حضرت رضا(ع) در ابتدای ماه محرم‌الحرام مورد استفاده قرار گرفته و تا دو روز پس از اربعین حسینی در مجموعه اماکن متبرکه باقی می‌ماند.

این مقام مسئول عنوان می‌کند: پس از اربعین حسینی و با نزدیک شدن به ایام رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت حضرت امام هشتم(ع) محتوای کتیبه‌های نصب شده در مجموعه اماکن متبرکه رضوی تعویض شده و کتیبه‌هایی متناسب با ایام دهه آخر صفر جای آن را می‌گیرد.

سیاه‌پوشانی صحن‌های انقلاب اسلامی و آزادی با ۶۰ کتیبه

حق‌طلب درباره کتیبه‌های مذهبی پارچه‌ای جدید به کار رفته در اماکن متبرکه اظهار می‌دارد: تعداد ۶۰ عدد کتیبه جدید به ابعاد ۷۰ سانتیمتر و به ارتفاع ۴ متر در صحن‌های مقدس انقلاب اسلامی و آزادی روی دیوارهای صحنین به صورت عمودی نصب شده است.

وی تأکید می‌کند: همچنین با توجه به هماهنگی به عمل آمده در زمینه اجرای مراسم مذهبی و دینی در رواق امام خمینی(ره)، این رواق نیز در ماه‌های محرم و صفر به صورت ویژه و با استفاده از کتیبه‌های پارچه مشکی رنگ جدید به تعداد ۳۳ عدد و هر یک به ارتفاع یک متر و به طول ۸ متر سیاه‌پوش می‌شود که این کتیبه‌ها دور تا دور ستون‌های رواق امام خمینی(ره) را می‌پوشاند.

رئیس این اداره در ارتباط با سیاه‌پوشی سایر اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی هم می‌گوید: برخی از ابنیه ساختمانی حرم مطهر رضوی شامل گلدسته‌های طلا، نقاره‌خانه، ایوان‌های ساعت در صحن آزادی و انقلاب و دو گلدسته مسجد جامع گوهرشاد نیز به وسیله پارچه‌های مشکی رنگ جمعاً به متراژ حدود ۳۰۰ مترمربع پوشانده شده است.

حق‌طلب ادامه می‌دهد: سه سقاخانه موجود در صحن‌های انقلاب اسلامی، قدس و جمهوری اسلامی نیز به وسیله حدود ۱۰۰ مترمربع پارچه‌ مشکی رنگ در این مدت سیاه‌پوش خواهد بود.

وی یادآور می‌شود: دور تا دور ستون‌های رواق دارالمرحمه(در قسمت زیرین رواق امام خمینی(ره)) هم جمعاً به وسیله حدود ۷۰۰ مترمربع پارچه مشکی رنگ سیاه‌پوش می‌شود.

کتیبه ویژه ضریح مطهر رضوی

این مقام مسئول متذکر می‌شود: برحسب هماهنگی انجام شده معمولاً در سیاه‌پوش کردن اماکن متبرکه رضوی در ایام عزاداری و سوگواری اهل بیت(ع) به ویژه در دو ماه محرم و صفر، رواق‌ها، صحن‌ها و اماکنی که مراسم مذهبی و دینی بیشتر در آنجا برگزار می‌شود انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نصب کتیبه پارچه‌ای مشکی رنگ ویژه دور تا دور ضریح مطهر رضوی از اهمیت و قداست بالایی برخوردار است، می‌افزاید: همه ساله با آغاز ماه محرم‌الحرام یک کتیبه پارچه‌ای رنگ مشکی به متراژ حدود ۱۸ متر حاوی نقوش مذهبی که به صورت دست‌دوز آماده شده، در اطراف و دور تا دور ضریح مطهر امام هشتم(ع) نصب می‌شود.

حق‌طلب می‌گوید: این کتیبه هر سال طراحی و آماده‎‌سازی می‌شود که امسال نیز تهیه شده و بر گرداگرد پیشانی ضریح مطهر قرار گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.